Hallo allemaal,
Sinds januari heb ik een VFR 800 (VTEC en ABS) uit 2004. Fantastisch apparaat en ben er harstikke blij mee, maar in de winter viel me al op dat hij relatief snel warm word. Ik heb toen besloten het aan te kijken tot de zomer, want ik kan me voorstellen dat een V4 blok met kuipwerk en zijwaarts geplaatste radiators wat warmer loopt dan de vier in lijn motoren met radiator in de rijwind die ik gewend ben. Maar nu de buitentemperatuur boven de 20c komt vind ik dat hij toch echt te snel warm wordt. Alleen op de snelweg houdt hij de temperatuur rond de 80, binnen de bebouwde kom loopt dat (ook met alle stoplichten op groen) razendsnel op naar 104 waarna de fan aanslaat en hij met moeite terugloopt naar 96C om vervolgens weer opnieuw te beginnen.
Koelvloeistofpeil in radiator en reservoir is in orde en 3 jaar/6000km geleden vervangen door een dealer. Ik las wat verhalen dat er vaak lucht blijft hangen in deze modellen maar lijkt mij dat dit na 6000km wel omhoog is gekomen. Beide radiators worden goed heet vanaf 80C dus de thermostaat gaat in ieder geval open maar misschien niet volledig. dat valt natuurlijk te testen maar een thermostaat kost 5 tientjes en is vrij lastig om te bereiken (kuipwerk, benzinetank, airbox en gasklephuis moeten eraf) dus die wil ik eigenlijk gewoon direct vervangen samen met de radiatordop.
Daarmee verwacht ik dat het opgelost is maar het zou natuurlijk ook nog iets met de waterpomp kunnen zijn. Hoe kan ik die werking eenvoudig testen? WPH geeft daar geen tips voor en beschrijft alleen hoe je hem kan vervangen en de mechanische seal kunt checken. Als ik de radiatordop eraf haal en de motor start hoor ik dan iets van stroming te zien?
Dus lang verhaal kort, hoe test ik eenvoudig de werking van de waterpomp?
Sinds januari heb ik een VFR 800 (VTEC en ABS) uit 2004. Fantastisch apparaat en ben er harstikke blij mee, maar in de winter viel me al op dat hij relatief snel warm word. Ik heb toen besloten het aan te kijken tot de zomer, want ik kan me voorstellen dat een V4 blok met kuipwerk en zijwaarts geplaatste radiators wat warmer loopt dan de vier in lijn motoren met radiator in de rijwind die ik gewend ben. Maar nu de buitentemperatuur boven de 20c komt vind ik dat hij toch echt te snel warm wordt. Alleen op de snelweg houdt hij de temperatuur rond de 80, binnen de bebouwde kom loopt dat (ook met alle stoplichten op groen) razendsnel op naar 104 waarna de fan aanslaat en hij met moeite terugloopt naar 96C om vervolgens weer opnieuw te beginnen.
Koelvloeistofpeil in radiator en reservoir is in orde en 3 jaar/6000km geleden vervangen door een dealer. Ik las wat verhalen dat er vaak lucht blijft hangen in deze modellen maar lijkt mij dat dit na 6000km wel omhoog is gekomen. Beide radiators worden goed heet vanaf 80C dus de thermostaat gaat in ieder geval open maar misschien niet volledig. dat valt natuurlijk te testen maar een thermostaat kost 5 tientjes en is vrij lastig om te bereiken (kuipwerk, benzinetank, airbox en gasklephuis moeten eraf) dus die wil ik eigenlijk gewoon direct vervangen samen met de radiatordop.
Daarmee verwacht ik dat het opgelost is maar het zou natuurlijk ook nog iets met de waterpomp kunnen zijn. Hoe kan ik die werking eenvoudig testen? WPH geeft daar geen tips voor en beschrijft alleen hoe je hem kan vervangen en de mechanische seal kunt checken. Als ik de radiatordop eraf haal en de motor start hoor ik dan iets van stroming te zien?
Dus lang verhaal kort, hoe test ik eenvoudig de werking van de waterpomp?