Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

Honda VFR/RVF 400 Topic - Jubileum nummer 10


Ik snap wel dat ze die dingen er destijds als eerste afzaagden: Ze zijn spuuglelijk. Zeker in een tijd dat we met geïntegreerde richtingaanwijzers rijden en met led verlichting. Maar motoren uit die tijd horen gewoon grote lollies te hebben en origineel te zijn
 
Die voorvork van de VF, die kun je toch met lucht harder of zachter maken?

Kun je die zo los halen of komt er nog wat bij kijken?
 
Die voorvork van de VF, die kun je toch met lucht harder of zachter maken?

Kun je die zo los halen of komt er nog wat bij kijken?

Als je bedoelt om lucht bij te vullen: gewoon het ventieldopje losdraaien en lucht bijvullen. Let op, doe dat niet met je compressor, maar met een handfietspompje.

Als je bedoelt loshalen bij vorkdemontage: gewoon de complete dop losdraaien. (sleutel 19)
Vast een klein beetje losdraaien terwijl de vorken nog in de kroonplaten zitten, anders heb je bij losse poten geen grip. (Wel eerst de bouten aan de buitenzijde van de bovenste kroonplaat lossen anders krijg je de dop ook niet los).

Of bedoel je wat anders?




 
Laatst bewerkt:

Ik doelde op het los halen inderdaad.
Voor hetzelfde geld moet je eerst ergens de lucht eraf halen of heb je een speciale tool ofzo nodig.
Dit is duidelijk, dankjewel.
Ik heb hier nu een VF500 op de brug staan met verrotte voorpoten.
Die hebben even flink wat liefde en aandacht nodig.
 
Laatst bewerkt:

Je kunt,voordat je die dop losdraait, wel even op het ventiel drukken om de lucht te laten ontsnappen. Veel lucht zal er wel niet inzitten
 
Laatst bewerkt:
Je kunt,voordat je die dop losdraait, wel even op het ventiel drukken om de lucht te laten ontsnappen. Veel lucht zal er wel niet inzitten

Dat was inderdaad al een gedachte inderdaad.

En er zal zeker niet veel in zitten.
Het arme ding is echt verwaarloosd.
 
Wat is het hier vreselijk stil. Heeft dan niemand iets over zijn of haar V4-tje te vertellen?
Dan zal ik maar wat melden. Niet over een 400 maar over de VFR 750R RC30.
Niet de gewone, maar de Japanse versie.
De RC30 kwam als eerst uit in Japan in 1988. Had slechts rond de 70PK en de kleine koplampen van de NC30. Eigenlijk is dit de mooiste uitvoering. Heeft ook als enige uitvoering een schitterend plaatje op het frame
Nu staat er één hier.
Had nogal wat kuren en problemen en mocht daarom hier een poosje in de ziekenboeg verblijven.
Een kleine reportage.










Benzinekraan lekte en moest gereviseerd.
Bij het loshalen scheurde de slang. Op zich geen probleen maar de carburateur-aansluiting is 10 mm en op de kraan 12 mm. Heb het ene uiteinde van de nieuwe slang opgerekt.
Ik had ook met verloopstukjes kunnen werken, maar daar ben ik niet zo'n voorstander van.








Carburateur gedemonteerd en ultrasoon gereinigd

.




Mocht in de nieuwe ultrasoon reiniger. De oude is overleden.
Maar, omdat zoveel v4 carburateurtjes hun eerste zwemles in dat bad hebben gehad, kon ik hem niet wegdoen. Alle electronica eruit gesloopt en het is nu een spoelbak. Handig voor bijv. voorvorken.




En zoals altijd: ze komen er als herboren (lees nieuw) uit. Ook deze grote RC30 carb. Past er maar net in. NC tjes zijn kleiner.






De messingdelen (sproeiers e.d)in de kleine ultrasoonbak met andere vloeistof.





Vlotterhoogte afgesteld.





De lektest.




Helaas lek. Dus dan helemaal uit elkaar en overal nieuwe (nu viton) 0-ringen plaatsen.
Een behoorlijk tijdrovende klus.







Daarna weer een test en.......droog




Inmiddels alles weer ingebouwd en de RC30 afgesteld en synchroon gezet.
Wat een fiets. Heerlijk om aan te werken. En een voorrecht.

 
Laatst bewerkt:
Ik heb de 400 nog uitgelaten laatst, erg jammer dat het seizoen al weer op zijn eind is.
Blijft echt een heel fijne motor, ook nu ik er een veel zwaardere bij heb. Mooi zijn al V4 tjes allemaal.
 
Zo heb er maar een speeltje bijgekocht.
Geen v4 maar een v2.
Een Aprilia Tuono is het geworden,kan de vfr met pre pensioen werd 12k mee gereden dit jaar.
En anders loopt de tellerstand toch echt te hoog op staat nu toch alweer 56k op de teller.
Gekocht in 2013 met 23k toen op de mooie nc30.
 
Onlangs een aantal NC 30 / NC 35 gerelateerde overbodig geworden onderdelen verkocht. Ik heb hier nog een aantal zaken over: 2 vorkpoten NC 30 type 7 voorzien van nw. olie en dichtingen, vooras met afstandbussen, duozitje (kleine beschadiging), set gereviseerde remklauwen van NC 30 type 7 met z.g.a.n. remblokken, een aantal spiegels en een OEM duoseat zonder het bestuurderszitje in de kleuren rood/zwart (type 7) i.z.g.st.
 
Spiegels onbeschadigd? Interesse dan.. pm maar even prijs a.u.b.

Fotos van de rest?
 
Laatst bewerkt:
De V4 Mancave is in Kerstsfeer.




Nc30 (achter) en op de voorgrond een RC30. Gezellig naast elkaar in de Kerststal


Deze RC30 krijgt:

nieuwe balhoofdlagers
voorvorkrevisie
carbs ultrasoon en compleet nieuwe viton-set
Afstellen en synchroon zetten
revisie vacuumgedeelte benzinekraan
thermostaat. ( die zat er ziet in )

Het wordt weer dolle sleutelpret.
 
Laatst bewerkt:
En zoals ieder jaar eind december ook nu weer een klein foto-overzicht van het afgelopen jaar. Opvallend veel carburateur problemen. Lang leve de huidige benzine.

V4 Foto-overzichtje 2017
en enkele filmpjes​

Veel kijkplezier





















































































































































En een paar filmpje.

Hoogtepunt de opbouw van de schuurvondst RC30:

Nieuwe dynamo en SR:

Foggy replica:

Testrit RC30 RC45

RC30 Japanse uitvoering:

Eerste type NC30 HRC kleuren, draait na 7 jaar stilstand.
Mijn film NC30 type I HRC draait na 7 jaar stilstand
 
Laatst bewerkt:
Volgend jaar gaan waarschijnlijk drie NC30-tigs in de verkoop. De verzameling wordt/is te groot.
Ik laat wel weten wanneer het zover is. Geen reacties via het forum graag. Kan via PB of mail via website.

Type 2:




Type 7:




Type 2. Deze wordt momenteel geserviced en krijg een vrijwel nieuwe kuip en tank. Rode wielen.En goede schijven met gouden hart.
Carbs ultrasoon gereinigd. Nieuwe balhoofdlagers en voorvorken gereviseerd.Ook de andere twee krijgen een volledige grote beurt incl. de kleppen.
Hier aan de lektest. En...lekvrij. (evenals de RC30 carb rechts).











 
Laatst bewerkt: