Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

HONDA VFR750R RC30 projectje

ik weet nog niet zeker of ik het wat vindt om deze motor te verbeteren, maar erg gaaf dat je hem zo gedetailleerd in beeld brengt
 
Update 12.
Vandaag het de witte voorvelg goed schoon gemaakt.




Verder zijn de vorkpoten en de kroonplaten nu machinaal gepolijst.
Ga ze van de week licht borstelen met fijne scotch brite in de lengterichting om de ergste glans wat terug te brengen zodat ze weer de originele look krijgen.
Maar alle beschadigingen zijn uit het oppervlak verdwenen.
Origineel zit er blanke lak op, maar dat laat ik weg.








De vorkpoten kunnen weer in elkaar.
 
Laatst bewerkt:
Update 13.

Vandaag heb ik de vorkpoten in elkaar gezet.







Bovenste moer op kroonplaat met juiste aanhaalmoment vastgezet.




De mooie vooras-constructie :



Remklauwen gemonteerd en de remleidingen weer aangesloten.



Daarna nieuwe remvloeistof en alles netjes ontlucht.





Tenslotte de klauwen geborgd.



En het spatbord. Hij staat er al weer deftig bij.



wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:
Update 14.

Ook de asmoer en kettingtandwiel geborgd.
Dit is overigens origineel en zit standaard op een RC 30.





Ook vast een begin gemaakt met het ontmantelen van de carburateur.
Vlotterhoogte staat in ieder geval goed.





wordt vervolgd.
 
Update 15.

Gisterenavond nog even de nieuwe koppelingscilinder voorzien van remvloeistof en ontlucht. Deze complete (met vast minireservoir) pomp kostte toen hij nog te leveren was
€ 460






Dit koppelingshandel zat erop.



Gelukkig zat er een nieuwe OEM in de verpakking bij Natuurlijk verstelbaar zoals het hoort.




wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:
Wat prachtig om te zien hoe je dit aanpakt, echt super! Een beetje jaloers ben ik wel... zou ooit (als ik een nette tegenkom) graag eigenaar worden van een VFR750R of een 400. Heel gaaf, blijf je topoc volgen.
 
Werkelijk waar prachtig, Honda's Mooiste motorfiets ooit !
Toevallig dacht ik zelf nog van Goh, zou toch gaaf zijn als je z'n ding met een schuurvondst op de kop kon tikken, en jij doet het gewoon !

Hij is in goede handen dat is 1 ding wat zeker is !
 
Update 17.

Vandaag nieuwe carburateurrubbers gemonteerd. Er zaten 8 nieuwe bij tussen de onderdelen, maar ze zijn nog steeds te bestellen bij Honda.






Stiekem even gekeken of alle 16 kleppen aanwezig waren.



Daarna was de carburateur zelf aan de beurt. Ontmanteld en schoongemaakt. Hoefde niet veel aan te gebeuren.Was keurig schoon en droog weggezet. Alle afstellingen (sproeiers en vlotterhoogte gecontroleerd).



Het kapje met dekseltje om de naalden heel snel te kunnen vervangen. (race).





Subairfilterje was al bezig met vergaan.



Als je het zover laat komen gebeurt er dit en worden de stukjes via de beluchting naar binnen gezogen en vind je de rommel onder het membraan boven de gasschuif. En daar wil je geen troep. Op tijd vervangen dus.



Nieuw.



Het huis waar het subairfilterje in woont.




Carbs weer in elkaar en dan de lektest.




Helaas,lekkerij te zien aan de onderzijde, maar het kwam van boven.
T-stuk, benzine buisje tussen cilinder 2 en 4. Daar was het nat.
Dat betekent dat de hele carburateur uit elkaar moet . En omdat dan toch alles los ligt, meteen op alle plekken nieuwe o-ringen.
Ik had nog een compleet setje. Viton rubber. Prima spul.



De boosdoener.









Bij demontage kunnen er allerlei onderdeeltjes wegvallen valt dus eerst goed foto's maken.



De set rubbers.





De 0-ringetjes aan één kant.(cil. 2 en 4) Daarna hetzelfde voor 1 en 3.





Alles weer in elkaar gezet, en dat gaat niet echt in een paar uurtjes. Chirurgenwerk.
Ik heb er gelukkig al veel op deze manier behandeld, dus geen paniek.
Aan het eind wordt het helemaal een feest want dan moeten er een paar kleine veertje worden teruggezet (onder de synchronisatieschroefjes) die los zijn gekomen omdat de carbs uit elkaar geschoven moeten worden ( anders komen de pijpjes niet uit de carbs) en dan vallen/of springen ze weg. Werk dus altijd met de carbs in een bak!!
Maar, zoals meestal, het is nu ook weer gelukt.




Meteen maar even de gasklepjes gelijk gezet m.b.v. een voelermaatje zodat de carbs straks bij het synchroniseren al redelijk goed staan. Ben benieuwd hoe ze straks staan.




Daarna het grote moment. Is de carb nu wel dicht?
Ja hoor, helemaal dicht en in orde. Had weer eer van m'n werk.




Droog



Binnenkort kunnen de carbs worden gemonteerd en kan de RC 30 worden gestart en afgesteld.
Ben benieuwd.

wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:
Update 18.

Vandaag de carburateurs teruggeplaatst.









Koelsysteem vast afgevuld.



Motor voorbereid op het synchroniseren. Alle slangen aangesloten.





Gloednieuwe oude olie afgetapt
De drab die in de bak zit, kwam gelukkig niet uit dit blok.
De olie was gewoon echt nieuw, maar wel 10 jaar oud. Uiteraard ( na warmdraaien ) vervangen. Dat betekent dat het blok loopt.
Vanavond later zal ik een filmpje plaatsen.




En de aftapplug geborgd. Eén carterpanboutje vervangen door een titanium exemplaar. Scheelt toch mooi weer 3 gram.

 
Laatst bewerkt:
Update 19.

De RC 30 is voor het eerst gestart en draait fraai rond.
Even doorstarten om voldoende benzine in de carbs te krijgen en hij pakte daarna meteen aan.
Liep niet heel geweldig, aangezien de synchronisatie niet goed stond.
Die in stapjes bijgewerkt en toen was het al bijna goed.
De pilotscrews iets verder open en toen draaide het blok prachtig regelmatig met een fraaie donkere v 4 roffel rond. Het geluid is toch een stuk zwaarder als bij een 400. De 4 cilinders staan nu prachtig in lijn ( en dat voor een v-4 ) op de elektronische Vacuummate
Koelsysteem ontlucht.
Laadsysteem gecontroleerd.
Verder alles nagelopen.
Daarna de olie afgetapt en een nieuw filter geplaatst.
Ben blij dat ie het doet. Kon hem bij de aanschaf niet beluisteren. Maar had er toen al wel vertrouwen in.

Hier het filmpje. Laat maar horen wat je er van vindt.


Ik kan nu binnenkort de motor verder opbouwen en de kuip plaatsen.

wordt vervolgd.

@edit: filmpje had verkeerde instelling. Nu HD.
 
Laatst bewerkt:
Klinkt erg mooi, schitterend apparaat vind ik het

Moet ook zeggen dat ik het erg gaaf vind om je topics te volgen, hulde voor de manier waarop je alle updates vastlegt en post. Telkens weer in afwachting naar de volgende updates
 
Niet op de film, maar je hebt vast en zeker ook de wisselstoom output over de 3 gele draden gemeten :-)

Machtig mooi, een RC30....
 
Laatst bewerkt: