Honda SH300i deel 5 'Het liefje van Italie'

Ja hoor, vaak genoeg mee gereden en ik kon het nooit laten om angstig in mijn spiegel te blijven kijken. Ik vond de constructie nooit erg veel vertrouwen geven maar het werkte wel. Nu geen trekhaak meer op de auto (ook niet op de scooter), we huren wel ter plekke fietsen. Voor de prijs van een trekhaak kan ik heel vaak huren. Voor de scooter heb ik geen trekhaak nodig. Ik laat vrouwlief achter me aan rijden met haar auto. Is ook heel avontuurlijk, vooral als je elkaar kwijt raakt. Gebeurt regelmatig. Ook geen communicatie behalve dan met handgebaren. Wel heerlijk rustig.
Mmmmm, heel authentiek!
 
De remschijf die ik had is weg.
Heb wel nog het originele 2016+ werkplaatsboek met de 2018+ aanvulling te koop.
 
De meeste scooter rijders in nl zijn overgestapte koekblikkers die niet in de file willen staan of goedkoper willen/moeten, niet geintreseert in techniek en het onderhoud doet motoport....

Als je weet dat tegenwoordig 9/10 nederlanders geeneens zijn eigen lekke fietsband plakt....
Ik denk dat je die 4 tientjes had moeten pakken....
Nu komt de moeilijke periode van waarde vermindering, je kunt ze ook 40 jaar laten liggen in een zwarte dichte plastic zak en dan z.g.a.n voor de hoofdprijs op ebay verpatsen ten aanvulling van je pensioen.
Ik heb foldertjes uit de jaren 80 (weet je nog?, folders verzamelen van al die dingen die je nog wilde kopen?) die nu op ebay grof geld opbrengen, folders van Magnat speakers, technics audio, minolta cameras hasselblad etc etc, mensen geven nu voor een folder zelfs flink geld.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag nieuwe banden op de sh300 weer gekozen voor de orginele Bridgestone hoop ,en toen gelijk de eindtransmissie olie afgetapt nu anderhalf jaar geleden en 6000 km verder naar het vervangen van de lagers in het transmissiehuis, toen op advies van disaster-master de 75w85 gl5 erin gedaan en nu blijkt de olie is nog kraakhelder zonder bezinksel draait soepel voor mij de beste olie die er tot nu toe in heeft gezeten . De 80w90 vond ik persoonlijk aan de dikke kant en de voorgeschreven motorolie doen we niet . Dus bij deze de 75w85 transmissie olie is uitermater geschikt voor de eindoverbrenging 😃👌👌
 

Bijlagen

  • IMG-20211028-WA0008.jpeg
    IMG-20211028-WA0008.jpeg
    87,4 KB · Weergaven: 37
Vandaag nieuwe banden op de sh300 weer gekozen voor de orginele Bridgestone hoop ,en toen gelijk de eindtransmissie olie afgetapt nu anderhalf jaar geleden en 6000 km verder naar het vervangen van de lagers in het transmissiehuis, toen op advies van disaster-master de 75w85 gl5 erin gedaan en nu blijkt de olie is nog kraakhelder zonder bezinksel draait soepel voor mij de beste olie die er tot nu toe in heeft gezeten . De 80w90 vond ik persoonlijk aan de dikke kant en de voorgeschreven motorolie doen we niet . Dus bij deze de 75w85 transmissie olie is uitermater geschikt voor de eindoverbrenging 😃👌👌
Top. Kan het alleen maar beamen. Snap dan ook echt niet waarom Honda een motorolie voorschrijft voor het gebruik in de transmissie. Enige wat ik me zou kúnnen bedenken is dat de dunnere motorolie een paar gram scheelde voor de euro4 goedkeuring van destijds. Dat transmissies dan kapot lopen maakt geen onderdeel uit van de milieueisen bij de type goedkeuring. Jammer.

En inderdaad; 80W90 gaat prima. Maar dat is in vergelijking met de voorgeschreven motorolie net wat te dik en kun je om dezelfde dikte te hebben inderdaad het beste 75W85 gebruiken.
 
De motorolie zal dan ook gewoon gangbaarder zijn en goedkoper denk ik dan , ik heb ook gelezen dat deze 75w85 vol syntheet een levenlange levensduurduur heeft en dus nooit meer vervangen hoeft te worden nu geloof ik dat wel een beetje als je zie hoe goed de olie eruit kom . Zal over een hele poos nogmaals checken en mijn bevindingen doen hiervover👌
 
Top. Kan het alleen maar beamen. Snap dan ook echt niet waarom Honda een motorolie voorschrijft voor het gebruik in de transmissie. Enige wat ik me zou kúnnen bedenken is dat de dunnere motorolie een paar gram scheelde voor de euro4 goedkeuring van destijds. Dat transmissies dan kapot lopen maakt geen onderdeel uit van de milieueisen bij de type goedkeuring. Jammer.

En inderdaad; 80W90 gaat prima. Maar dat is in vergelijking met de voorgeschreven motorolie net wat te dik en kun je om dezelfde dikte te hebben inderdaad het beste 75W85 gebruiken.
En dan heb je het nog niet over de verkeerde Motorolie die ze gemakshalve gebruiken.
 
Ja maar dat deed de dealer destijds; dat was geen voorschrift van Honda. Die schrijft gewoon 10W30 JASO MB voor en daar moet je niet vanaf wijken. Een Jaso MA zou best mogen; maar daar zitten geen frictie modfiers in wat in theorie voor een hoger verbruikt zorgt. Ik gok 10de procenten werk. Maar toch. Daarom een MB omdat er natuurlijk geen natteplaatkoppeling meedraait in het carterolie.

De door de dealer gevulde 10W40 JASO MA heb ik bij thuiskomst toen meteen weer afgetapt. Kon het verder ook niet elders gebruiken; het was half-syntheet en de SV die ik toen nog had staan ging wel 10W40 in maar daar zat vol-syntheet in en dat ga je dan ook niet door elkaar mengen. Dus het ging rechtstreeks naar de milleustraat. Zonde.
 
Laatst bewerkt:
Op een of andere manier heb ik altijd gedoe met dealers. Ik weet niet wat het is. Misschien omdat ik (naar ik denk) kennis van zaken heb. En daarnaast heb ik de eigenschap (soms lastig) dat ik pietje precies ben. Dus alles wat ze doen en vooral alles wat ze niet of niet goed doen valt op.
Ik bracht daarom mijn motoren eigenlijk ook nooit weg voor onderhoud. Dat doe ik mooi zelf. Scheeld ook weer kosten. En dan weet ik dat het juist gebeurd. Die 1000km beurt die hierboven genoemd is was voor mij gratis. Anders had ik er niet heen gegaan.

Nu heb ik weer iets met de X-ADV. De voorvelg is krom. Iets met laswerk in de fabriek wat niet goed is. Ik krijg onder garantie gewoon een nieuwe velg, dat is lopende en komt wel goed. Maar voorschrift is dat er nieuwe bouten moeten worden gebruikt bij montage. En dan heb ik dus nu de discussie dat ze dat niet willen.. dus wéér een dealer die niet doet wat de service manual voorschrijft.. word daar af en toe zo moe van.. :r
 
Velg van de ADV is vervangen.. zat een zijdelingse slag in..

tijdens het opruimen van de gereedschap kar kwam ik nog een variateur blokkeersleutel tegen.. nieuw.. destijds gekocht voor de SH maar nooit gebruikt.. iemand interesse hierin? Het is een BGS 1713.
 

Bijlagen

  • C85B126A-14DE-435F-9BBA-E0D0C9302C72.jpeg
    C85B126A-14DE-435F-9BBA-E0D0C9302C72.jpeg
    470,1 KB · Weergaven: 27
De motorolie zal dan ook gewoon gangbaarder zijn en goedkoper denk ik dan , ik heb ook gelezen dat deze 75w85 vol syntheet een levenlange levensduurduur heeft en dus nooit meer vervangen hoeft te worden nu geloof ik dat wel een beetje als je zie hoe goed de olie eruit kom . Zal over een hele poos nogmaals checken en mijn bevindingen doen hiervover👌
Op dit moment al 40000km en 70000km met 80w90 in de transmissie. Ik controleer de olie niet meer, altijd helder en op nivo. Ik zou me geen zorgen maken!
 
Heb de scooter gepoetst en krijgt nu tot het voorjaar een warm en droog plaatsje.
Na 8 jaar (15.000 km) met de originele riem en vario lijkt het me tijd om de boel eens open te gooien.
Toevallig heb ik een zo goed als nieuwe (± 400 km) Malossi MHR op de kop kunnen tikken (zie bijlage).

Willen de experts (Bulldozer) eens laten weten of ik nu alles in huis heb voor een vlottere acceleratie?
Zijn er nog spullen van de aandrijving die ik in huis moet halen?
Uiteraard wordt de riem ook vervangen door een nieuw origineel exemplaar.

Volgens Bulldozer is (na veel experimenteren) de ideale combinatie:
* een Leovince 4road (of gelijkwaardig)
* een Malossi MHR vario met 11,2 gram rollen (ipv de standaard 12 gram)
* rollen licht invetten met type 2 lithium vet.

Er zit al een complete (bocht + demper) Mivv uitlaat op zonder katalysator.
Verder met originele bougie en luchtfilter en 80/90 olie in de eindaandrijving.

Alvast bedankt.
 

Bijlagen

  • Malossi MHR.docx
    580,9 KB · Weergaven: 17
Heb de scooter gepoetst en krijgt nu tot het voorjaar een warm en droog plaatsje.
Na 8 jaar (15.000 km) met de originele riem en vario lijkt het me tijd om de boel eens open te gooien.
Toevallig heb ik een zo goed als nieuwe (± 400 km) Malossi MHR op de kop kunnen tikken (zie bijlage).

Willen de experts (Bulldozer) eens laten weten of ik nu alles in huis heb voor een vlottere acceleratie?
Zijn er nog spullen van de aandrijving die ik in huis moet halen?
Uiteraard wordt de riem ook vervangen door een nieuw origineel exemplaar.

Volgens Bulldozer is (na veel experimenteren) de ideale combinatie:
* een Leovince 4road (of gelijkwaardig)
* een Malossi MHR vario met 11,2 gram rollen (ipv de standaard 12 gram)
* rollen licht invetten met type 2 lithium vet.

Er zit al een complete (bocht + demper) Mivv uitlaat op zonder katalysator.
Verder met originele bougie en luchtfilter en 80/90 olie in de eindaandrijving.

Alvast bedankt.
Vergeet ook de witte drukveer van malossi niet als die niet bij je MHR Vario zit 😉👌
 
Waarom moeten die ringen om de as van de variateur?
ik weet dat die dingen (ze zijn dan wel dikker) juist bij de 50cctjes eruit gaan om van 25 naar 45km te gaan ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan