• Beste Bezoeker,

Motor-Forum bestaat 25 jaar!

Lees er hier meer over.

Honda x11 stottert iets.

Baloog

Rookie
Lid geworden
5 apr 2021
Waarderingsscore
0
Hallo,

Sinds kort ben ik in het bezit van Honda x11, bj 1999, 41500 km gelopen. Nu heb ik het volgende probleem: bij constante snelheid heb ik het gevoel dat hij stottert/inhoudt. Weliswaar niet heel heftig, maar wel erg storend. Recent heeft hij onderhoud gehad, maar het probleem is hiermee niet verholpen. Machine is geheel standaard. Wel heeft hij volgens mij bij de vorige eigenaar een tijdje stilgestaan. Heeft iemsnd van jullie een suggestie? Ik hoor het graag.

Mvg,
Andrew

Oplossing
Het Rückelfahren (of Fahrrückeln) is inderdaad een dingetje voor de eerste generatie brandstofinjectie bij de Blackbird en de X-11. De ene heeft er meer last van dan de andere, maar in principe hangen ze allemaal nogal arm aan het gas. Het is heel lastig dit constant te houden, zelfs met een cruise-control er op.
De oplossing is de montage van een Powercommander en een run op de testbank. Ze staan namelijk allemaal te arm in de lagere toerentallen (vanwege de milieu-restricties) en te rijk bij de hogere toerentallen (verkleint de kans op oververhitting). Een goede tuner krijgt dit enorm veel beter, en je gaat nog minder brandstof verbruiken ook.

De andere zaken zijn al genoemd. Klepspeling, kettingset en FPR (Fuel Pressure Regulator)...
Heren dank voor de snelle reacties.
Bij het recente onderhoud is er ook een dynorun gedaan en volgens degene die hen heeft uitgevoerd kwam hier niets bijzonders uit. Zou het toch kunnen dat er injectoren vergomd oid zijn (forte 1) ? En verder heb ik de afgelopen weken 3 x een tank vpower leeggereden. Helaas hiemee geen resultaat.

Mvg
Andrew

Hoi,

Kettingkit is vorige week vervangen. Overigens is de gasrespons wel goed. Opentrekken en hij gaat als de brandweer. Het probleem doet zich voor bij constante snelheid en in elke versnelling/toerental.

Hoi,
Ga van de week eerst ff forte1 proberen.,,( kan sowieso geen kwaad denk ik) maar als het de milieu restrictie, hoe is dat op te lossen?

Lijkt mij niet dat ze het allemaal hebben, maar het enige referentiekader wat ik heb is mijn vfr 750. Andere x11en heb ik niet gereden.

Mijn Blackbird (broertje van de X11) heeft ook iets last van niet 100% gelijkmatig lopen.
Op een heeeel vlakke weg, met 60-70 dan merk ik het iets. Nog niet echt storend, (voor mij) maar soms merk ik 't wel.
Wat ik begrepen heb zou het de overstort van de brandstofrail kunnen zijn. Oorzaak vaak vanwege die smerige E10........... :X
Als 't me werkelijk gaat storen ga ik deze klep vervangen.
Wellicht dat met Forte (ook bij mij?) het probleem opgelost kan worden. (*)

Je zou contact kunnen nemen met AFS-motor in Purmerend. Hét adres in NL voor Blackbird.
(nee, ik heb geen aandelen)

(*) Met de auto had ik eenzelfde probleem. Meermaals heb ik van de garage onder garantie een flesje brandstof-reiniger in de tank gegooid. Maar het probleem werd er niet minder van. De garagehouder wilden natuurlijk niet die klep vervangen! Hij meldde mij wel dat ik eens een echt lange rit zou moeten gaan maken en niet steeds alleen boodschappen ritjes. Mijn gedachte was ja-ja, 't zal wel.
Totdat ik met de auto naar Bretagne ben geweest. Raad eens wat! Probleem is er niet meer. Had ie toch gelijk!!

Laatst bewerkt:
AFS, die naam ben ik vaker tegengekomen, kan volgens geen kwaad die eens een telefoontje te geven. Eerst ff een flesje forte, mocht dit niet baten zal ik hun het probleem eens voorleggen. Vwb de bougies, deze zijn vorige week vervangen voor iridium bougies van ngk. En die overstort van de brandstofrail, is dat een klus of een klusje?

mvg

Andrew

Veel motoren hebben dat. Het is maar de vraag of er iets aan de hand is. Soms helpt het om in een hogere versnelling te rijden, met iets verder geopende gaskleppen.

Het Rückelfahren (of Fahrrückeln) is inderdaad een dingetje voor de eerste generatie brandstofinjectie bij de Blackbird en de X-11. De ene heeft er meer last van dan de andere, maar in principe hangen ze allemaal nogal arm aan het gas. Het is heel lastig dit constant te houden, zelfs met een cruise-control er op.
De oplossing is de montage van een Powercommander en een run op de testbank. Ze staan namelijk allemaal te arm in de lagere toerentallen (vanwege de milieu-restricties) en te rijk bij de hogere toerentallen (verkleint de kans op oververhitting). Een goede tuner krijgt dit enorm veel beter, en je gaat nog minder brandstof verbruiken ook.

De andere zaken zijn al genoemd. Klepspeling, kettingset en FPR (Fuel Pressure Regulator).
Controleer even het niveau van het oliepeil. Is dat te hoog, en ruikt jouw olie naar benzine, dan is de FPR defect. Vervangen is redelijk simpel. Vervang dan wel ook olie + oliefilter.
En tank geen ethanolhoudende benzine, sinds de invoering daarvan is het probleem met deze dingen begonnen. Ook al zegt Honda zelf dat deze motoren er tegen kunnen.....

Oplossing
Thx voor de reactie super blackbird. Als ik thuis ben ga ik eerst ff de olie checken. Als dit als dit goed is . Dan misschien toch maar aan de powercommander. Weet iemand een adresje?

Grt,

Andrew

Ik heb het gehad bij constante lage snelheden bij mijn huidige X-11. Vooral bij file filteren. In zn 3 ging de motor stotteren en bokken (lage toerental, maar was ook op andere momenten met lage toerental). Het werd verholpen door een power commander te laten plaatsen en te laten afstellen. Nu reageert ie ook veel soepeler dan voorheen.
Vooral omdat nu ook de dipjes eruit gehaald zijn, waardoor die ook op lage toerental fijner blijft ronddraaien en directer reageert op de gashendel.

grafiek van toendertijd

goedenavond,

hier even een update.
Vorige week een flesje Forte 1 er in gedaan samen met een volle tank vpower. Liep naarmate de kilometers vorderden steeds beter. Probleem opgelost dacht ik.... echter ben ik 1,5 tank verder en loopt hij weer niet echt lekker. Toch tijd voor een powercommander denk ik, of is er nog iemand met een andere suggestie? ps olie ruikt ook niet naar benzine en het verbruik is ongeveer 1:14.

mvg,

Andrew

Terug
Bovenaan Onderaan