Honda SH300i deel 5 'Het liefje van Italie'

Hallo, gisteren pech accu overleden, nieuwe er in alles weer perfect. Maar kappen waren los dus gelijk koelvloeistof gecontroleerd moest klein beetje bij ,maar nu waar kan ik de goede koelvloeistof vinden kopen.wie weet welke er in kan ik weet het niet graag info. SH300i van 2016
G12 en dan 50/50 niet puur maar 50 procent G12 en 50 procent gedestileerd water.
 
Weet je het zeker!!!!
“Use only high quality ethylene glycol antifreeze containing corrosion protection inhibitors specifically recommended for use in aluminum engines.”
G12 en dan 50/50 niet puur maar 50 procent G12 en 50 procent gedestileerd water.
Dat zou van toepassing zijn indien het een geconcentreerde koelvloeistof is. Het meeste is pre-mixed en dien je dus niet aan te lengen. Dan verlaag je het bevriezingspunt.

G12 is doorgaans een roze koelvloeistof; in de honda zit blauw of groene koelvloeistof en dit is dan een G11. De G12 is overigens een long-life koelvloeistof. Deze zou in theorie niet vervangen hoeven te worden. Honda schrijft een vervanging voor van elke 3 jaar, wat overeenkomt met de levensduur van een G11.

@temp512 ; als je het zeker wilt weten ga je toch gewoon naar je dealer? Die heeft een vat OEM staan? Dan vult ie dat kleine beetje in je expansie reservoir wel even bij. Dan heb je het “originele” spul.. waarom zo moeilijk doen? Krijg een beetje het gevoel dat je heel moeilijk doet om 100ml ofzo van wat erbij moet.
 
Laatst bewerkt:
Welk merk,ik Ga er niet zomaar G11 of G12 in doen. Dealer heeft in vat OEM koelvloeistof, wil niet de aluminium aantast Enz vandaar mijn vraag. In Auto geen probleem maar dit is toch iets anders
Eigenlijk beetje vreemde redenering. Hoezo hier anders? En hoezo geen probleem voor auto’s?

gietijzeren blokken zijn er al weet ik het hoe lang niet meer, alles is al tig jaren aluminium. En een auto motor en motorfiets/scooter motor zijn in techniek niet anders. Hebben allen gewoon een alu kop en zijn met dezelfde principes opgebouwd.
 
(...)
gietijzeren blokken zijn er al weet ik het hoe lang niet meer, alles is al tig jaren aluminium.
(...)
Voor auto's zijn gietijzeren blokken helemaal niet weg.
2 van onze 4 auto's hebben de 1,5dci van Renault, met gietijzeren blok.
En dat is een motor die vandaag nog altijd in vele modellen van Renault, Nissan, Dacia, Mercedes wordt verkocht.
Ik heb de markt verder niet nagekeken maar er zullen er nog wel talloze meer zijn.
 
Prima long life koelvloeistof (Carex roze G12) koop je bij de action. Ik heb het al jaren in een sh300 zitten en koelt goed.
Ook de binnenkant van het blok is mooi schoon.
 
Laatst bewerkt:
Voor auto's zijn gietijzeren blokken helemaal niet weg.
2 van onze 4 auto's hebben de 1,5dci van Renault, met gietijzeren blok.
En dat is een motor die vandaag nog altijd in vele modellen van Renault, Nissan, Dacia, Mercedes wordt verkocht.
Ik heb de markt verder niet nagekeken maar er zullen er nog wel talloze meer zijn.
De 2 andere:
De Mercedes met de 1,6 diesel van Renault heeft ook een gietijzeren blok, de Audi met een 1,0 benzine 3 cilinder heeft een aluminium blok.
Alle 4 met een aluminium cilinderkop. Gietijzeren cilinderkoppen die zijn ongeveer verleden tijd, maar gietijzeren motorblokken zeker niet.
 
Ja ik doelde ook op alu koppen ipv alu blokken. Foute woordkeuze.

maar dan dus de tekst dat het in autos niet uit zou maken en de sh totaal iets anders zou zijn; dat is naar mijn idee onzin.
 
Maar wat een discussie 8)7

Gewoon een ethyleen glycol; geschikt voor aluminium en klaar. Zo staat t in de handleiding. En als je dus gaat bijvullen doe dat dan met dezelfde soort; en dat is een beetje te zien aan de kleur. Niet alle soorten zijn mengbaar. Ga je alles verversen? Dan kan er wat anders in.

Maar dr zit nu blauw/groen in. Douw dat er dan ook gewoon bij. Of rijd langs je dealer. Kan je ook mooi vingertje wijzen als het niet goed gaat... B|
 
Laatst bewerkt:
ik heb Motul Inugel Long Life 50% 1L besteld, moeten ergens volgende week binnen komen.
Heb tevens wat flessen Motul Scooter Power 4T 10W30 MB erbij besteld ben benieuwd hoe de olie eruit ziet.

Zag laatst bij de Praxis in Dukenburg (Nijmegen) nog een grijze SH300 (bestuurder was ook grijs ;)) en raakte in gesprek met hem.
Volgens hem zag je steeds minder en minder SH's in NL en dat kwam doordat het een beetje uit de mode raakt, veel zijn overgestapt naar Yamaha's.....

Hoe zijn de verkoopcijfers van afgelopen jaren, is er werkelijk een trend te zien dat motorscooters van Honda verslechteren?
 
  • Leuk
Waarderingen: GPS9
Ik had koelvloeistof voor een lasapparaat in mijn SH zitten. Zelfde kleur en zelfde eigenschappen volgens bijschrift op de jerrycan. Had een collega ook in zijn Kawa zitten. Geniet van wat de baas u biedt!
 
ik heb Motul Inugel Long Life 50% 1L besteld, moeten ergens volgende week binnen komen.
Heb tevens wat flessen Motul Scooter Power 4T 10W30 MB erbij besteld ben benieuwd hoe de olie eruit ziet.

Zag laatst bij de Praxis in Dukenburg (Nijmegen) nog een grijze SH300 (bestuurder was ook grijs ;)) en raakte in gesprek met hem.
Volgens hem zag je steeds minder en minder SH's in NL en dat kwam doordat het een beetje uit de mode raakt, veel zijn overgestapt naar Yamaha's.....

Hoe zijn de verkoopcijfers van afgelopen jaren, is er werkelijk een trend te zien dat motorscooters van Honda verslechteren?

Per 2021 kan niet meer van Honda sh300 naar gelijkwaardige (300-400cc) nieuwe Yamaha worden overgestapt en andersom ook niet. Dit komt omdat beiden (tot heden) niet voldoen aan euro 5. In die zin zou het kunnen zijn dat per 2021 meer nieuwe Honda s sh 150i scooters worden verkocht omdat die dan wel euro 5 zijn. Die dikke brede Yamaha 2 cilinder 560cc scooter voldoet wel aan euro 5.
 
Hallo, gisteren pech accu overleden, nieuwe er in alles weer perfect. Maar kappen waren los dus gelijk koelvloeistof gecontroleerd moest klein beetje bij ,maar nu waar kan ik de goede koelvloeistof vinden kopen.wie weet welke er in kan ik weet het niet graag info. SH300i van 2016

Beste Temp512@
In ieder geval niet G11 zoals werd aangehaald. G12 is prima en het merk maakt niet veel uit.
Deze is in verschillende winkels / bouwmarkten te krijgen. Aldi is goedkoop als er maar G12 op staat. Tankstations zijn duur. Succes.
E1D06315-271A-46DE-B83E-3E3BDA61CB00.png
 
Laatst bewerkt:
Ik had koelvloeistof voor een lasapparaat in mijn SH zitten. Zelfde kleur en zelfde eigenschappen volgens bijschrift op de jerrycan. Had een collega ook in zijn Kawa zitten. Geniet van wat de baas u biedt!

Lekker handig om voor die paar euro je baan op het spel te zetten.
 
Lekker handig om voor die paar euro je baan op het spel te zetten.
Hoho. Dat ga ik even verdedigen. Er wordt niks gestolen. Komt gewoon bij de technische dienst vandaan. Als je het vraagt, mag je eigenlijk altijd iets hebben, zolang dat voor eigen gebruik is. Boutjes, moertjes, schuurlinnen, stukje ijzer...enz. Allemaal te krijgen. Paar jaar geleden een bak gebruikt gereedschap mee naar huis, omdat het anders in het oudijzer zou belanden. Ze weten dat ik daar belangstelling voor heb en veel van mijn collega’s hebben dat niet!!!
Voorbeeld: Speciaalgereedschap voor mijn SH heb ik kostenloos op de zaak mogen maken. Gouwe tent. Veel mag, maar stelen kost je inderdaad je baan.
 
Laatst bewerkt:
Hoho. Dat ga ik even verdedigen. Er wordt niks gestolen. Komt gewoon bij de technische dienst vandaan. Als je het vraagt, mag je eigenlijk altijd iets hebben, zolang dat voor eigen gebruik is. Boutjes, moertjes, schuurlinnen, stukje ijzer...enz. Allemaal te krijgen. Paar jaar geleden een bak gebruikt gereedschap mee naar huis, omdat het anders in het oudijzer zou belanden. Ze weten dat ik daar belangstelling voor heb en veel van mijn collega’s hebben dat niet!!!
Voorbeeld: Speciaalgereedschap voor mijn SH heb ik kostenloos op de zaak mogen maken. Gouwe tent. Veel mag, maar stelen kost je inderdaad je baan.
Dit idd, een brutaal mens heeft de halve wereld, je moest eens weten wat ik allemaal meesleep naar huis met medewerking van de klant, laatst een mooie analoge philips multimeter, nu totaal onrelevant want veroudert maar op marktplaats nog altijd 50-100 eu en ik kreeg hem van de klant door het simpelweg te vragen nadat ik de storing van zijn compressor had opgelost, je moet natuurlijk wel het moment goed kiezen wanneer je zoiets vraagt 😉

net zoals spullen willen kopen die je eigenlijk alleen met een kvk inschrijving kunt kopen, dus bij de vakhandel.
O-ringen zijn zoiets, Eriks in alkmaar is de grootste o-ringen boer vd wereld maar ze verkopen niet aan particulieren, dus ga je op vrijdag middag op 16:30 naar de oringen balie en je neemt 1 briefje van €50 mee, als je dan die ene o-ring die je nodig hebt voor je ligt komen ze er achter ; particuliere hobbyist +€50 contant: "neem die o-ring zo maar mee en veel plezier er mee, daar gaan we geen rekening voor maken"
Idemdito als je een stukje ijzer/buis/massief etc nodig hebt: je rijd naar een klein metaal bedrijfje met een doos gevulde koeken op vrijdagmorgen, wedden dat je dat stukje ijzer zo mee krijgt in ruil voor €3 gevulde koeken.
 
Laatst bewerkt:
Dit idd, een brutaal mens heeft de halve wereld, je moest eens weten wat ik allemaal meesleep naar huis met medewerking van de klant, laatst een mooie analoge philips multimeter, nu totaal onrelevant want veroudert maar op marktplaats nog altijd 50-100 eu en ik kreeg hem van de klant door het simpelweg te vragen nadat ik de storing van zijn compressor had opgelost, je moet natuurlijk wel het moment goed kiezen wanneer je zoiets vraagt 😉

net zoals spullen willen kopen die je eigenlijk alleen met een kvk inschrijving kunt kopen, dus bij de vakhandel.
O-ringen zijn zoiets, Eriks in alkmaar is de grootste o-ringen boer vd wereld maar ze verkopen niet aan particulieren, dus ga je op vrijdag middag op 16:30 naar de oringen balie en je neemt 1 briefje van €50 mee, als je dan die ene o-ring die je nodig hebt voor je ligt komen ze er achter ; particuliere hobbyist +€50 contant: "neem die o-ring zo maar mee en veel plezier er mee, daar gaan we geen rekening voor maken"
Idemdito als je een stukje ijzer/buis/massief etc nodig hebt: je rijd naar een klein metaal bedrijfje met een doos gevulde koeken op vrijdagmorgen, wedden dat je dat stukje ijzer zo mee krijgt in ruil voor €3 gevulde koeken.
Ja Robber. Zo werkt het. De ene hand wast de andere. Ik vraag me trouwens af waarom iemand gelijk een veronderstelling doet over een baan op het spel zetten, zonder van enige voorwaarden af te weten.
 
Dit idd, een brutaal mens heeft de halve wereld....
En de niet-brutalen de andere helft :)

Maar over de koelvloeistof. Ik gebruik ook G12 van de Action in de SH, prima spul. Gaat ook in m'n auto, daar wil ik natuurlijk alleen het beste voor want dat is toch iets anders.
 
Per 2021 kan niet meer van Honda sh300 naar gelijkwaardige (300-400cc) nieuwe Yamaha worden overgestapt en andersom ook niet. Dit komt omdat beiden (tot heden) niet voldoen aan euro 5. In die zin zou het kunnen zijn dat per 2021 meer nieuwe Honda s sh 150i scooters worden verkocht omdat die dan wel euro 5 zijn. Die dikke brede Yamaha 2 cilinder 560cc scooter voldoet wel aan euro 5.
Dus als ik het goed begrijp zou het verstandig kunnen zijn om in december de showroom bij Honda naar binnen te stappen en vragen om een upgrade naar de SH300i ;). Nog even doorsparen dan maar.......

Gisteren motorolie vervangen 10W30 MB (6300km op de teller, lampje ook gelijk gereset) was ook wel nodig.....
WhatsApp Image 2020-05-28 at 09.27.49.jpeg


fietsje loopt nu rustiger, vooral bij een koude motor merk ik op dat het minder stottert en schokt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan