Honda SH300i deel 5 'Het liefje van Italie'

Ik heb nooit Repsol in mijn SH gegooid. Altijd MPM en dat ging goed. Wat voor bedrijf MPM is? Geen idee.
Ik heb wel de transmissie olie van repsol erin zitten 80w90 gl5 . En motor olie de orginele 10w30mb van honda .mpm ken ik wel maar of dat een gerenomeerd merk is weet ik niet maar uiteindelijk moeten ze allemaal aan bepaalde eisen en normen voldoen. Welke mpm olie is dat dan?
 
Hoe zit het nou? Honda vult zijn motoren vanaf de fabriek met Repsol als ik de verhalen moet geloven. Is wat hier als originele olie wordt omschreven, ook Repsol?

zolang je er niet bijstaat bij het afvullen in de fabriek, kunnen anderen (motorzaken vooral) achteraf van alles zeggen over wat voor olie er inzit (meestal de olie waar ze zelf goed aan kunnen komen)
Wat ik wel weet is dat Honda zijn eigen 10w30mb olie voorschrijft, en daar is niets over bekend hoe Honda daar aan komt...
Ik houd jullie op de hoogte over de ervaring met Motul volsynh. 10w30mb, nu nog km’s maken....
 
zolang je er niet bijstaat bij het afvullen in de fabriek, kunnen anderen (motorzaken vooral) achteraf van alles zeggen over wat voor olie er inzit (meestal de olie waar ze zelf goed aan kunnen komen)
Wat ik wel weet is dat Honda zijn eigen 10w30mb olie voorschrijft, en daar is niets over bekend hoe Honda daar aan komt...
Ik houd jullie op de hoogte over de ervaring met Motul volsynh. 10w30mb, nu nog km’s maken....
Het 500cc/Moto Gp Honda fabrieksteam wordt al 25 jaar gesponsord door Repsol. Er is toen een overeenkomst gesloten om alle nieuwe motorfietsen die de Hondafabriek verlaten, met Repsol af te vullen. Nooit gehoord dat dit later weer ongedaan zou zijn gemaakt. Wel een lastig verhaal ondertussen, want Honda heeft meerdere fabrieken. Maar goed, hoe dan ook, ze doen er geen troep in bij eerste montage.
 
Het 500cc/Moto Gp Honda fabrieksteam wordt al 25 jaar gesponsord door Repsol. Er is toen een overeenkomst gesloten om alle nieuwe motorfietsen die de Hondafabriek verlaten, met Repsol af te vullen. Nooit gehoord dat dit later weer ongedaan zou zijn gemaakt. Wel een lastig verhaal ondertussen, want Honda heeft meerdere fabrieken. Maar goed, hoe dan ook, ze doen er geen troep in bij eerste montage.

En ik als ex-2T coreur kan ik je vertellen dat achter de schermen alle gp teams incl honda ten tijde van de 2 takten iedereen zijn benzine mengde met castrol A747 en de gesponsorde repsol/motul/motorex/belray olie achter de motorhome werd verkocht aan het publiek, ik weet het omdat ik destijds prive reed en veelvuldig die gesponsorde olie kocht want die was goedkoop en niet zo goed als A747 maar voor een nationaal rijder als ik meer dan genoeg.
Waar een race team door word gesponsord zegt weinig over wat ze daadwerkelijk gebruiken, het is reclame en je weet van reclame dat deze niet te vertrouwen is, ik ken het repsol verhaal en honda ook maar er is geen service boekje van honda dat het over repsol olie heeft en al helemaal niet als eerste keus, dat is tot nu toe bij honda iig expliciet voorbehouden aan castrol.

Je denkt toch niet dat jules deelder echt robijn fleur en fijn "black" gebruikte? :')

Idd , ze zullen echt geen troep gebruiken maar er worden wel afwegingen gemaakt die niet altijd in het voordeel van een lange levensduur word beslist, het milieu is zo'n overweging en om de laatste % efficiëntie uit zo'n motortje te peuteren word er bv te dunne olie in de eindtransmissie gedaan omdat dit x% in verbruik scheelt en nodig is om de co2 uitsoot omlaag te krijgen en te kunnen voldoen aan de euro4-5-6-7 norm, levensduur is een idee uit het verleden dat vandaag de dag geen geldig argument meer is want mensen gooien hun apparaat toch na 6 jaar in de kliko omdat ze wat nieuws willen en er na 6 jaar weer een nieuwer model is die weer 0,04% zuiniger is.

Waar dat toe leid in het geval van een eindtransmissie op dunne motorolie weten we op dit forum zo onderhand wel....
 
Laatst bewerkt:
Hoi Robber. Ik kan je verhaal ondersteunen met het feit dat ik weet dat iemand werd gesponsord door een amerikaanse oliemaatschappij maar inderdaad 747 stookte, omdat er al genoeg problemen met de motor waren. Al geef ik toe tot aan vandaag in het Repsol te hebben geloofd.
 
Een heel andere vraag ? Iemand ervaringen met gehoorbescherming ? Heb een nieuwe helm gekocht een shark evo 2 maar merk dat ik op de sh300 meer last heb van windruisgeluid met deze helm ten op zichte van de oude systeemhelm van lazer . Maar de helm bied wel uitkomsten zowel integraal als jethelm in 1 en niet meer die windvanger als je je systeemhelm openklapt fijn zonnevizier erin en pinlock systeem alleen wat meer geluid die door komt .
 
Ja ik heb nu voor de tweede keer, en moet eigenlijk nu weer opnieuw, otoplastieken laten aanmeten van Alpine. Naar mijn idee is dit de fijnste gehoorbescherming. Onderaan de streep staan die gele schuimpjes, das waardeloos, dempen daarentegen alles, dus dat is dan het enige positieve maar het zit voor geen meter, al helemaal niet in een helm. Dan heb je op de tweede plaats die Alpine (of andere merken) universele dopjes voor gebruik op de motor, komen vaak met 1 tot 3 filters welke je kunt plaatsen, en schaaltjes om het goed passend te hebben in je oor, maar ook dat vind ik minder. Mijn vrouw had ze vroeger, en die vielen vaak uit tijdens het opzetten van de helm. Heel irritant.

Beste, maar tevens duurste, is otoplastieken. Kosten je 120 euro. En omdat het menselijk oor je hele leven (inclusief de gehoorgang) groeit en veranderd is op een gegeven moment, meestal na zo'n 4 a 5 jaar, de passing niet meer goed. Dan dempen ze minder, en of ze gaan zeer doen. Dan is het gewoon tijd voor nieuwe. Qua materiaal hoeft het niet, ze zijn van zacht silicone gemaakt en dat verouderd in pincipe niet. Maar de reden van vervanging is dus omdat je gehoorgang/oorschelp veranderd.

Ze staan elke februari op de motorbeurs met korting, dan kun je ze daar laten aanmeten. Mocht je daar heen gaan dan zou je het daar kunnen laten doen en dan ben je vaak onder de 100 euro klaar. Je MOET wel vooraf naar de huisarts, liefst 1 a 2 dagen ervoor; je moet je oren laten uitspuiten. Als er in de gehoorgang oorsmeer zit, en dat zit er 99 van de 100x, dan kunnen ze ze niet aanmeten. de gehoorgang MOET schoon zijn.

Info hier, ik heb ze altijd gehad met een rood filter, dat dempt 25dB, bijna 2x zoveel demping als de groene.
Elke 3dB erbij is 2x zo hard of 2x zoveel demping. Je kunt wel gewoon prima met mensen praten (ook met helm op) als je ze in hebt. Ze dempen niet zoals de schuimpjes al het geluid maar alleen in bepaalde frequentie gebieden (toonhoogtes). Ik zou niets anders meer willen dan deze soort oordoppen. Uiteraard hoeven ze niet van de Alpine te zijn. Vaak kun je ook terecht audiciens, die meten ze ook vaak aan (en of ze dan alsnog van alpine vandaan komen dat is dan wel mogelijk ;) )

 
Laatst bewerkt:
Nog even gekeken of ze er daadwerkelijk staan, want vorig jaar ben ik niet geweest op de beurs, omdat het jaar daarvoor echt was tegengevallen...
Maar ze zijn er;

Edit; de prijs staat er zelfs bij! 99 euro inclusief een flacon reiniging middel.. :t
 
Afgelopen zomer wilde ik ook otoplastieken laten aanmeten.
Bij controle van mijn oren bleek ik echter ook oorsmeer te hebben, en ging het aanmeten inderdaad niet door.
 
Nog even gekeken of ze er daadwerkelijk staan, want vorig jaar ben ik niet geweest op de beurs, omdat het jaar daarvoor echt was tegengevallen...
Maar ze zijn er;

Edit; de prijs staat er zelfs bij! 99 euro inclusief een flacon reiniging middel.. :t
Bedankt voor de uitgebreide informatie denk indd dat dat de beste oplossing is ivm het dagelijks rijden op de sh300 . Ga hier zeker mijn voordeel mee doen 💪👍 ps heb toevallig mijn oren laten uitspuiten afgelopen vrijdag 😉
 
Een heel andere vraag ? Iemand ervaringen met gehoorbescherming ? Heb een nieuwe helm gekocht een shark evo 2 maar merk dat ik op de sh300 meer last heb van windruisgeluid met deze helm ten op zichte van de oude systeemhelm van lazer . Maar de helm bied wel uitkomsten zowel integraal als jethelm in 1 en niet meer die windvanger als je je systeemhelm openklapt fijn zonnevizier erin en pinlock systeem alleen wat meer geluid die door komt .
De SH300 is voor mij de eerste motor waarop ik geen oordopjes meer draag. Ik heb er een Givi Airflow scherm opzetten, en zit daardoor niet meer in de wind. Met m'n Schuberth C3 helm (zelf met open vizier) is er helemaal geen ruis, met m'n goedkope jet helm is het zelfs op de snelweg prima te doen. Dus je zou evt. ook daar die 120 euro aan uit kunnen geven, scheelt je ook een hoop gepriegel elke keer.
 
De SH300 is voor mij de eerste motor waarop ik geen oordopjes meer draag. Ik heb er een Givi Airflow scherm opzetten, en zit daardoor niet meer in de wind. Met m'n Schuberth C3 helm (zelf met open vizier) is er helemaal geen ruis, met m'n goedkope jet helm is het zelfs op de snelweg prima te doen. Dus je zou evt. ook daar die 120 euro aan uit kunnen geven, scheelt je ook een hoop gepriegel elke keer.
Ja dat zou indd kunnen maar zoals je ziet beschik ik al over een airflow scherm van givi en had er met mijn vorige helm dan ook weinig problemen mee, totdat ik mijn nieuwe shark evo 2 heb hele fijne helm alleen heb ik nu dus wel last van de wind ook met scherm omhoog . Nu moet ik wel zeggen dat ik ook 1.98 ben en er dus misschien hoger uit kom dan de gemiddelde sh300 rijder 😉
 

Bijlagen

  • Screenshot_20190110-184813_WhatsApp.jpg
    Screenshot_20190110-184813_WhatsApp.jpg
    149 KB · Weergaven: 29
Ja dat zou indd kunnen maar zoals je ziet beschik ik al over een airflow scherm van givi en had er met mijn vorige helm dan ook weinig problemen mee, totdat ik mijn nieuwe shark evo 2 heb hele fijne helm alleen heb ik nu dus wel last van de wind ook met scherm omhoog . Nu moet ik wel zeggen dat ik ook 1.98 ben en er dus misschien hoger uit kom dan de gemiddelde sh300 rijder 😉
Ah ja, dan heb je niet zoveel aan mijn tip ;) Dan zul je idd net in de 'vuile' luchtstroom zitten met de helm.
 
Net per toeval op een site terecht gekomen waar ze de orginele 10w30 mb honda olie verkopen . En daar stond als codenaam bij vermeld REPSOL 10W30 MB zou de olie van honda dan gewoon REPSOL zijn ?
 
Net per toeval op een site terecht gekomen waar ze de orginele 10w30 mb honda olie verkopen . En daar stond als codenaam bij vermeld REPSOL 10W30 MB zou de olie van honda dan gewoon REPSOL zijn ?

Dat zou goed kunnen, of niet.

Net zoals je niet weet waar de albertheijn rookworst vandaan komt en zelfs als je het weet je nog geen stap verder bent omdat je nog steeds niet weet wat (naar vermeend) unox in die ah worst stopt.

Wat bij alle “eigen merk” geld: waarom zou bv een repsol of castrol zijn eigen hoogwaardige product in een blanco fles stoppen en verkopen aan een grootgrutter voor minder als dat ze er zelf voor kunnen vangen?

Ik kan je vrijwel 100% garanderen dat als de ah worst bij unox vandaan komt het recept voor de ah worst nét ff iets anders is dan het recept van de eigen merk worst.
Ik kom als industrieel service monteur in veel van die bedrijfen die voor een “eigen merk” produceren en het recept daarvoor is altijd minder/anders dan het eigen recept.
 
Ja dat zou indd kunnen maar zoals je ziet beschik ik al over een airflow scherm van givi en had er met mijn vorige helm dan ook weinig problemen mee, totdat ik mijn nieuwe shark evo 2 heb hele fijne helm alleen heb ik nu dus wel last van de wind ook met scherm omhoog . Nu moet ik wel zeggen dat ik ook 1.98 ben en er dus misschien hoger uit kom dan de gemiddelde sh300 rijder 😉

Waarom heb je een ander dekje achterop de buddyseat?
Je SH zier er nog netjes uit! :Y
 
Bulldozer dankjewel :t en dat voor 1tje uit 2007 ziet ie er zeker nog goed uit. dat ander dekje is honinggraag gestikt en dit heeft mijn pa ooit eens laten maken omdat hij dat mooi vond en makkelijk te herkennen is bij eventuele diefstal , maar goed is meer een smaakkwestie en volgens mij de enige met zo een buddyseat *D
 
Weet iemand hoeveel KM's een snaar ongeveer moet meegaan? Heb nu nog maar 6k op de teller, maar de overbrenging begint zo nu en dan bij versnelling slip geluiden te maken. Lijkt me vrij snel, hoewel mogelijk te verklaren door mijn vele dagelijkse stoplicht sprintjes in Rotterdam.
 
Weet iemand hoeveel KM's een snaar ongeveer moet meegaan? Heb nu nog maar 6k op de teller, maar de overbrenging begint zo nu en dan bij versnelling slip geluiden te maken. Lijkt me vrij snel, hoewel mogelijk te verklaren door mijn vele dagelijkse stoplicht sprintjes in Rotterdam.
Dat ligt aan het bouwjaar. De eerste jaargangen konden 18.000 km met de snaar doen. Binnen een jaar of twee. De snaar droogt natuurlijk op den duur uit.
 
Weet iemand hoeveel KM's een snaar ongeveer moet meegaan? Heb nu nog maar 6k op de teller, maar de overbrenging begint zo nu en dan bij versnelling slip geluiden te maken. Lijkt me vrij snel, hoewel mogelijk te verklaren door mijn vele dagelijkse stoplicht sprintjes in Rotterdam.
wat versta je onder slipgeluiden? en als de riem daadwerkelijk slipt merk je dat natuurlijk ook met je acceleratie met optrekken heb je gevoel dat je niet voorruit komt in het begin totdat het geluid weg is en dan doorpakt kan natuurlijk ook de koppeling zijn die slipt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan