Honda PCX 125/150cc deel 4

Status
Niet open voor verdere reacties.
Die uitstekende pen is de krukas en dat is 5de al waar ik het van hoor met een J-costa vario

Sossa op zijn GP1000 had er ook al problemen mee moest ook een nieuwe krukas en nog een paar andere dus het is niet merk afhankelijk
Hoe kan het dan dat een J. Costa (of andere vario) de krukas verbuigt? Is de vario dan losgeraakt?
 
Weet ik niet maar het viel mij op laatst al iemand met een beverly en een mp3

op een americaans forum zeggen ze iets over de pressureplate vario deksel bij sossa was bij de 2de j-costa op zijn GP800 toen de spiebaan er uit zowel op de krukas als op de deksel

oorzaak is nog steeds onbekend men vermoed het materiaal waar de deksel van gemaakt is in the US
 
Daarnet een testrit gedaan op een honda forza 125, beviel erg goed alleen is de pcx een heel stuk vinniger van 0 tot 50 met j.costa vario en uitlaat. Wel merk je dat de forza bovenin een stuk meer kracht heeft en vlotjes doortrekt tot 110. Topsnelheid heb ik niet kunnen testen, ben de snelweg niet opgeweest.

En wat een ruimte onder het zadel! Zadel zit ook een stuk comfortabeler. Op zich toch niet veel meer beenruimte op de forza alhoewel je er anders op zit, zadel staat iets hoger denk ik. Remkracht is natuurlijk beter met schijfremmen voor en achter. De forza is wel heel stabiel ook met zijwind. En abs is ook een pluspunt.

Ik ben nog aan het twijfelen om over te schakelen, struikelblok is de prijs en het trage optrekken uit stilstand tegenover de pcx. Andere vario kan misschien wonderen doen maar er is nog geen j.costa vario beschikbaar voor de forza.
 
Laatst bewerkt:
Bij de jcosta is het heel belangrijk dat hij goed gemonteerd is zoals uiteraard bij elke vario.
alleen wijkt de montage van een jcosta wel heel erg af van de rest van de vario s die we kennen, zoals malosi polini etc want die zijn gewoon hetzelfde als de oem alleen lichter etc.
zeg maar hetzelfde verschil als de oem rollen en de rollen van dr pully.
die zijn wezenlijk heel ande4s dan wat je gewend bent.
bij verkeerde montage ben je uiteraard het haasje.
degene die mijn jcosta had gemonteerd had dit niet goed gedaan en ook niet eerdere ervaringen gehad met een jcosta.
ik hoorde een raar geluid toen ik hem op ging halen, de boel ging weerbuit elkaar en inderdaad hij was verkeerd gemonteerd.
Toen wist hij nog steeds niet zeker hoe het wel moest.
beelden op het Internet bood niet afdoende uitsluitsel.
Dus heel dom van ons op de gok erweer op gezet.
stom gewoon dus ging het inderdaad fout.
bij goede montage is er dus echt niets aan de hand.
het punt is dat ook niet alle dealers ervaringen met de jcosta hebben.
En dan denken zo moeilijk kan het niet zijn een vario is een vario.
maar goed dr pully rollen zet je ook niet achterste voren erin,
een rolletje is nog niet automatisch een rolletje.
 
Hoelang gaan de glijrollen van een j.costa vario ongeveer mee en hoe merk je als ze versleten zijn? Mijn zijn nu al zo een 4500 km in gebruik.
 
Ligt aan wat ze te verduren krijgen.
Maar een scooter met weinig vermogen moeten ze minimaal 20.000 mee gaan.
sommigen spreken van een levensduur ongeveer gelijk aan een dr pully,
30.000 km,
dit zullen ze bij mij natuurlijk nooit halen.
maar bij jouw zal die waarschijnlijk inderdaad tussen de 20.000 en de 30.000 wel moetsn kunnen halen,
dus ongeveer 2 vsnaren mee als die om de 15.000 km mee gaan.
 
Oh, dan gaan ze langer mee als ik dacht. :) Maar hoe weet je wanneer ze vervangen moeten worden? Verminderde topsnelheid?
 
