Honda VF500 Magna ontkoppelt niet

Iska

Dremelaar
17 apr 2011
593
0
Rijswijk
Beste MF-ers,

Ondanks een dagje proberen en veel internet afspeuren blijf ik het volgende probleem hebben.

Kleine inleiding:
Honda VF500 '85, niet in beste staat en momenteel in renovatie. De koppeling werkte niet helemaal lekker en daarom besloot ik de vloeistof te vervangen. Het ontkoppelen werkte dus WEL (alleen niet 100%).

Na de slave cylinder te hebben gecheckt en schoongemaakt ben ik de nieuwe vloeistof toe gaan voegen. Veel bleeden verder weet ik vrijwel zeker dat er geen lucht meer in de kabel zit (na het laatste belletje nog zo'n 1,5 - 2 keer bijvullen door laten lopen). Na het terugplaatsen van de slave blijft de koppeling echter heel licht en ontkoppelt de motor niet! Hier zit ik momenteel vast.

De volgende dingen vielen mij op:
- De slave geeft de druk wel door gezien ik deze zo goed als niet tegen kon houden wanneer ik de koppling indrukte.
- Tijdens het demonteren van de slave heb ik per ongeluk de piston, lange stalen cilinder van de slave naar de koppelingsplaten, losgetrokken. Deze kon ik echter makkelijk weer terugschuiven.
- Na het monteren van de slave kwamen er bij de eerste paar keer pompen een paar hele kleine belletjes in het reservoir naar boven. Dit is nu echter niet meer het geval.
- De slave komt maar zo'n 2 mm naar buiten wanneer ik de koppeling volledig indruk. Is dit voldoende?

Kan iemand mij misschien helpen met dit probleem? Ik zou atm niet weten wat er precies nog fout zou kunnen zijn....

Iska

Edit:
Volgens mij klopt die 2 mm wel ongeveer ->
Slave cylinder
Diameter: 35.675 mm
Verplaatsing: 2 mm
-> Volume: 1999 nanoliter

Master cylinder
Diameter: 13.990 mm
-> Verplaatsing: 13 mm -> 1,3 cm.. klinkt redelijk
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij is 2mm veel te weinig.

De vraag is nu niet óf je ontlucht hebt, want je geeft zelf al aan dat je dat gedaan hebt, maar of het wel goed gegaan is.
Je beschrijft niet exact hóe je het gedaan hebt.

Volgens mij was het:
-Slangetje op de ontluchtnippel van de slave in een flesje met het uiteinde in remvloeistof.
-Koppelingsreservoir gevuld en afgedekt ivm opspattende remvloeistof (deksel er los op).
-Koppelingshendel inknijpen en op druk houden.
-Ontluchtnippel opendraaien terwijl je druk houdt op de hendel.
-Ontluchtnippel dichtdraaien en koppelingshendel rustig terug laten komen.

Enzovoort. Tussendoor het reservoir tijdig(!) bijvullen.

Voor de zekerheid kun je je vraag ook hier stellen:

VF400/500/700/750/1000/1100 C/F/F2/S/R topic 10

Daar zitten wat mensen die echt veel van de VF's afweten.

Weet je overigens zeker dat de master of slave cilinder niet lekt?
 
Laatst bewerkt:
In de banjo bout, dat is de aansluiting van remleidng op het resevoir op het stuur blijft altijd lucht achter..

Eerst moet daar de boel ontlucht worden en dat redt je niet door alleen maar op het blok te ontluchten.. Het ontluchten van de banjo doe je door de bout los te draaien.. Leg er wel een stapel doeken onder want je wil geen remolie op je lak heben.. Gebeurt dat wel, dan gauw afspoelen met veel water..

Banjo los, langzaam de hendel inknijpen en tijdens het inknijpen de banjo vastzetten.. 2 keer herhalen en de lucht is daar weg.. Vervolgens ontluchten op de cylinder op het blok..
Tijdig bijvullen want anders trek je er weer lucht in.. Bij een goed ontlucht systeem haal je wel 3mm op de drukstift..

Binnen 10 minuten heb je de boel op orde..

En ja.. Zo als Rally Eef zij.. Kom maar naar het V4 topic..

Dutchy
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij is 2mm veel te weinig.

Volgens mij niet, kijk maar:

Oppervlakte zuiger = pi*r^2
Slagvolume = oppervlakte zuiger x slag


Master: r=13,99/2 mm; slag= 13 mm
oppervlakte = 153.72 mm2
slagvolume = 1998,34 mm3

Slave: r=36.675/2 mm; slag= ???
oppervlakte = 1056,40 mm2

Als je de Master zijn volledige slag van 13 mm laat maken, en alle vloeistof komt zonder samenpersing of lekkage in de Slave cilinder aan, is het slagvolume van de slave ook precies die 1998,34 mm3. De slag is dan volume/oppervlakte = 1,89 mm

m.a.w. de slave cilinder is gespecificeerd op een maximale slag van 2 mm die in de praktijk nooit gehaald wordt. Waarschijnlijk is er iets mis gegaan in de overbrenging van de slave cilinder naar de drukplaat. Is er niet toevallig een ronde hardstalen kogel tussenuit komen rollen???
 
@sodeknetter
Ik had geredeneerd vanaf de slave en vervolgens de master afgerond. Meting van slave was ongeveer 2 mm dus vandaar de 13 mm voor de master. Dat is een schatting

Maar het probleem zat hem in de banjo! Er zat daar een hele flinke luchtbel. Ik heb zojuist beide goed gebleed en ik krijg nu echt een goede druk. De motor ontkoppelt ondertussen ook weer :)
Heel erg bedankt voor jullie hulp
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan