Honda Sky blokje voor mobylettencross

Janbros

MF veteraan
4 feb 2005
13.251
6.119
wezemaal
Doe al een paar jaar mee met mobylettencrossen met een Honda Sky. Winnen zit er helaas niet in want ik ben geen crosser, maar de fun is er niet minder door *O*

mijn ultiem persoonlijk doel : blokje moet zo goed worden dat ik een klacht aan mijn been krijg dat het geen 50cc meer zou zijn :+

ben dus aan een nieuw blokske begonnen. grootste probleem met het blok : veel te kleine inlaat. op achtergrond het inlaatblok dat ik gefreesd heb met 4 readvalves.



nieuwe inlaat :



om genoeg plaats te hebben, moet het carter omhoog komen om een groter gat te maken. plaat van 10mm alu op gelast. ter compensatie ga ik een 8mm langere drijfstang van een MTX80 in de krukas steken. extra 2mm want plaat wordt nog gefreesd om timing van de cylinder goed te krijgen



pasvlak carterhelften weer gelijk frezen



gat voor read-valve blok frezen



blok ongeveer op zijn plaats



moet het helaas schuiner zetten dan gehoopt (onder het blok moet genoeg plaats overblijven voor de vario en riem)
 
geen peugeot fox?

3/4de van de deelnemers rijdt met Honda's, waarvan ongeveer de helft met een sky, een hele hoop Walaroo's (en occasioneel een fox, maar is identiek kwa motor), wat PX'en en scoopy's en af en toe ene die zijne camino de finale doodsteek komt toedienen.

Ik wou gene Walaroo/fox, omdat die cylinder naar voor wijst en laag ligt :
* kop kan vol modder geraken wat koelproblemen kan opleveren
* uitlaat vertrekt langs onderen wat hem kwetsbaar maakt en voor grondspelings-problemen kan zorgen.

voor mijne Sky heb ik het frame open gemaakt zodat de uitlaat recht naar voor door het frame kan :
* rechte header is beter voor prestaties
* uitlaat loopt kompleet boven de vloerplaat : geen blutsen bij een valpartij, geen opspattend water dat de uitlaat kan afkoelen en zo de prestaties verminderen

P1050243.JPG

P1050244.JPG
 
kwa blok opbouw : elk voordeel hep zijn nadeel :+
en ik ken niet direkt een minarelli met grote wielen, wat absoluut een must is ;) (laat staan dat je ze dan nog met hopen vindt om goedkoop aan onderdelen te geraken ;)
 
kost geen drol, ook al prul , kloot en verkloot je zoveel je maar wil :+
ken ene die massa's 2dehands onderdelen heeft : 10 euro voor een cylinder, 5 voor een kop, 25 voor een krukas, ... kan je gerust wat experimenteren. liever hiermee dan met mijn KR1 *D

en die crossen zijn de grootste fun die ik al gehad heb op 2 wielen, ook al kan ik voor geen meter (maximaal een halve :$ ) crossen.

alleen zouden er dringend wat meer organisatoren moeten zijn .


(kzie je zondag? :+ )


Brommercross.nl - De site voor brommercrossend Nederland ?
 
Laatst bewerkt:
Ik moet zeggen dat ik heel blij wordt van deze projectjes :Y , lekker experimenteren en wat nadenken hoe het te maken..
Nu ben ik helaas wat minder in het wijzigen van 2 slag motoren, maar wat ik me meteen afvroeg is of er wel is nagedacht over het inlaatvacuüm, de groter reedvalve en bijbehorende gaten moeten wél vacuüm getrokken worden om voldoende onderdruk te krijgen bij de venturi.., en ook nog eens bij relatief lage toerentallen...
dit werkt eigenlijk precies andersom dan dat je wilde bewerkstelligen, naar mijn bescheiden mening ga je onderin waarschijnlijk niets winnen, en ik denk zelfs dat als je de maten wat groot gemaakt hebt, dat je onderin zelfs nog wat gaat verliezen..
Heb je niet eens nagedacht over een CV carburator? of injectie?
Ook betreffende de poorttiming en je wensen met betrekking tot uitlaatkeuze denk ik dat je niet het een of het ander kunt kiezen, de poorttiming past bij de uitlaat, verander je de poorttiming, dan klopt de uitlaat niet meer..
 
ik ben uiteraard geen Overmars, Thiel, Wobbly of andere 2-takt goeroe, maar na bijna 30 jaar verkloten, experimenteren, zéér veel lezen en zo af en toe eens positieve resultaten te halen, heb ik in mijn hoofd toch al een idee wat nodig is om een 2-takt blokje wat beter te laten presteren. Dé grote moeilijkheid is niet de grote puzzelstukken op hun plaats te leggen, het zit hem in de kleine details dia bepalen of de grote stukken mooi passen of niet. topics als

[GP125] All that you wanted to know on Aprilia RSA 125, and more, by Mr Jan Thiel and Mr Frits Overmars (PART 5)

waar je alles over de Aprilia GP motoren en alles wat Jan Thiel en Frits Overmars al in hun leven geexperimenteerd hebben (met bijhorende resultaten) te weten komt

en

ESE's works engine tuner

waar oa Wobbly (een australisch genie) en Overmars alles delen wat ze maar weten over 2-takten

van onschatbare waarde. Hééél interessant leesvoer, alleen nogal hopeloos als je er nu nog aan moet beginnen gezien het aantal pagina's.

cartercompressie is bijlange na niet zo belangrijk als vroeger gedacht werd, maar vermits voor mijn toepassing het blokje al van iets of wat 2.000tr/min toch ook al vooruit moet gaan, ga ik toch proberen de cartercompressie zo hoog mogelijk te houden. foto's volgen nog, maar oliepomp is verwijdert en het tandwiel op de krukas-as afgedraaid, en al die volumes worden volledig opgevuld waardoor het carter op die plaatsen al kleiner is dan origineel. ook de ruimte onder de verhoogde cylinder wordt nog opgevuld, ook voor een vlottere stroming van de gassen omdat de onderkant van de cylinder dat in het carter steekt nu niet mooi meer aansluit op het carter. de toename van het cartervolume zal daardoor (hoop ik, ga dat echt niet berekenen) te verwaarlozen zijn.

injektie ? neen bedankt, kost veel te veel en is zeer moeijlijk af te stellen (probeer maar eens rekening te houden met de konstant wijzigende uitlaat temperatuur die een enorme invloed heeft op de werking van het blok)
een CV carbu op een 2-takt is ook niet iets wat je alle dagen tegen komt (kan me eigenlijk geen enkele voor de geest halen), zal wel een reden hebben zeker ?

programeerbare ontsteking is wel al gearriveerd, dat zou al een serieuze verbetering moeten opleveren 8-)
 
na een hoop gespeeld te hebben met de druk in het systeem van mijn diy dyno, het geheel maar bij het oud ijzer gekiepert B|
het idee werkte wel, en met het verhogen van de druk duurde het langer voor de motor op toeren kwam, maar eens boven de 20 bar haalde de motor zijn max toerental niet meer, vermoed dat het debiet door de persleiding daarvoor te klein is '(

maar niet getreurd, een nieuw idee was alweer geboren *O*
het moet dus pure inertie zijn, zodat er geen limieten in het systeem zitten. Dus dacht ik : als ik nu eens een complete aandrijfunit neem van een elektrische transpallet, en met het achterwiel het traktiewiel aandrijf. in sommige units zoals deze die ik nu gebruik, zitten 2 reducties zodat hoewel het electrisch motorje op zich weinig massa heeft, het toch moeilijk in beweging te krijgen is door de lange overbrengingsverhouding (omgekeerd van hoe het origineel werkt).

en het werkt super :}

cheap DIY dyno

halverwege hoor je het toerental even zakken, dan gaat de vario open. Dus nu nog even een vario blokeren en dan kan ik enkel de moto traceren, en eens die op punt staat, de vario zo afstellen zodat hij het snelst zijn max toerental haalt.

nog een voordeel van deze setup : de elektrische motor heeft een magnetische rem (nu nog niet gemonteerd, komt op de as die je op het eind van het filmpje ziet), in geval van nood ;)
 
Laatst bewerkt:
ik ben uiteraard geen Overmars, Thiel, Wobbly of andere 2-takt goeroe, maar na bijna 30 jaar verkloten, experimenteren, zéér veel lezen en zo af en toe eens positieve resultaten te halen, heb ik in mijn hoofd toch al een idee wat nodig is om een 2-takt blokje wat beter te laten presteren. Dé grote moeilijkheid is niet de grote puzzelstukken op hun plaats te leggen, het zit hem in de kleine details dia bepalen of de grote stukken mooi passen of niet. topics als

[GP125] All that you wanted to know on Aprilia RSA 125, and more, by Mr Jan Thiel and Mr Frits Overmars (PART 5)

waar je alles over de Aprilia GP motoren en alles wat Jan Thiel en Frits Overmars al in hun leven geexperimenteerd hebben (met bijhorende resultaten) te weten komt

en

ESE's works engine tuner

waar oa Wobbly (een australisch genie) en Overmars alles delen wat ze maar weten over 2-takten

van onschatbare waarde. Hééél interessant leesvoer, alleen nogal hopeloos als je er nu nog aan moet beginnen gezien het aantal pagina's.

Leuk topic! Hier nog een plek waar veel gediscussieerd door Overmars, Thiel en andere kenners: http://www.deraceheldenvanweleer.nl/index.php/topic,1699.0.html
 
Laatst bewerkt:
Ik heb 2 jaar geleden, op de plaatselijke crossbaan, met een Yamaha Neo's
aan een hobby klasse mee gedaan, van een snorfiets 49cc cilinder de boel
wat vergroot en aangepast.
Maar met idd 12" wieltjes was niet echt rond te komen, helaas was het ook
redelijk blubberig, maar viel mij niets tegen hoe ik rond kon komen, en zelfs
nog iets kon springen....
En toen reden de jongens van BxStart ook hun wedstrijd daar....wat een geweld,
daar kan je niet tegen op met je standaard scootertje



Maar zoals jij dat blokje aanpakt: respect
ik heb juist voor de makkelijke weg gekozen, en ben overgestapt op een orion 140cc pitbike
met YX v2 blok eronder, is toch een stuk makkelijker, en won afgelopen jaar de lokale
hobby klasse...alleen lees ik nu div berichten dat ze "wraak" gaan nemen, dus ik snap
je lol in het rijden volledig
 
heb mij vandaag eens echt bezig gehouden met mij DIY dyno, kwestie van te leren werken met dat spel, en het goed te begrijpen.

eerst het MOI (mass of inertia) bepaalt, door een koord over het wiel te rollen, en dan via een katrol er een emmer met gewicht aan te hangen en te kijken hoe lang het duurt opdat de emmer een bepaalde afstand zakt. allemaal voor niks, want met de waarde (nogtans konstant dezelfde) had ik een vermogen van iets van "sero , sero sero sero ..." pk. dan maar hele hoop runs doen met andere data (gewicht rol, diameter rol,...) om een vermogen van 2.5 à 3 pk te bekomen (2.5 is opgegeven, dit blokje presteert iets beter).

volgend probleem : de vario uitschakelen.
blokkeerde ik hem in het korte verzet, ging het veel te rap. dan maar blokeren in het lange verzet. helaas zit de koppeling achter de vario waardoor die dus veel te snel pakte en het blok amper bleef draaien :(
dus maar weer beginnen spelen met de koppeling, strafste veren gemonteerd die ik liggen had, was bijna goed. dus nog maar een serie gaten in het ijzer van de segmenten geboord voor minder gewicht, en nu kan het blokje het in het begin nog net bolwerken :)

attachment.php


niet echt een vloeiende lijn, maar ze is wel consequent hetzelfde bij herhaalde runs, dat is het voornaamste :cool:

DIY dino
nu kan het echte werk beginnen *O*
 
Laatst bewerkt:
2 dagen aan 't spelen geweest, enige dat verandert is : andere cylinderkop en programmeerbare ontsteking. streepjes is zoals em was, volle lijn het resultaat.

eerste is vermogen : kleine 20% erbij :) (getalen bovenaan horen bij de vertikale streep). is met vario in werking.



deze is bereikte snelheid na x tijd : gemiddeld 5km/u sneller na x seconden



me happy *O*
 
Terug
Bovenaan Onderaan