Afgelopen weekend een andere PCX op bezoek gehad met stuurproblemen. Stuur bleef in het midden staan. Alsof een kogeltje in een kuiltje wordt gedrukt.
Omdat het stuur een stuk zwaarder draaide dan mijn PCX en nog een tweetal arreteerpunten voelbaar waren, verdenken wij het balhoofdslager dat te strak staat.
Een versleten balhoofdslager zou ook kunnen, echter de PCX heeft net 9000km gereden. Een ingeslagen lager zou ook nog tot de mogelijkheden kunnen behoren, maar buiten een recentelijke botsing met een kip heeft de PCX geen rare capriolen meegemaakt. De stuurproblemen waren echter al voor de kipcrash.

Iemand ervaring met deze soortgelijke klachten?
 
Sowieso bij de riemwissel even checken.
de stiften slijten af cq breken af of beter gezegd brokkelen af.
dus als de toeren ineens if beetje bij beetje steeds hoger worden is al een mogelijke indicatie, afhankelijk van het gewicht wat er al in de jcosta zit kan je snelheid omlaag maar ook juist omhoog gaan.
als hij door afbrokkelen namelijk precies op de juiste gewicht verdeling gaat zitten kan juist daardoor de motor ook ineens harder gaan.
uiteraard als hij gaat schokken dan kan dit door versleten vsnaar komen of de stiften van de jcosta. Slippen kan ook van de vsnaar koppeling of vario komen,
zo goed?
 
Laatst bewerkt:
Het schurend geluid bleek de aandrijving te zijn. Het lager was kapot. De Face set driven en de face set movable zijn vervangen.
 
Het schurend geluid bleek de aandrijving te zijn. Het lager was kapot. De Face set driven en de face set movable zijn vervangen.

Hoeveel heeft de reparatie gekost? Ik heb ook last van het schurend geluid met stilstaan en achteruit lopen. Met 14000 km op de teller.
En waarom hebben ze de faceset movable vervangen? Daar zitten de lagers toch niet in?
 
Mijn PCX heeft hetzelfde probleem en bij mij is het achterste lager van de koppeling de boosdoener.
Nieuwe lagers, sportkoppeling en Dr.Pulley vario met 13 grams rollers zijn al besteld.
Vanavond eindelijk van geel naar wit licht:

Oude situatie met standaard koplampen

Links nieuwe witte koplamp

Beide koplampen vervangen door witte
Net even een rondje gereden en het verschil in lichtsterkte is duidelijk te merken veel beter zicht, ik ben er blij mee. :)
 
Laatst bewerkt:
Hoeveel heeft de reparatie gekost? Ik heb ook last van het schurend geluid met stilstaan en achteruit lopen. Met 14000 km op de teller.
En waarom hebben ze de faceset movable vervangen? Daar zitten de lagers toch niet in?

Ik rijd er ook al een tijdje mee en de platen waren ingesleten waardoor het kon zijn dat de riem niet lekker zou lopen, of het echt nodig was weet ik niet maar ben er in ieder geval blij mee dat alles weer in orde is en hij lekker stil is, het was niet om aan te horen ;) Onderdelen + reparatie was 300 euro, de onderdelen zijn op internet trouwens aanzienlijk duurder dan bij de dealer. Alleen het lager vervangen is natuurlijk veel goedkoper en dat probeer ik de volgende keer ook gelijk zelf als ik merk dat het lager versleten is.

@sanya wat voor lichten zijn dat? Ziet er goed uit.
 
@Moddervlek
Dat zijn dezelfde lampen als origineel maar dan met blauw glas 12V 30/35W HS5.
Ik heb er nog 2 over voor diegene die ze ook graag zou willen hebben.
Graag een pbtje als je geinteresseerd bent.
 
Sanya. Kan je ons laten weten hoe het gegaan is met lager wisselen?

