Hee hee mensen,
Ook ik ben een trotse eigenaar van een mooie VFR 400 RR NC24 uit 1989.
Ik vind het een geweldige fiets, daarnaast kwam het mooit uit voor mijn a2 rijbewijs.
De fiets die ik bezit was begrenst op 20 KW, terwijl dit voor een a2 35 KW mag zijn. Nu dacht ik ach, ik haal die ringetjes er even uit en klaar. Zo gezegd zo gedaan, ringen eruit, boel weer in elkaar. Je voelt hem al aankomen... Hij start niet. (de fiets is lopend weggezet) Ik hoor de startmotor volle toeren draaien maar hij ontbrand niet. Vervolgens verschillende dingen geprobeerd en hieronder een opsomming daarvan:
Bougies eruit gedraaid; kurkdroog maar vonken als een tierelier. Dus het eerst wat in mij opkomt, het is een brandstofprobleem.
Vacuumpomp gecheckt; werkt perfect, ook met de slang (die ervoor zorgt dat de pomp open of dicht gaat) aan de motor werkt de pomp goed. dus door naar de carburateurs.
Vlotterbak schroefjes losgedraaid: alle vlotterbakjes waren gevuld met benzine.
De boel er weer afgepakt.
Sproeiers gecheckt; brandschoon.
De ringen die ik eruit heb gehaald hebben een opening van ongeveer 25% van de werkelijke inlaat. Nu zit ik bij de volgende theorie: Een kleiner gat bij je inlaat zorgt ervoor dat je een groter vacuum creeert doordat hetzelfde volume door een kleiner gat moet komen. Dit vacuum moet ervoor zorgen dat de benzine door de sproeier omhoog gezogen wordt en meegaat in deze luchtstroom naar de cilinder. Om de goede verhouding tussen brandstof en lucht te krijgen pas je de sproeier hier op aan. Dus theoretisch is het hoe kleiner de inlaat -> hoe groter het vacuum -> hoe kleiner de sproeier.
Nu heb ik de ringen eruit gehaald, dus is het gat voor de luchtstroom dus theoretisch is er dan een kleiner vacuum, dus zou ik een grotere sproeier nodig moeten hebben.
Nu is mijn vraag, klopt mijn theorie? (ik ben ook maar een simpele hobbiest
) en zo ja, welke sproeier zit er standaard in de NC24? aangezien een handboek voor deze fiets onvindbaar is
Alle tips en oplossingen zijn welkom.
Alvast bedankt!
Groet, Proxess
PS. ik weet niet of ik met dit bericht hier bij de juiste topic zit.
PPS. Hoe voeg je van die mooie afbeeldingen toe? Ik wil ook graag trots mijn mooie fiets met jullie delen
en dan kan ik meteen een foto van de ringen sturen zodat jullie een idee krijgen hoeveel hij gesmoord was.