Honda SH300i deel 5 'Het liefje van Italie'

Over rammels gesproken...

Heeft er iemand nog een complete remklauw achter voor een 2011 liggen?

Ik had een rammel bij het achterwiel, na onderzoek kwam ik er achter dat er erg veel speling op de sliding pins van de remklauw zit. De klauw kon dus heen en weer rammelen. Honda (of Nissin) heeft de bracket waar de pinnen in schuiven van alu gemaakt, dus deze gaten zijn compleet ovaal uitgesleten.
Heb er ook al een paar op Ebay gespot, maar veel shops zijn niet zo snel met antwoorden.
 
Over rammels gesproken...

Heeft er iemand nog een complete remklauw achter voor een 2011 liggen?

Ik had een rammel bij het achterwiel, na onderzoek kwam ik er achter dat er erg veel speling op de sliding pins van de remklauw zit. De klauw kon dus heen en weer rammelen. Honda (of Nissin) heeft de bracket waar de pinnen in schuiven van alu gemaakt, dus deze gaten zijn compleet ovaal uitgesleten.
Heb er ook al een paar op Ebay gespot, maar veel shops zijn niet zo snel met antwoorden.
Hallo, kijk effe bij Used, second-hand motorcycle parts - Boonstra Parts .succes 👍
 
Andere alternatief is om er rvs, bussen voor te draaien en erin te zetten? Als dat iig goedkoper is dan een nieuw-tweedehands. Die kunnen er dan met tig wel ingelast worden...

het is maar een idee.. ;)
 
Thanks, had daar gekeken maar ze hadden alleen een 2018 versie. De partnrs. van een 2011 en 2018 complete remklauw zijn verschillend, dus wilde die niet bestellen. Uiteindelijk zag ik dat de partnrs van de uitgesleten bracket wel gelijk zijn, dus heb die 2018 remklauw toch maar besteld. Hopelijk snel binnen :) :]

Andere alternatief is om er rvs, bussen voor te draaien en erin te zetten? Als dat iig goedkoper is dan een nieuw-tweedehands. Die kunnen er dan met tig wel ingelast worden...

het is maar een idee.. ;)
Klopt, ook over nagedacht. Maar leek me vrij arbeidsintensief en al snel duurder dan een nieuwe bracket.
 
Andere alternatief is om er rvs, bussen voor te draaien en erin te zetten? Als dat iig goedkoper is dan een nieuw-tweedehands. Die kunnen er dan met tig wel ingelast worden...

het is maar een idee.. ;)

Dat is zeker een idee! Met rvs hydroliek Leiding, heb ik mn remklauw zo opgewaardeerd. Scheelt flink in kosten.
Moet je wel een freesbank en draaibank ter beschikking hebben natuurlijk.
Belangrijkste is het goed afdichten van de pennen door de rubbers. Deze gaan makkelijk niet goed
genoeg in de vatting. Dan komt er vocht in en dan ben je snel op weg naar een uitgesleten remklauw.

5EC4C468-699B-401B-9A15-6F7C3CDD41FF.jpeg

DA2490A5-0AF8-4091-B3EB-1AB4696578EA.jpeg
 
Dat is zeker een idee! Met rvs hydroliek Leiding, heb ik mn remklauw zo opgewaardeerd. Scheelt flink in kosten.
Moet je wel een freesbank en draaibank ter beschikking hebben natuurlijk.
Belangrijkste is het goed afdichten van de pennen door de rubbers. Deze gaan makkelijk niet goed
genoeg in de vatting. Dan komt er vocht in en dan ben je snel op weg naar een uitgesleten remklauw.

Bekijk bijlage 1532904
Bekijk bijlage 1532903
Zitten die bussen dan vast in de klauw? tig gelast? of geperst?
 
Hmmm geperst zo te zien, ik zie geen las liggen.. en persen kan natuurlijk ook..
Eventueel eerst de bussen in de vriezer... aluminum warm stoken kan; maar volgens mij houd alu daar niet zo van en kun je dat dus maar beter laten.
 
toch stiekem wel zo wat de design flaws bij de honda.. en dat had ik eigenlijk niet achter dit merk gezocht...
gedoe met de remklauwhouder, en dan was er iets met rubbers ofzo ook van de achterrem, en natuurlijk het gezeik met de transmissie olie, of juist het ontbreken daarvan...

Heb nu al 26.000km op de SV staan en die heeft echt nog nooit iets gehad wat uitgesleten of defect is gegaan..
 
Even tussen neus en lippen door want ik las het al eerder en hierboven weer, je kunt aluminium en rvs/staal niet aan elkaar lassen tenzij je een laser clad las apparaat hebt van een 1/2 miljoen of explosie lassen kunt in een afgelegen steengroeve.
 
toch stiekem wel zo wat de design flaws bij de honda.. en dat had ik eigenlijk niet achter dit merk gezocht...
gedoe met de remklauwhouder, en dan was er iets met rubbers ofzo ook van de achterrem, en natuurlijk het gezeik met de transmissie olie, of juist het ontbreken daarvan...

Heb nu al 26.000km op de SV staan en die heeft echt nog nooit iets gehad wat uitgesleten of defect is gegaan..

dat zijn geen design flaws maar design features, oftewel goedkope meuk, bewust gekozen goedkope onderdelen, als je een moderne motorfiets gebruikt als een auto, dus gewoon door de wasstraat en er mee rijden en onderhoud voor de dealer is ie binnen een paar jaar compleet naar de klote.Het bewijs daarvan staat in mijn schuur en ligt op de schroothoop.

Honda is geen topmerk, het is van alle meuk nét iets betere meuk, het is net wat beter dan een chinees en als we niet van dat hondeweer in nl zouden hebben valt dat kleine verschil ook weg.
 
Dat is zeker een idee! Met rvs hydroliek Leiding, heb ik mn remklauw zo opgewaardeerd. Scheelt flink in kosten.
Moet je wel een freesbank en draaibank ter beschikking hebben natuurlijk.
Belangrijkste is het goed afdichten van de pennen door de rubbers. Deze gaan makkelijk niet goed
genoeg in de vatting. Dan komt er vocht in en dan ben je snel op weg naar een uitgesleten remklauw.
Kijk, dat is een mooie oplossing, en inderdaad een verbetering voor de lange termijn.
Ik ben nu voor de snelle oplossing gegaan; de 2018 klauw is inmiddels binnen. Ben er ook achter waarom deze een ander artikelnr heeft dan een 2011 klauw, de diameter van de zuiger is namelijk anders. Dit zal komen omdat de 2011 een combined remsysteem heeft, en de 2018 niet.
Maar de 2018 klauw die ik heb ontvangen is werkelijk als nieuw, dus ik gebruik van deze de bracket, pinnen en rubbers. En de 2011 klauw met zuiger past hier precies op. Zo is alles weer netjes, helemaal volgens 2011 specs en alles origineel Honda :)

Welk vet gebruik jij op deze pinnen Bulldozer?
 
Ik gebruik ATE bremse paste. Smeert niet geweldig, maar gaat wel goed samen met de afdichtrubbers.
Bij ander soort vet zwellen de rubbers op en komt er gegarandeerd water in. En dat smeert je pennen zeker niet, met welk vet dan ook!

 
Vetten die kunststoffen goed smeren doen over het algemeen het niet goed op metaal- metaal smering, het zijn over het algemeen geen normale vetten op lithium of calcium zeep basis maar een mengsel van polyketens, net zoals "remolie" geen olie is en ook niet echt uitblinkt in smering van metaal.

metaal smeer je met lithium of calcium zeep complexen, rem olie en rubbers verdragen dat niet, "remmen vet" is dus ook geen vet maar een "smeermiddel".
 
ATE remvet lijkt op was basis oid, dat smeert daardoor niet optimaal.
Beter is dan zoals robber57 al aangaf een lithium of calcium complex te nemen.
En die tasten je penrubbers aan. Lastig....
 
toch stiekem wel zo wat de design flaws bij de honda.. en dat had ik eigenlijk niet achter dit merk gezocht...
gedoe met de remklauwhouder, en dan was er iets met rubbers ofzo ook van de achterrem, en natuurlijk het gezeik met de transmissie olie, of juist het ontbreken daarvan...

Heb nu al 26.000km op de SV staan en die heeft echt nog nooit iets gehad wat uitgesleten of defect is gegaan..
Een goeie pekel rijder helpt veel naar de godv....
 
Pekel.. was da? dat heeft de SV nog niet eerder gezien hoor.. die mag alleen naar buiten bij mooi weer..
de Honda daarintegen...... :/
 
Altijd interessant, een discussie over smeermiddelen :)
Bulldozer, bedankt voor de Ate tip. Ik had dit vroeger wel liggen, maar kon het nu niet meer vinden. Ik had wel siliconenvet liggen, dit moet er volgens de Honda manual ook op. De vraag is dan of dat Ate spul ook niet gewoon siliconenvet is, of dat het aangepast is om bestendig tegen remvloeistof is, maar daardoor wel minder goed smeert.
Siliconenvet is ook wel bekend als dielectric grease, dit is om op je accupolen en stekkerverbindingen te smeren.
Wat ik nu gebruikt heb is eigenlijk bedoeld om kranen te smeren, en geschikt voor de voedingsmiddelen industrie. Maar ook geschikt voor temperaturen tot 200C en elektrisch isolerend.
Wat Draaiman hierboven post is dat ook, lijkt me daarom hetzelfde spul.

Is dat dielectric grease, siliconvet voor kranen en silicon grease voor de remmen niet allemaal hetzelfde? En wat is dat Ate spul dan?

Maar goed, ondertussen zit de boel weer in elkaar, remt weer goed en de rammel is weg.
Omdat ik toch op de nieuwe bracket/klauw moest wachten ook maar direct een MHR vario besteld en geplaatst (met 14gr gewichten).
Ook heb ik het vaste/ventilator deel van de vario afgedraaid, er zat een kleine holling in.
En ik heb ook de achterste vario helemaal uit elkaar gehad, schoongemaakt, gesmeerd en met de witte veer in elkaar gezet.

1597653077888.png


En als laatste de olie van de eindtransmissie afgetapt, die was nog mooi schoon, dus die revisie houdt zich ook goed.

Ik heb nog geen goede testrit met de MHR kunnen maken, maar het is wel duidelijk dat íe een stuk rapper geworden is. Vooral het op- en terugschakelen is een stuk soepeler en vlotter. Bij langzaam rijden maakt ie wel wat meer toeren, maar ik wil nog even op de snelweg testen hoe het toerental is bij constante hoge snelheid voordat ik een eindoordeel geef :)
 
Even wat anders..
Inmiddels nader ik de 800 km op de SH300..(ja ik weet het:+)
Wat nu opvalt/irriteerd is de slappe achtervering, oké lange man, niet al te slank, maar het slaat snel door bij bijv. een drempel.
Hebben jullie hier ervaring mee? Misschien betere schokdempers monteren? Wordt een duur scootertje dan...8)7
Nog een dingetje is het tikken van de motor wanneer die warm is. Lijkt op een klep...ga het melden bij de eerste beurt maar vind het erg vreemd.
Heb de SH echt netjes ingereden..euro98 getankt op aanraden van de monteur...dus ben benieuwd wat dat kan zijn.
Gelukkig is er garantie.:YY
 
Doe je goed iceman78 met de nieuwe MHR onderdelen! Ik zou voordat je een oordeel velt eerst 100km inrijden...
Ben benieuwd naar je verdere bevindingen!
 
Even wat anders..
Inmiddels nader ik de 800 km op de SH300..(ja ik weet het:+)
Wat nu opvalt/irriteerd is de slappe achtervering, oké lange man, niet al te slank, maar het slaat snel door bij bijv. een drempel.
Hebben jullie hier ervaring mee? Misschien betere schokdempers monteren? Wordt een duur scootertje dan...8)7
Nog een dingetje is het tikken van de motor wanneer die warm is. Lijkt op een klep...ga het melden bij de eerste beurt maar vind het erg vreemd.
Heb de SH echt netjes ingereden..euro98 getankt op aanraden van de monteur...dus ben benieuwd wat dat kan zijn.
Gelukkig is er garantie.:YY

Wat de vering enorm helpt is ff je kont van het zadel voordat je een drempel oid neemt. Of gewoon minder snel over een drempel, helpt ook. De onafgeveerde massa is hoger dan van een gewone motorfiets bij de sh300.

Verder is euro 95 aan te raden voor de sh300, hij loopt daar zuiniger op en heeft merkbaar meer pit.
Of je moet minder ethanol in je brandstof willen, maar daar kunnen alle sh’s tegen.

vwb dat getik, zou ik zsm de 1000km beurt plannen. Mogelijk idd klepspeling?
 
Terug
Bovenaan Onderaan