Moddervlek, bedankt voor de info. Ik ga voor de face set driven oplossing en zelf klussen. Hopelijk lukt het. :P
 
Gisteren ben ik met mijn PCX stil te komen staan met een lege tank. :(
Na 2 a 3 km lopen kon ik er 6,39 L in tanken. Maar toen zat ie ook weer nokkie vol.
Helaas had ik er maar 213km (1:33) op zitten terwijl meestal de 220km wel haalbaar was voor mij.
Meestal rij ik dan ook 1:38. Maar dat is sinds de Dr. Pully is de actieradius minder geworden. Daarnaast heb ik ook op een beetje zachte band achter gereden. Hebben meer gebruikers deze ervaring van slechtere actieradius?
 
Gisteren ben ik met mijn PCX stil te komen staan met een lege tank. :(
Na 2 a 3 km lopen kon ik er 6,39 L in tanken. Maar toen zat ie ook weer nokkie vol.
Helaas had ik er maar 213km (1:33) op zitten terwijl meestal de 220km wel haalbaar was voor mij.
Meestal rij ik dan ook 1:38. Maar dat is sinds de Dr. Pully is de actieradius minder geworden. Daarnaast heb ik ook op een beetje zachte band achter gereden. Hebben meer gebruikers deze ervaring van slechtere actieradius?
Ja. Bij mij was de oorzaak een versleten aandrijfriem. De top lag met originele vario was niet meer dan 85km/u op de klok en continue in de toerenbegrenzing (oorspronkelijk 106km/u). Met die versleten riem zat ik op 1op30 in de winter periode (Feb-2014).
Nadat de riem was geknapt (37d km) heb ik een Malossi vario en Malossi kevlar riem geplaatst. Hogere top, zuiniger en het is mij nog niet gelukt om deze in de toerenbegrenzer te krijgen, ook niet met de wind in de rug. De laatste 5 weken zat ik gemiddeld 1op39. In de winter (Feb-2015) kwam ik uit op zo'n 1op 34. ga ik een stukje toeren, dan rij ik rustiger en kom ik op zo'n 1op45 (niet op de snelweg).

Een te zachte band geeft ook een hoger verbruik. Een tijdje terug merkte ik dat de voorrem bleef hangen. Dat is natuurlijk ook extra verlies. De voorrremklauw is recent gereviseerd. Als het een weekje hard waait, neemt het verbruik tegen de wind in ook toe.
 
Gisteren een nieuwe Dr.Puley vario met 13grams ronde rollers, een riem, koppelingslagers en een KN-planning sportkoppeling gemonteerd.
Na 27500 kilometer was de boel daar wel aan vervanging toe.

De beide helften van de originele vario zijn behoorlijk ingegroefd door de riem:


Links de nieuwe vario met 13 grams rollen, rechts de oude originele vario:

De riem zelf heeft ook zijn beste tijd gehad volgens het boekje zou deze bij 24000 kilometer vervangen moeten worden:

Voor het demonteren van de koppeling heb je (bij de PCX125ESP 2012) een 39mm sleutel nodig, dat is geen standaardmaat, gisteren gekocht bij een bedrijf in hoogwerkers:


Koppeling gedemonteerd:

Oude lagers eruit:

Nieuwe erin:

KN-planning sportkoppeling erop:

En de boel weer gemonteerd:

Toen ik alle (plastic) delen weer gemonteerd had even een proefritje gemaakt, loopt weer als nieuw trekt ook op zoals ik dat gewend ben, topsnelheid makkelijk naar 110Km/h op de teller bij minder toeren als origineel en ik had het gevoel dat hij nog harder kon, eens testen komende week dan op weg naar mijn werk.
Ik ben ook benieuwd naar het verbruik bij 90 kilometer op de teller een snelheid die ik veel aanhou op de provinciale wegen.
 
Leuke foto's/samenvatting,

Goed gevonden.... ik bedoel 2e hands 39mm. sleutel.
Zal nu wel lekker rijden, ook erg leuk om te zien dat je RR's van dr. pulley gebruikt.
Wat me wel erg tegenvalt is dat de OEM vario van een PCX al flink versleten is met 27500 kilometer,
cry, cry dat is toch eigenlijk niks aan kilometers.
De OEM koppeling (foto 8) daar in tegen lijkt eigenlijk nog redelijk goed of zie ik het niet goed?

Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan