Honda PCX 125/150 deel 5

zorg dat je een beetje vloeibare pakking op de scherpe hoeken van de kleppendeksel smeert. zo lullig als je de hele handel weer uit elkaar mag halen.
ik heb ook een oude steeksleutel 10 door de midden geslepen. die komt van pas met het vastzetten en loshalen van je deksel.

succes.
Bedankt voor de tip!
 
Even een face drive besteld bij Bikerzbits, als alles goed verloopt dan zal deze Donderdag arriveren. De 8e besteld en de 16e geleverd, enig puntje zijn de invoerrechten van 29 euro!

je kan niet alles hebben natuurlijk
 
Zelf zou ik het bij de A merken houden, dan zijn er goede oliën en dope’s gebruikt.
Liever A merk 80w90, dan de ‘juiste’ viscositeit bij onbekend merk.
Geld speelt geen grote rol vind ik.
is het handig om het zelf te doen, als je deze vraag moet stellen. O-)

Mee eens, maar inderdaad is er voor ons ook een eerste keer geweest....
Ga je ook veiligheid items (remmen, stuurinrichting) doen? Laat dan een ervaren iemand mee kijken of controleren aub.
Tip, gebruik een momentsleutel om een goed gevoel te krijgen hoe vast iets werkelijk moet.
 
Gisteren na ca. 60 km aan de velg van het achterwiel gevoeld. Deze was aardig warm.
Is dit normaal?
 
iemand ervaring met deze toko?


heb binnen 3k km een nieuwe belt nodig. en wil eigenlijk ook nieuwe schalen voor de pulley.
als je deze in de EU koopt is een set schalen richting 80,-. Bij partzilla 15 dollar. ofzo. schandalig.
 
even reactie op /www.powerbypcx.com prima toko alles origineel honda ook voor face set kijken bij v3 past op 1/2/3 125/150 cc Groet Zoomer
 
Bikerzbits..ook gevestigd in Thailand en met de luchtpost de onderdelen binnen een week in huis, keurige site welke betrouwbaar is. Tevens goedkoper dan eerdergenoemde overigens, betaalde voor mijn face set 59 euro inclusief verzendkosten

Ook een goeie! En die 59 is ook incl btw en douane?
 
Ja, dat houd ik bij, hieronder een totaaloverzicht van de uitgaven en kosten/km. Per jaar heb ik de uitgaven gedetailleerder.
De uitgaven omvat alles: benzine, verzekering, wegenbelasting, onderhoud, kleding, tol / veerpont, afschrijving, ed.
De afschrijving is aanschaf (was €2940 in 2011 incl afleveringskosten) / aantal jaren bezit. Geen restwaarde.
Overzicht van 2020 is voor 5 maanden. Kom over al die jaren uit op zo'n 15 cent/km.

OverzichtVerzekeringBelastingOnderhoudBenzineAfschrijvingTotaal
9​
2020​
17.55​
51.00​
471.26​
107.64​
65​
712.78​
8​
2019​
37.92​
124.00​
100.49​
338.88​
327​
927.96​
7​
2018​
49.14​
124.00​
215.43​
294.14​
327​
1009.38​
6​
2017​
60.36​
124.00​
774.54​
387.15​
327​
1672.72​
5​
2016​
90.96​
124.00​
822.00​
446.88​
327​
1810.51​
4​
2015​
127.02​
135.00​
1663.50​
400.55​
327​
2652.74​
3​
2014​
132.00​
129.20​
1193.24​
728.21​
327​
2509.32​
2​
2013​
123.21​
117.00​
52.92​
512.22​
327​
1132.02​
1​
2012​
120.48​
107.00​
321.33​
441.34​
327​
1316.82​
0​
2011​
90.36​
78.00​
419.93​
403.38​
327​
1318.34​
TOTAAL
15062.56​
Kosten/km
€0.15​

Ik verwacht voorlopig geen problemen, binnenkort diverse onderdelen vernieuwen. Die onderdelen heb ik reeds en de kosten daarvan zitten reeds in het jaar 2020.
Het enige is dat het olieverbruik wat begint toe te nemen wat zou kunnen duiden op slijtage zuiger veren en/of cylinderwand.
Ik controleer het oliepijl elke 1000km, voor mij 1 keer per maand. Maar het is nog te overzien, ik denk dat de komende jaren dit geen problemen zal geven.

Het is niet zo erg als mijn oude Kawa Z1000st, die slurpte zeker 1liter olie op de 1000km, echter heeft deze kwaak mij (vrijwel) nooit in de steek gelaten. Slechts 1 keer, toen viel alles in 1 keer uit vlak bij huis. Oorzaak bleek een doorgesleten electriciteit draad, die contact maakte met het frame waardoor de hoofdzekering doorbrandde en werkte niets meer en de motor viel in 1 keer uit. Bij de PCX heb ik 2 keer een doorgesleten draad gehad, van de kilometer teller impuls gever. Echter al dat plastic van de scoot veroorzaakte geen sluiting.

Ik zie in dat mooie overzicht een enkele keer fikse bedragen staan in de kolom van het onderhoud. Voor dat geld haal je n 2e hands Pxc met heel wat minder kms op de teller! Zit zelf over inruil na te denken. De mijne uit 2012 heeft nu 46.000 op de teller en ik gebruik m het hele jaar door voor woon-werk. Tot nu toe enkel met een jaarlijkse beurt, vervangen van riem en rolletjes en eens wat vers rubber. Nu ben ik bang dat de kosten voor onderhoud binnenkort op gaan lopen. Iemand enig idee waar ik op kan wachten, of blijft het gewoon een gok?
Vanochtend eens proefgereden op een jong gebruikte Kawa j300. Lekkere machine hoor. Iets minder wendbaar dan de Pcx, maar veel stabieler en natuurlijk iets rapper zodat inhalen ook niet zo'n gok meer is als op mijn Pcx...... Nog maar eens een nachtje over slapen...
 
Daar schrok ik dus ook van. Komt bij dat ik niks zelf doe, dus komt r ook nog een uurloon bij....
 
Als je alles uitbesteed is een pcx echt een slechte keuze.

geen idee wat je kan verwachten naast de gebruikelijke riem / kleppen / olie.
balhoofdlagers wellicht.

ik zou het geld spenderen aan gereedschap.
 
Als je alles uitbesteed is een pcx echt een slechte keuze.

geen idee wat je kan verwachten naast de gebruikelijke riem / kleppen / olie.
balhoofdlagers wellicht.

ik zou het geld spenderen aan gereedschap.
Zijn er betere keuzes dan? Ik heb geen idee, op banden na ben ik de laatste keer in 2008 ofzo bij de motorzaak geweest voor onderhoud. Als je garantiewerk niet meerekent tenminste.
Het zullen voornamelijk de plastic delen zijn welke de kosten opdrijven. Dit zou ik zelf altijd willen doen, qua moeilijkheidsgraad niet erg bijzonder als je alle trucs kent.
 
Ach, ik denk dat een aantal graag klepstellen uitbesteden.
En ik kan misschien beter de Vario/koppeling uitbesteden. :+
Maar bijvoorbeeld een voorwiel lager heb ik geen gereedschap voor en voor deze enkele klus koop ik dat ook niet waarschijnlijk. Ik gok dat het laten vervangen niet heel duur is. Zolang je een los wiel aanlevert natuurlijk
 
Zijn er betere keuzes dan? Ik heb geen idee, op banden na ben ik de laatste keer in 2008 ofzo bij de motorzaak geweest voor onderhoud. Als je garantiewerk niet meerekent tenminste.
Het zullen voornamelijk de plastic delen zijn welke de kosten opdrijven. Dit zou ik zelf altijd willen doen, qua moeilijkheidsgraad niet erg bijzonder als je alle trucs kent.

puur economisch je beter een oude GS500 kopen en die tot in lengte van dagen oprijden. Misschien niet zo zuinig, maar wel vele malen goedkoper.

meeste kosten zijn uurloon idd. Als je 1x alle plastic zelf hebt verwijdert is het een peuleschil. Enige wat ik persoonlijk k*t vind is die haakjes van de zijkappen. Helaas 1stuks afgebroken in de laatste jaren. Altijd weer een gevogel om het lekker passend terug te zetten.

zoals met alles, al doende leert men. En verder, ‘a proper planning prevents poor performance’

eerst inlezen, daarna pas doen.
 
Ach, ik denk dat een aantal graag klepstellen uitbesteden.
En ik kan misschien beter de Vario/koppeling uitbesteden. :+
Maar bijvoorbeeld een voorwiel lager heb ik geen gereedschap voor en voor deze enkele klus koop ik dat ook niet waarschijnlijk. Ik gok dat het laten vervangen niet heel duur is. Zolang je een los wiel aanlevert natuurlijk

geen idee wat een motorzaak rekent voor wiellagers. Had laatst de wiellagers van mn project scramber vervangen. Kosten, een tientje voor 4x C3 lagers. Benodigdheden, stukje 10mm pijp om de lagers eruit te tikken en de oude lagers gebruikt om de nieuwe er knap in te tikken. Nieuwe lagers een nacht in de vriezer.

vaak ben je te bang :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan