reeds 3 kaders scheef gesprongen door crap vering
en onze crap springtechniek
probleem met de vering : sowieso al weinig veerweg, en ofwel kies je een heel sterke veer die de sprongen kan opvangen, maar dan heb je niks van vering voor gewone oneffenheden, ofwel omgekeerd maar als je dan ook maar een beetje slecht neer komt geeft dat behoorlijke droge slagen op het frame, en vermits die enkel aan de linkerkant komen, buigt e frame daardoor.
doelstelling is dus : vering die frame gelijkmatig belast om het plooien van het frame te voorkomen, en progressieve vering. vermits de cylinder centraal "een beetje" in de weg zit voor en soort van monovering, is het dubbele vering geworden.
men neme een schokdemper met een zachtere veer en 1 met een hardere veer en zet ze in serie. de harde doet niets op gewone oneffenheden, de zachte slaat kompleet dicht bij grote krachten en de harde neemt het vandoor over.
hoe zet je ze in serie als er aan iedere kant 1 zit ?
zo
:
heeft +/- een maand tijd in beslag genomen om alles uit te dokteren en de beste montage plaatsen te vinden, maar ik denk dat ik er ben, binnenkort maar eens naar een cross parcours gaan testen.
eerst aan de rechterkant ook een brug gemaakt tussen carter en wielas.
de blauwe is de harde, de afgedraaide gele de zachte. ze zijn via 2 armen met mekaar verbonden dmw de as die draait in lagers. in het begin doet de blauwe niets en vangt de gele alles op. maar de blauwe doet de arm wel verdraaien (op de onderste foto met de klok mee) waardoor de gele eigenlijk langs beide kanten wordt ingedrukt. met die indrukking langs de bovenkant kan je spelen door de lengte van de armen te regelen : graden verdraaiing tov afgelegde weg om de omtrek dan de straal. maak je bv de blauwe arm langer zal de as minder graden verdraaien en de indrukking van de gele kleiner zijn en dus zachter bij eenzelfde veerweg. zelfde als je de gele korter maakt : voor eenzelfde verdraaing van de as zal de arm minder afstand af leggen.
Eens de gele kompleet ingeveerd gebeurt alles in omgekeerde weg : de blauwe gaat beginnen inveren, maar doordat de gele op zijn eind zit gaat hij de as nu omgekeerd doen verdraaien, waardoor ook de blauwe langs boven ingedrukt wordt.
Heb voor beide 2 verschillende veren om mee te spelen. zoals hij nu is heb ik zelfs negatieve veerweg en een totale veerweg van het wiel van +/- 13.5-14cm (hangt af van de armen , een minder gewenst effect van met hun lengtes te spelen is dat tegelijk je ook de veerweg regelt, maar dat valt mee).
een originele sky heeft geen 10cm veerweg.