Honda SH300i deel 5 'Het liefje van Italie'

Ben weer iets wijzer; 64K5300Z is een supplement aanvulling op het 2016 boek.

Opzich logisch dat ze niet voor alleen de tractiecontrole en de sleutelloze topkoffer een heel nieuw boek gaan drukken.

Nu dus alleen nog zoeken naar een engelstalig supplement gezien 64K5300Z Duits is.
 
Zijn er hier rijders die er gewoon 10W30 vol syntheet in hebben? Dacht iets gelezen te hebben dat het olieverbruik dan hoger is? Snap niet zo goed waarom dat zo zou zijn..?
 
Die olie heb ik in voorraad voor onze auto maar durfde het niet in de Honda te kieperen.

De Xmax300 die ik heb loopt er ook prima op. Die van mij is dan van de Esso, maar dat maakt tenopzichte van de action niets uit. Het is allebei 5w30.
 
Ik doe nu met mijn sh300 een Action olie 5w30 probeersel, tot nu nix mis mee...

Ik doe dat niet meer, gebruik alleen 10w30 mb olie. Ervaring in het verleden met andere olie en toevoegingen liepen uit op een zuigerveren revisie.

Olie perikelen uit de oude doos, rondom dit bericht:
 
Zijn er hier rijders die er gewoon 10W30 vol syntheet in hebben? Dacht iets gelezen te hebben dat het olieverbruik dan hoger is? Snap niet zo goed waarom dat zo zou zijn..?

Ik heb er een semi synthese inzitten. De castrol power RS 4t 10w30. Ik hou gewoon het voorschrift van de fabrikant aan. Deze Sh van 2018 gebruikt wel olie. Moet er af en toe iets ingooien.
 
Fabrikant schrijft alleen een viscociteit voor en niet of het semi- of volledig sysntetisch mag/moet zijn.
Was daar even benieuwd naar gezien ik doorgaans met volledig synthetisch rijd..
 
Ik geloof je gelijk maar ik heb deze olie bij de dealer vandaan. Of het volledig of half synthetisch is zegt me niets, heb er geen verstand van en heb me er nog nooit in verdiept.
 
Het originele Honda scherm had ik erop gezet..
Maar zoals te zien is kijk ik (en ook mijn vrouw) tegen het randje aan.. dat is dus echt rete irritant..
Spiegelkappen er ook niet op... lelijke dingen..

Dat wist eigenlijk wel maar alternatieve schermen met dito montage vinnik maar niks.
Dus dat Honda scherm moest wijken en heb het Givi scherm besteld welke nu op de originele Honda steunen zit..

Honda scherm
383BA3C9-DCB9-441F-8AB6-4D2969B7BFC1.jpeg


74D0E31F-1463-4E4C-A31F-43F52B30A750.jpeg


Kijk dus recht tegen de rand aan.. afstand tussen de ruit en helm is ook echt minimaal..
B7578D01-F163-4317-9785-3025EAB5C295.jpeg


Givi scherm erop, ontdaan van alle stickers/logo.
5CEED24C-C70A-4EE4-8BE1-30F488024236.jpeg


C43DA889-1332-4304-83C9-B8C64937F976.jpeg


Kijk er nu dus mooi overheen.. komend weekend eens testen hoe de windruis is..
DC7A47FD-C828-49CA-83F0-AF92FA34E11C.jpeg
 
Fabrikant schrijft alleen een viscociteit voor en niet of het semi- of volledig sysntetisch mag/moet zijn.
Was daar even benieuwd naar gezien ik doorgaans met volledig synthetisch rijd..

Wel of het MB of MA olie moet zijn. Voor de SH300 wordt MB voorgeschreven.
Heb ook power rs Castrol ma olie geprobeerd, vond het minder duurzaam dan de originele half syn. olie.
 
De olie in de transmissie was na 500km al behoorlijk donkerbruin... zo lijkt het wel zwart maar als je het potje in het licht houd is het bruine nog wel te zien... heb er nu de castrol transaxle 75w90 in zitten.. lijkt idd wat dikker dan de 10w30 die eruit kwam maar ik kon het met mijn injectiespuit een stuk makkelijker opzuigen dan de SAE 90 die ik voorheen in de snorscooter gebruikte. Dus die 75w90 is wel dunner dan de reguliere SAE 90.

Kon bij het ronddraaien van het wiel idd wel verschil in geluid horen. Dit klinkt stiller en minder scherpend.
We gaan het zien over 2 jaar hoe het eruit komt :)

8772B6C1-4AE0-473F-9594-103C79F3F313.jpeg
2BB522A2-B9D9-46C4-BD7C-7018FCDB7F23.jpeg
 
De olie in de transmissie was na 500km al behoorlijk donkerbruin... zo lijkt het wel zwart maar als je het potje in het licht houd is het bruine nog wel te zien... heb er nu de castrol transaxle 75w90 in zitten.. lijkt idd wat dikker dan de 10w30 die eruit kwam maar ik kon het met mijn injectiespuit een stuk makkelijker opzuigen dan de SAE 90 die ik voorheen in de snorscooter gebruikte. Dus die 75w90 is wel dunner dan de reguliere SAE 90.

Kon bij het ronddraaien van het wiel idd wel verschil in geluid horen. Dit klinkt stiller en minder scherpend.
We gaan het zien over 2 jaar hoe het eruit komt :)

Bekijk bijlage 1399162Bekijk bijlage 1399163
Ik zou na de volgende 500 km het eruit laten lopen in een schone pot, is het dan nog helder kan je het er weer in doen, maar dan weet je wel of er een slijtage probleem is of niet.
 
Wat bedoel je met duurzaam?
Is dat te meten of te zien?

De MA olie werd snel dunner, en de motor maakte meer lawaai. Ook gitzwart, wat ook positief kan zijn door reinigende werking.
Heb het er uit gegooid, en met originele MB olie geen van deze problemen.
 
Ik zou na de volgende 500 km het eruit laten lopen in een schone pot, is het dan nog helder kan je het er weer in doen, maar dan weet je wel of er een slijtage probleem is of niet.
Mwah; de scooter is nieuw. Staat nog geen 600km op de teller dus slijtage ben ik met de 75w90 als t goed is voor ;)
 
De MA olie werd snel dunner, en de motor maakte meer lawaai. Ook gitzwart, wat ook positief kan zijn door reinigende werking.
Heb het er uit gegooid, en met originele MB olie geen van deze problemen.
Motoport heeft er bij mij
Castrol Power RS 4T 10W40
in gedaan en dat is een MA-2 olie met mede weten en goedkeuring van Honda.
Snap jij dat dan?
Tot nu is na 1000km de olie nog mooi helder rood.
Wel in het carter he, de eindaandrijving heb ik reeds na 500km vervangen voor 80W90 GL5 HPG Eurol
 
Je mag wel jaso ma in een mb motor gooien maar niet jaso mb in een ma motor gooien.

Het probleem is dat iedere toko ma,ma2 heeft staan aangezien het gros vd motorfietsen een koppeling heeft en scooters niet zo veel,voorkomen.
Feitelijk mag alles wat een jaso keur heeft er in en een heleboel andere olie soorten zijn prima maar ze dragen niet het jaso keur dus neem je een gok en wellicht een dure gok.
Jaso olie is een beetje een valkuil omdat motorfietsen=hobby=geld genoeg=dure olie , een beetje net zoals met bootjes,alles waar "marine" op staat is 3x zo duur als normaal alleen omdat er marine op staat.
Er is geen reden waarom jaso olie meer dan 15eu de liter moet kosten anders dan "hobbys kosten geld".

Als je geen probleem hebt met dure olie is castrol rs prima of welke castrol jaso dan ook, dat wil niet zeggen dat het wellicht niet beter kan maar als het een cbr600rr draaiend kan houden dan is dat ene cilindertje van een sh geen probleem.
Je moet dan niet denken dat je met die dure olie in ene een verversingstermijn van 10.000 km kunt aanhouden, zo werkt het niet, bij een eencilinder is de termijn erg belangrijk door de lekkage vd ene cilinder en langer de olie er in houden is onverstandig.
1 cilinders vervuilen de olie relatief snel, door het ontbreken van meerdere cilinders die tegengas geven aan de zuiger lekkage is de lekkage bij een eencilinder relatief hoog en daardoor vervuild en verdund(met brandstof) de olie snel en moet relatief vaak ververst worden.
 
Laatst bewerkt:
Vanwege de garantie vervang ik aan het einde van de zomer met 5000+ km de olie voor de zelfde Castrol RS als de dealer erin gedaan heeft om eventuele discussie te voorkomen en na 2 jaar gaat er Louis Procyle 10w40 olie in waar ik al jaren prima op motor gereden heb die ook prijs gunstig is.
Eerst volgende week maar eens km's maken naar zuid-duitsland.:]:):]
 
(...)
1 cilinders vervuilen de olie relatief snel, door het ontbreken van meerdere cilinders die tegengas geven aan de zuiger lekkage is de lekkage bij een eencilinder relatief hoog en daardoor vervuild en verdund (met brandstof) de olie snel en moet relatief vaak ververst worden.
Kan je me dat eens in wat meer detail uitleggen.
Welk tegengas bedoel je?

Volgens mij is het omdat die motoren gewoon weinig olie in het carter hebben.
Bij mijn BV300 is dat maar 1.3liter
 
Compressie en verbrandingslekkage levert carterdruk op, bij een eencilinder lekt die zonder enige tegenweerstand het carter in, bij een meercilinder is het zo dat als de ene zuiger staat te lekken onder compressie de andere zuiger omhoog gaat en dus aan het carter "zuigt", de lekkage druk van cilinder 1 word opgevangen door de andere cilinder.
Je moet ook niet echt in lekkage denken maar aan druk pulsen, de ene lekkage puls word opgeheven door een lekkage puls vd andere cilinder.

Als je bij een multicilinder onder het draaien de vuldop open merk je dat er permanent een lichte overdruk in het carter staat, bij een eencilinder zijn dat echt druk en zuig pulsen.

Volgens jouw redenatie zou een scheepsmotor met 3 ton carterolie inhoud nooit olie hoeven te verversen :+
1 a 2 liter voor een 300cc lijkt weinig maar een +/- 1200cc viercilinder automotor doet het met 3,5 a 4 liter voor 10-20k kilometer, dat is hooguit 1 liter olie per cilinder van 300cc en toch een termijn van bv 15.000 km....

Carter inhoud volgt uit het aantal injectie cycli en de gewenste levensduur, met 1 cyclus word bedoeld; olie opzuigen,oppompen, naar de verbruiker pompen, gebruiken , weer terug voeren naar het carter.
Afhankelijk van het type olie kan dat vele miljoenen keren maar er is een eind aan en zeker met synthetische olie is dat eind nogal desastreus, als je synthetische multigrade te veel injectie cycli geeft gaan de polymeer helixen kapot en vervalt de multigrade olie terug naar een monograde op de laagste waarde vd specificatie.
Dus als je een 5w30 te lang er in laat zitten en kapot injecteert word je multigrade 5w30 een monograde 5 (!), je rijd dan dus in de zomer met hoge temperaturen met een relatieve viscositeit van 5 rond.
Maar er zijn nog meer factoren zoals opwarmtijd, reinigend vermogen, motorvermogen etc.
De korte levensduur vd olie van eencilinders komt niet omdat de olie "slijt" maar doordat deze te vervuilt raakt met brandstof en verbrandingsresten.
 
Laatst bewerkt:
1399594


Onlangs een Honda SH300i van 2009 gekocht.
Heerlijke scooter.
Alleen slaat de scooter heel vaak af, als bv. bij een stoplicht moet stoppen.
Komt blijkbaar vaker voor. Hij loopt niet te laag stationaire.
Iemand een idee wat de oorzaak zou kunnen zijn?
 
Compressie en verbrandingslekkage levert carterdruk op, bij een eencilinder lekt die zonder enige tegenweerstand het carter in, bij een meercilinder is het zo dat als de ene zuiger staat te lekken onder compressie de andere zuiger omhoog gaat en dus aan het carter "zuigt", de lekkage druk van cilinder 1 word opgevangen door de andere cilinder.
Je moet ook niet echt in lekkage denken maar aan druk pulsen, de ene lekkage puls word opgeheven door een lekkage puls vd andere cilinder.

Als je bij een multicilinder onder het draaien de vuldop open merk je dat er permanent een lichte overdruk in het carter staat, bij een eencilinder zijn dat echt druk en zuig pulsen.
(...)
Het lijkt me niet helemaal logisch.
Er is altijd enige lekkage naar het carter. Daardoor zou er zich steeds meer druk opbouwen in het carter en daarom heeft een motor carterventilatie.
Ik ga ervan uit dat de motoren van onze scooters dat ook hebben.
(Bij één van mijn vorige wagens was de vlamvanger in de carterventilatie verstopt. Dat merk je na een tijdje want de motor begint langs alle pakkingen olie te zweten door de overdruk in het carter)

De carterventilatie beperkt de drukopbouw in het carter. Maar enige drukopbouw zal er altijd zijn.
Als een tweede cilinder in tegenfase loopt met de eerste zal die eventuele drukopbouw lager zijn waardoor de eerste cilinder volgens mij niet meer maar minder weerstand ondervindt om door te lekken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan