Honda VFR 800 2004 loopt warm

Flurpsel

Die hard MF'er
15 nov 2008
814
41
Rotterdam
Hallo allemaal,

Sinds januari heb ik een VFR 800 (VTEC en ABS) uit 2004. Fantastisch apparaat en ben er harstikke blij mee, maar in de winter viel me al op dat hij relatief snel warm word. Ik heb toen besloten het aan te kijken tot de zomer, want ik kan me voorstellen dat een V4 blok met kuipwerk en zijwaarts geplaatste radiators wat warmer loopt dan de vier in lijn motoren met radiator in de rijwind die ik gewend ben. Maar nu de buitentemperatuur boven de 20c komt vind ik dat hij toch echt te snel warm wordt. Alleen op de snelweg houdt hij de temperatuur rond de 80, binnen de bebouwde kom loopt dat (ook met alle stoplichten op groen) razendsnel op naar 104 waarna de fan aanslaat en hij met moeite terugloopt naar 96C om vervolgens weer opnieuw te beginnen.

Koelvloeistofpeil in radiator en reservoir is in orde en 3 jaar/6000km geleden vervangen door een dealer. Ik las wat verhalen dat er vaak lucht blijft hangen in deze modellen maar lijkt mij dat dit na 6000km wel omhoog is gekomen. Beide radiators worden goed heet vanaf 80C dus de thermostaat gaat in ieder geval open maar misschien niet volledig. dat valt natuurlijk te testen maar een thermostaat kost 5 tientjes en is vrij lastig om te bereiken (kuipwerk, benzinetank, airbox en gasklephuis moeten eraf) dus die wil ik eigenlijk gewoon direct vervangen samen met de radiatordop.

Daarmee verwacht ik dat het opgelost is maar het zou natuurlijk ook nog iets met de waterpomp kunnen zijn. Hoe kan ik die werking eenvoudig testen? WPH geeft daar geen tips voor en beschrijft alleen hoe je hem kan vervangen en de mechanische seal kunt checken. Als ik de radiatordop eraf haal en de motor start hoor ik dan iets van stroming te zien?

Dus lang verhaal kort, hoe test ik eenvoudig de werking van de waterpomp?
 
Ik rij een oudere '91 VFR750.
Duurt even voordat het ding op temperatuur is, maar dan gaat het vlot; beetje stadsverkeer en de fans slaan aan.
Hoort bij het concept denk ik, niks zorgelijks.
 
Temperatuur lijkt normaal. Mogelijk kun je in alle slangen knijpen om eventueel een luchtbel die er nog in zit eruit te krijgen. Luchtbellen kunnen hardnekkig zijn.
 
Ja, zwak punt en net als de spanningsregelaar…net als andere merken..Yamaha, Ducati…ik heb ze ook daar moeten vervangen.

Mijn vtec gebruikt geen olie, iig niet meetbaar als ik weer voor de gein kijk. Tussen de reguliere beurten nog nooit olie hoeven bij te vullen.

Honda’s zijn in het algemeen geen olieboten…..Yamaha’s en bmw’s kunnen er meer van…. :+

En voor de rest een fijne motor, stuurt en rijdt fantastisch. Gisteren samen met mijn motormaat een tocht gemaakt naar Bronckhorst en TomTom zijn werk laten doen met de spannenderoute optie…rustig rijdend en af en toe ff op gang laten komen. Kan me op dit moment geen betere voor mij bedenken… _O-
Ben er verder ook erg blij mee. Heerlijk soepel blok in laag en midden. Bovenin dan die vtec, toegegeven dat is een beetje wennen maar ook wel weer leuk. Heerlijk geluid ook. Maar goed daar gaat dit topic inderdaad niet over.

Volgens mij is mijn vraag beantwoord door vol d'or? op het moment dat je radiators een beetje rap warm worden na 80C betekent dit dat je waterpomp ook functioneert?
 
Bij de vtec wil de thermostaat nog wel eens vast gaan zitten, dit komt door de door Honda gebruikte koelvloeistof. Vaak in de open positie, waardoor de motor te langzaam opwarmt. Het bij hoge temperatuur aanslaan van de fan is normaal.
Wrs niet alleen bij de Honda Vtec.

Zelfde bij mijn Honda Blackbird. (mss zelfs wel dezelfde onderdeel als Vtec?)
Afgelopen najaar bleef mijn koelwatertemp (buiten ca 5'C) op ongeveer 70'C staan. Normaal moet dat ca 95'C zijn.
Dit voorjaar bij hogere buitentemp was dat ca 78'C. Bij stilstand 'gassen' ging de meter wel naar de 100+ waarbij ook de koelfan ging draaien.
Nieuwe thermostaat besteld en deze geplaatst. Bleek dat de thermostaat vast zat.

Oude themostaat, nieuwe thermostaat en reserve-thermostaat van de FZ (je bent dan toch aan het testen) in een pannetje water.
Op het gasfornuis verwarmen. En kookthermometer erin.
De nieuwe en de FZ openden bij aangegeven temp (staat erop) en bij nog meer verhitten volledig open.
De oude thermos deed helemaal niets. Ging niet dicht maar ook niet helemaal open. Bleef 'vast' staan op halve stand.
Duidelijk: Daar moet een nieuwe in!! :9
 
Wrs niet alleen bij de Honda Vtec.

Zelfde bij mijn Honda Blackbird. (mss zelfs wel dezelfde onderdeel als Vtec?)
Afgelopen najaar bleef mijn koelwatertemp (buiten ca 5'C) op ongeveer 70'C staan. Normaal moet dat ca 95'C zijn.
Dit voorjaar bij hogere buitentemp was dat ca 78'C. Bij stilstand 'gassen' ging de meter wel naar de 100+ waarbij ook de koelfan ging draaien.
Nieuwe thermostaat besteld en deze geplaatst. Bleek dat de thermostaat vast zat.

Oude themostaat, nieuwe thermostaat en reserve-thermostaat van de FZ (je bent dan toch aan het testen) in een pannetje water.
Op het gasfornuis verwarmen. En kookthermometer erin.
De nieuwe en de FZ openden bij aangegeven temp (staat erop) en bij nog meer verhitten volledig open.
De oude thermos deed helemaal niets. Ging niet dicht maar ook niet helemaal open. Bleef 'vast' staan op halve stand.
Duidelijk: Daar moet een nieuwe in!! :9
Zo heb ik laatst ook die van mijn Blade getest inderdaad. In het WPH staat hoeveel mm de thermostaat open hoort te gaan trouwens maar op het oog kan je er vaak ook wel wat zinnigs over zeggen
 
Terug
Bovenaan Onderaan