Honda SH300i deel 5 'Het liefje van Italie'

ja dat had ik al gedaan op de oude blokken maar dat helpt dus ook niet..
nog iets wat naar mijn idee erop wijst dat het niet in de blokken zit.
 
Ok. Opname van mijn krijsende of zingende voorrem gemaakt.
Lijkt me echt niet te komen van de blokken ,maar eerder van de remschijf ! Heb je al eens geprobeerd de remschijf goed te ontvetten ? Remschijf opgemeten met een micrometer ? Is je remcilinder mooi recht tegenover de schijf ? Best wel vervelend dit probleem ....
 
Ik heb ook de indruk dat het van de schijf komt.. gezien het zowel met oude oem blokken is alsmede met de sinter blokken.. maar nee nog niet ontvet.. maar ik kan hem oppoetsen met een doek en remmenreiniger.., km stand is nog geen 4000km, dus ik verwacht geen dunne schijf. Kan hem opmeten. Micrometer hebbik.

de SH heeft nooit schade gehad, dus een kromme vork en daardoor de remklauw scheef lijkt me niet aan de orde.. tja.. lastig!
 
Ik km stand is nog geen 4000km, dus ik verwacht geen dunne schijf. Kan hem opmeten. Micrometer hebbik.
Ik bedoel niet de dikte opmeten ,maar hoe recht je schijf is . Zit te denken aan krom getrokken door de warmte . Op 4000km zou je nooit blokken moeten vervangen ook ! Lucas zou trouwens ook beter moeten zijn dan nissin . Voel je de schijf niet trillen tijdens het remmen ?
 
Rechtheid nakijken; je bedoeld dan met een meetklok, met zo’n naaldje. Dat heb ik niet. Hoe zou je met een micrometer de rechtheid moeten bekijken? Krom zou kunnen. Maar dan zou ik dat verwachten te voelen in de remhendel. Blokken zijn vervangen vanwege het geluid en de upgrade naar sinter blokken. Voering op de originele blokken is nog (zo op het oog) een milimeter of 5.. dik zat.
 
Merkwaardig geluid. Herken ik niet als een klassieke piepende rem. Het klinkt inderdaad alsof je met een natte vinger over de bovenrand van een kristallen glas wrijft. Het is denk ik met zekerheid een resonantie.
Wat kan daar resoneren? De remschijf of de remblokken. Die laatste geven het typische piep-geluid, wat jij niet hebt. Dus mogelijk toch de remschijf.
 
Ja.. zou je denken.. ga hem eerst schoonmaken, ontvetten. De schijf dus. Ben bij de dealer geweest. Die herkende het maar schrijft het toch echt aan de blokken toe. Hij zegt; zet er originele in, 99% is het dan over. Goed. Dat gaan we dan maar doen. Heb er een hard hoofd in. Heb ook gezegd van ik wil het proberen, maar als dat het niet is dan wil ik niet voor jan met de korte achternaam blokken gekocht hebben. m.a.w; dan krijgt ie ze terug.

want hoe kun je nou met 2 verschillende sets blokken exact zelfde geluid hebben. Met de TRW sinterblokken is het harder dan met de originele. Maar wel het zelfde. De sinters grijpen ook wat harder op de schijf aan.. we gaan het zien maar ik denk eigenlijk dat het de remschijf is.. ben ook eigenlijk wel een beetje genijgd eerst gewoon die schijf te wisselen maar dat is ook weer 80 euro (TRW schijf)

dealer had het overigens niet op TRW. maar naar mijn idee is dat een goed merk in de remmerij?
heb daar wel vaker spullen van gebruikt nooit last mee? Zit nu dus ook een sinter TRW setje op de achterkant; nergens geen last mee.
 
Hi ik ben net terug van frankrijk. Helaas tussenschot van me demper is los getrilt.
Heeft iemand een orginele demper te koop betreft SH 300i bj 2016.
 
Ik heb ook de indruk dat het van de schijf komt.. gezien het zowel met oude oem blokken is alsmede met de sinter blokken.. maar nee nog niet ontvet.. maar ik kan hem oppoetsen met een doek en remmenreiniger.., km stand is nog geen 4000km, dus ik verwacht geen dunne schijf. Kan hem opmeten. Micrometer hebbik.

de SH heeft nooit schade gehad, dus een kromme vork en daardoor de remklauw scheef lijkt me niet aan de orde.. tja.. lastig!
Kijk eens of de bouten van je remschijf goed vast zitten. Anders remschijf eraf halen, een kwart draaien, en weer vastzetten met blauwe locktide (zie service manual) Verder neem ik aan dat je de remcups mooi vlak hebt tegen de remblok. En wat ingevet dient te worden ingevet.

Je kunt ook de rvs remblokken houder veertjes wat meer voorspanning geven, zodat ze beter tegen het blokje drukken. De achterkant van de remblokjes (incl. rvs spacertje met gaatjes) invetten in de kopervet of keramisch. Natuurlijk hele remklauw goed vastzetten op de vorkpoot. En geen ruwe groeven, of te diep op de remschijf. Dan zou er met org. remblokjes niets moeten piepen.

succes!
 
ja dat had ik al gedaan op de oude blokken maar dat helpt dus ook niet..
nog iets wat naar mijn idee erop wijst dat het niet in de blokken zit.
Remblokken maken geluid als er een soort van trilling (resonantie) optreed tussen de blokken en de remklauw / trilplaatjes.

Ik heb dit geluid ook niet eerder (zo) gehoord, maar kan zeker van de remblokken komen.

Sommige schijven maken in combinatie met de gaatjes van de schijf ook een geluid. Daartegen kun je proberen ( zoals al geschreven) de blokken iets af te schuinen. Maar dat helpt lang niet altijd.

In de remblokken van tegenwoordig zit geen asbest meer verwerkt maar een andere hittebestendige stof. b.v. Sintel. Asbest piepte minder snel dan dit nieuwe goedje.

De schijven kun je vrij eenvoudig controleren. De remblokken raken nooit het volledige oppervlak van de schijf. Zijn de schijven versleten voel je dus een duidelijke rand aan de bovenkant van de schijf. Is die rand niet overdreven dikker dan de (remoppervlak) van de schijf, is hij niet versleten. Als je twijfelt kun je zeker de schijfdikte meten.

Remblokken met Sinter ofwel Gesinterd is volgens mij de beste keuze voor nieuwe blokken.​

Er zijn ook blokken die niet gesinterd zijn. Dat heet anders maar ik weet zo ff niet hoe.​

De merken Brembo en Feredo (gesinterd) zijn gunstig in prijs en goed.​

Ik zou de remklauwen en blokken demonteren en tussen de ACHTERKANT van de blokken en de remklauw /trilplaatje, insmeren met kopersulfaatvet of Montagepasta/ Remmenvet.​

Als er een trilplaatje tussen zit die ook aan beide zijden met vet insmeren.​

Dan plakken de remmen en trillen resoneren ze niet meer. Is het geluid er dan nog, ligt het in ieder geval niet daaraan.​

Ikzelf ben van het kopersulfaatvet. Dat heeft mijn voorkeur.​

Als laatste zou de je blokken kunnen opruwen. Ruw maken met schuurpapier. Als blokken heel heet worden krijg je een soort verglazing op de blokken. Kan ook geluid geven. Maar als ze verglaast zouden zijn, is de remwerking ook minder. (Ze remmen goed, dus dat zal wel niet het geval zijn.)​

 
Kijk eens of de bouten van je remschijf goed vast zitten. Anders remschijf eraf halen, een kwart draaien, en weer vastzetten met blauwe locktide (zie service manual) Verder neem ik aan dat je de remcups mooi vlak hebt tegen de remblok. En wat ingevet dient te worden ingevet.

Je kunt ook de rvs remblokken houder veertjes wat meer voorspanning geven, zodat ze beter tegen het blokje drukken. De achterkant van de remblokjes (incl. rvs spacertje met gaatjes) invetten in de kopervet of keramisch. Natuurlijk hele remklauw goed vastzetten op de vorkpoot. En geen ruwe groeven, of te diep op de remschijf. Dan zou er met org. remblokjes niets moeten piepen.

succes!
Het laatste wat ik wil is bulldozer tegenspreken maar denkt hij er ook aan dat er waarschijnlijk titanium bouten gebruikt worden! En deze bouten als ik me niet vergis normaal gesproken 1 maal aangetrokken / gebruikt mogen worden.
 
Ja.. zou je denken.. ga hem eerst schoonmaken, ontvetten. De schijf dus. Ben bij de dealer geweest. Die herkende het maar schrijft het toch echt aan de blokken toe. Hij zegt; zet er originele in, 99% is het dan over. Goed. Dat gaan we dan maar doen. Heb er een hard hoofd in. Heb ook gezegd van ik wil het proberen, maar als dat het niet is dan wil ik niet voor jan met de korte achternaam blokken gekocht hebben. m.a.w; dan krijgt ie ze terug.

want hoe kun je nou met 2 verschillende sets blokken exact zelfde geluid hebben. Met de TRW sinterblokken is het harder dan met de originele. Maar wel het zelfde. De sinters grijpen ook wat harder op de schijf aan.. we gaan het zien maar ik denk eigenlijk dat het de remschijf is.. ben ook eigenlijk wel een beetje genijgd eerst gewoon die schijf te wisselen maar dat is ook weer 80 euro (TRW schijf)

dealer had het overigens niet op TRW. maar naar mijn idee is dat een goed merk in de remmerij?
heb daar wel vaker spullen van gebruikt nooit last mee? Zit nu dus ook een sinter TRW setje op de achterkant; nergens geen last mee.
Als je met nieuwe remblokken hetzelfde geluid hebt dan is het niet waarschijnlijk dat het geluid uit de remblokken komt.
Je kan op een primitieve manier vaststellen of er slag op je remschijf zit.

Zet je scooter op de middenbok.
Plaats een gewicht achter je zadel zodat je voorwiel vrij komt van de grond.
Draai je stuur helemaal naar rechts (je remschijf zit links aan het voorwiel als ik het goed heb).
Neem een schroevendraaier of zoiets en hou die in een positie op de arm van de voorwielophanging zo dat je net contact maakt met de remschijf.
Draai dan je wiel met de hand rond terwijl je met je andere hand de schroevendraaier blijft vasthouden.
Zit er echt slag op je remschijf dan moet je dat voelen.
Zit er geen slag op dan is dat niet het probleem en hoef je de schijf ook niet te vervangen.
 
tja… dat alles maar insmeren met vet.. daar ben ik echt geen voorstander van.. het hoort er niet.. er is ook geen enkele service manual van deze tijd die dat voorschrijft. En dat is best te onderbouwen, maar veelal is het tegen het zere been en blijven mensen maar volhouden dat overal vet tussen moet bij de remblokken..

kan best zijn dat als je alles met vet insmeert, zadels, cups, etc dat het dan niet piept.. maar het hoort er niet tussen..
ik heb dus wel vet gesmeerd op bepaalde punten wat dus niets uithaalde. Dus dat gaat er ook weer af. Op de remmen van de SV en de kawa van mn zus; nergens niks geen vet in de remklauwen en niks piept.

Maar ik ga het tegen beter weten in toch proberen uit te leggen waarom er geen vet hoort in een remsysteem.
Een schijfrem is een op frictie gebaseerd systeem; doormiddel van een klemkracht en wrijvingscoëfficiënt. Ofwel in welke mate de blokken doormiddel van kracht en wrijving het wiel wil vertragen.. Groot nadeel van vet; het word dunner naarmate het heet word. En die remmen worden behoorlijk heet. En dan zou dat vet achter de blokken vandaan kunnen druppen en op de remschijf kunnen komen. Wat is een eigenschap van vet? Het reduceren van frictie. En dat pas je dus niet toe in een op frictie gebaseerd systeem.

de hele reden dat men vet gebruikt stamt uit de tijd dat schijfremmen gewoon slecht waren. Jaren 60-70 remmerij is totaal niet te vergelijken met spul van nu. Tegen piepen zijn er shims. Hierboven gaat iemand (ga er even vanuit dat het gekopieerd en geplakt is van elders gezien de grotere en dikte tekst) dus compleet voorbij de functie van de trilplaatjes door te adviseren die als een koekje aan 2 kanten in te smeren..



goed. Voor nu:
schijf en gaatjes ga ik schoonmaken en ontvetten.
dan ga controleren of de schijf krom is. Ik verwacht van niet; dan had het in de hendel moeten voelen. Ik regel een meet
dealer is overtuigd dat het de blokken zijn; die zal ik vervangen. Is het piepen dan weg dan had hij gelijk. Zoniet; dan gaan die nieuwe blokken retour, blijft de schijf over.


@Omnibus ja die bouten, de montage bouten van de klauw moeten officieel vervangen worden. Of het echt rekbouten zijn weet ik niet. Maar het aanhaalmoment is niet bijzonder hoog dat het echt “rekt” denk dat het eerder komt omdat er vanaf fabriek een droog borgmiddel op de bouten zit die je niet kunt hergebruiken. In de servicemanual staat volgens mij ook dat je de bouten moet vervangen en niet dat er een “locking agent” op moet worden aangebracht..
 
tja… dat alles maar insmeren met vet.. daar ben ik echt geen voorstander van.. het hoort er niet.. er is ook geen enkele service manual van deze tijd die dat voorschrijft. En dat is best te onderbouwen, maar veelal is het tegen het zere been en blijven mensen maar volhouden dat overal vet tussen moet bij de remblokken..

kan best zijn dat als je alles met vet insmeert, zadels, cups, etc dat het dan niet piept.. maar het hoort er niet tussen..
ik heb dus wel vet gesmeerd op bepaalde punten wat dus niets uithaalde. Dus dat gaat er ook weer af. Op de remmen van de SV en de kawa van mn zus; nergens niks geen vet in de remklauwen en niks piept.

Maar ik ga het tegen beter weten in toch proberen uit te leggen waarom er geen vet hoort in een remsysteem.
Een schijfrem is een op frictie gebaseerd systeem; doormiddel van een klemkracht en wrijvingscoëfficiënt. Ofwel in welke mate de blokken doormiddel van kracht en wrijving het wiel wil vertragen.. Groot nadeel van vet; het word dunner naarmate het heet word. En die remmen worden behoorlijk heet. En dan zou dat vet achter de blokken vandaan kunnen druppen en op de remschijf kunnen komen. Wat is een eigenschap van vet? Het reduceren van frictie. En dat pas je dus niet toe in een op frictie gebaseerd systeem.
(...)
Geen vet of olie bij remmen. Niet doen. Uit den boze.
Liever wat lawaai dan helemaal geen remmen.
 
@Disaster-Master ik denk dat het heel verstandig is dat je met die remklauw bouten rekening houdt. Als het titanium rek bouten zijn, geschikt voor de hoge temperaturen, is het pas echt onveilig als je ze niet vervangt. Je zou niet de eerste zijn met een afgebroken remklauw die om zich heen slaat. Mijn ervaring is dat honda af fabriek op de schroefdraad van bout(jes) geen vet gebruikt. Nou zijn de meningen ook nog zwaar verdeeld als het gaat om de aangegeven momentsleutel aandraai waarden bij het gebruik van een likje vet. Ik denk zelf dat het niet uit maakt omdat het met die aanhaal momenten gaat om de kracht op het einde bij het indraaien van een bout. Maar ja dat is mijn gedacht☕
 
Ik had het niet over vet op de bouten. Maar over een droog vooraf aangebracht borgmiddel. Een droge loctide dus die reageert op moment bij indraaien. Dan over dat titanium gebeuren. Hoe kom je erbij dat het titanium zou zijn? Veel te duur ook op een scooter van 6000 euro. dat vind je eerder terug op dure sportfietsen.

Het zijn zowel op de schijf als op de remklauw montage bouten van staal. Geen titanium.
Titanium net als roest vast staal zijn beide niet magnetisch.

9DC536F4-7501-417F-BEA2-F5C1A21A23FE.jpeg


46A7969E-9771-4247-8DCD-2229654E21AB.jpeg
 
Tis altijd een fantastische wellus-niettus discussie waar nooit iemand gelijk heeft behalve degene die zegt gelijk te hebben.. maar goed; gezien jouw reactie ben jij dus een voorstander van vet.
 
Toch maar weer 75w90 besteld.
Ik wilde eigenlijk een 75w85 maar dat kon ik niet vinden in volledig syntetisch. Of het was een onbekend merk of het was meteen een 4/5 liter fles… ook weer een beetje teveel van t goede..

E15C6F08-4F5A-4AF8-9797-2AA77E9F39EF.jpeg
 
Ok, bedankt.
Redelijke prijs daar.
Valt me op hoe groot de prijsverschillen zijn tussen verschillende online leveranciers m.b.t. de 10W-30.
Voorbeeldje....Bol.com 21,95 / liter.....uitlaatstore.nl 11,95 liter.
Uiteraard verschillen in verzendingskosten, maar toch....
 
Ja ik bekijk het altijd.. toevallig vorig jaar ook daar besteld.. eerder eens bij motardinn voor 9 euro de liter maar die hadden het nu niet..
 
Terug
Bovenaan Onderaan