Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

Honda PCX 125/150 deel 5

Vandaag de achterband vervangen... beste klus
 

Bijlagen

  • E3C11F4E-62F5-44C8-BB33-F874B474FCC6.jpeg
    181,3 KB · Weergaven: 22
  • BA3C4F15-4FD1-42A8-ABF5-C419D5CB6353.jpeg
    165,2 KB · Weergaven: 21
Mooi hulpgereedschap (rode heftafel) en prachtig weer had je vandaag.

Ik had vorige keer de fout gemaakt om de centrale moer van het achterwiel pas op de brug
los te maken. Dit is lastig omdat het achterwiel gaat meedraaien. De volgende keer draai ik de moer
al deels los als de PCX nog op de grond staat.
Verder laat ik het monteren van de banden over aan de dealer. Hebben daar hulpgereedschap voor en scheelt
en boel zweet. Heb van mijn DT125 ooit met (te kleine) bandlichters de achterband verwijderd. Dit was een
behoorlijk karwei.
 

Ik steek gewoon een stuk hout door de spaken. Alleen ff zorgen dat ie niet het ventiel raakt
 
De stuk hout/spaak methode durfde ik niet aan. Heb met een spanband het wiel geblokkeerd.

Ik heb bij 8500km de originele IRC bandjes vervangen door Citygrips. Op dit moment zitten we bijna 22000km
en heb nog 2.5 a 3mm profieldiepte. Dit alles bij de al vaker vermelde rustige rijstijl.
 
Ik heb bij de 8.000 km beurt de voor en achter irc's vervangen door citygrip.
Bij 28.000 km de achterste vervangen vanwege een gat door een nagel die juist in een groef zat en daarmee niet te herstellen was.
Heb nu 35.000km en de voor band nog lang niet versleten. Wel heb ik het gevoel dat het loopvlak afgevlakt is waardoor je de naden in het wegdek en de wegmarkeringen beter voelt.
11.000km lijkt mij wat weinig voor een citygrip ofwel doe je veel snelweg ofwel te lang gereden met een te lage bandenspanning. Ik steek er achter 2.5 en voor 2.2 bar op
 
Dat is een goede vraag!

Als mijn achterband met 0 km vervangen is, is het nog weinig. Of ze moeten met de km stand gerommeld hebben.

Mijn rijstijl is vlot (geen snelweg). Als je al van vlot mag spreken op een pcx. Misschien dat ie bij de vorige eigenaar op zn flikker heeft gehad.

Tijd zal het leren hoe lang deze mee gaat
 
Ik rij zelf het hele jaar door met Heidenau K66 winterbanden. De achterband gaat ongeveer 17000 km mee. Voorheen wisselde ik nog weleens tussen een zomer en winterversie, maar nu doe ik gewoon ieder jaar in november een nieuwe winter achterband laten monteren. Ik vind de grip in de zomer ook meer dan prima. Als ik zin heb neem ik de rotondes weleens met 60, maar over het algemeen druk spitsverkeer.

De voorband was afgelopen jaar nog best in orde na 17000 km, dus die laat ik 34000 km zitten en zal in november vervangen worden, samen met de achterband.

Voordeel van die winterband is lekker veel profiel, dus duurt even voordat dit weg is gesleten.
 
Werd door de dealer attent gemaakt op corrosie aan de chroom gedeelten van de voorvork . Dit beschadigt de rubber olie keringen bij het in veren.
 
Werd door de dealer attent gemaakt op corrosie aan de chroom gedeelten van de voorvork . Dit beschadigt de rubber olie keringen bij het in veren.

Die moet je regelmatig schoon houden en vet houden met wd40. Als je te laat bent krijg je pitting en heb je tevens een abbonement op voorvork keerringen.

Maar waarschijnlijk ben je al te laat
 

Ik heb een halve morgen met jouw handleiding mijn pcx uit elkaar gehaald om er achter te komen dat mijn pcx 150 uit 2012 geen stekker naar het motorblok heeft maar dat de kabel direct de kabel boom in loop

Daarna snelheids sensor vervangen voor een andere en nog steeds doet mijn snelheids meter het niet en brand het oranje lampje
 
Ik heb een halve morgen met jouw handleiding mijn pcx uit elkaar gehaald om er achter te komen dat mijn pcx 150 uit 2012 geen stekker naar het motorblok heeft maar dat de kabel direct de kabel boom in loop
Balen dat jouw snelheidsmeter is uitgevallen. Ik was ff nieuwsgierig wat Honda in 2012 heeft veranderd. Zie de link voor de onderdelen voor de PCX150 van 2012, in dat plaatje zie je wel de snelheidssensor (nr 11), echter niet de sensor kabel: snelheidssensor. Bij jouw PCX is het inderdaad anders, die heeft een subkabelboom, de snelheidssensorkabel zit in kabelboom nr 7, het sensor kabel gedeelte heeft dezelfde 2 plastic clipjes die in de plastic afdektunnel moet worden geklikt: sub kabelboom. Die subkabel is wel fors duurder (bijna €123) dan die voor mijn PCX (zo'n €18).

Het is in jouw geval de vraag of de sensor kabel stuk is. In mijn geval was het een gok, omdat ik hetzelfde probleem in het eerste jaar heb gehad en ik op de factuur kon zien wat Motoport heeft vervangen. Anders had ik de scoot waarschijnlijk ook naar de garage moeten brengen. Het service manual van de 2011 PCX van een mede MF-er heeft trouwens ook enorm geholpen. Bovendien staan daarin een aantal diagnose stappen zoals doormeten kabel en aansluitingen snelheidsmeter middels een multimeter.
 


Ik moet zeggen dat ik heel erg veel heb gehad aan je post voor het verwijderen van het achterwiel Ik denk dat ik binnenkort maar een tripje naar de garage moet gaan maken (heb nog mijn BMW F800R als vervanging )
Zag laatst een video over het kleppen stellen op een Honda pcx. Het is toch ongelooflijk hoeveel er verwijderd moet worden.
 
Laatst bewerkt:

Ik heb het nu 2 keer gedaan. Eerste keer is het veel werk. Veel in het boek kijken, klooien. 2e keer ging al een stuk makkelijker. 3e keer word zonder boek, alleen even kijken voor de spelingen.
 

Nu ben ik aan het kijken op internet voor andere achter schokbrekertjes , Yss , maar nu heb ik er verschillende gezien van 90 tot 130 euro maar er staat ook bij tot 2013 , zit er verschil in de achterveerstjes voor 1 van 2016 , scootertjes zien er toch het zelfde uit op de facelift na zeg maar , is toch niet 100% vernieuwing vanaf 2014 .
Welke zit en er bij jou onder en ook beter geschikt voor eventueel met zijn tweetjes te rijden .
 
Ik heb de TE302-310T-06O-1, Z-OFFSET PCX-125 (70-90kgs.XL). Gezien het beperkte vermogen gebruik ik de PCX nooit met duo. Kan daarom geen uitspraak doen of deze beter geschikt zijn voor met tweetjes. Kan wel een keer een test doen, maar de duos in mijn huis zijn van het mooie weertype. Dat zou dus nog even kunnen duren.
Met de originele schokbrekers heb ik wel een keer met duo gereden, maar dat ging voor geen meter. De vele verkeersdrempels moesten stapvoets genomen worden. Dit strookte totaal niet met mijn 125cc rijstijl, waarin ik probeer de snelheid zo veel mogelijk te behouden. Solo ging het iets beter omdat ik dan even uit het zadel ging, maar het hield niet over. De YSS schokbrekers voelen gewoon een stuk beter aan, zonder aan comfort in te leveren. Verkeersdrempels kunnen met hogere snelheden genomen worden.
De schokbrekers heb ik gekocht van iemand van het forum, die een aantal sets ergens in Thailand (of omgeving) had besteld.

Mijn PCX is van 2010, dus de eerste serie. Ik durf niet te zeggen of deze ook passen op latere series. De ruimte tussen schokbreker en luchtfilterhuis is bijv. minimaal en de 2e serie heeft een ander luchtfilterhuis. Met wat onderzoekswerk op Internet moet wel duidelijk kunnen worden wat voor welke PCX past.
 

Alleen heb ik zo en zo nergens last van en de rit met zijn tweetjes ging redelijk zo en nu zat ik tegen de eindstop zeg maar , misschien zijn de veertjes ook iets verbeterd bij de tweede generatie, ik zal eens een keer informeren hoe het zit met de Yss schokbrekers , je heb er ook van hyperpro zag ik voor mijn bouwjaar , dus ook eens voor informeren
 
Dat van de 2e generatie kan wel eens kloppen. Heb bij de introductie van het 2e model wel eens gelezen dat Honda de achterveren had verbeterd.
Verder zal het gewicht van bestuurder en duo ook een rol spelen. Wij komen samen, rijklaar, ergens richting de 160-165kg, waarvan ik als bestuurder
zowat 90kg zal opeisen.
 

Ik ben toch koppig en wil het zelf oplossen. Zou je mij ook aan die Service manual kunnen helpen?
 
Ik heb het al weleens vaker gepost, maar hebben meer mensen er last van dat de knipper en alarm verlichting dienst weigeren? Dan doet bijv alleen het linker knipperlicht het en rechts niet. Pas deed geen 1 alarm licht het. Dit houdt dan een week aan en dan ineens doet alles het weer spontaan. Zwaar irritant. Plus beetje onveilig ook wel op rotondes. Zou het helpen om de aansluitingen bij de handvaten los te maken en bijv deze na te kijken of ze niet geoxideerd zijn ofzo?
 

Nee geen last van. Misschien een plakkend knipper relais? Bestel er 1 van ali voor weinig en kijk of het verschil maakt