Goedenavond,
Ik heb sinds vorig jaar een prachtige Honda XL 600 RM uit 1987. Hij liep wel, maar had behoefte aan wat onderhoud. Ben begonnen (samen met mijn vriend, ik ben nog een beginnende sleutelaar) met basis onderhoud. Vervangen van olie(filter) en luchtfilter, nieuwe bougie erin; nieuwe accu. Ook nieuwe lagers in het achterwiel en heb de carburateur gereinigd.
Deze mooie motor heeft zowel een kickstart als een elektrische start. In principe start(te) de motor op beide. Ik gaf bij het moeizame starten altijd de kou of de carburateur de schuld. Nu de carburateur gereinigd is en het niet meer koud is, gaat die vlieger niet meer op.
Het probleem is dus dat de motor slecht start. Vorige week was het dieptepunt, zelfs met de elektrische start niet aan de praat te krijgen. Daarbij uiteraard de choke goed open. De accu leek door de vele pogingen weer leeg te lopen en niet meer genoeg power te geven om de motor aan te slingeren. Ik heb de motor toen even weggezet en gisteren aan de druppellader gelegd. Accu was nog 3/4 vol.
Vandaag poging twee om te starten. Alle trucjes uit de kast gehaald om hem te starten. Elektrisch startte hij niet. Met de kick ook niet (zal wel aan mijn kick-kwaliteiten liggen...) Maar wonder boven wonder; toen ik nog een poging waagde met de elektrische start na het kicken, sloeg hij ineens aan. Hoe kan dat? Wat doet de kickstarter waardoor hij daarna wel start? En belangrijker; hoe los ik dit op? Is een nieuwe startmotor een oplossing? Ik wil best elke keer een paar keer kicken en dan op t knopje drukken, maar heb liever een motor die goed start.
Nog wat extra info: De carburateur is goed afgesteld (loopt goed stationair) en de bobine vonkt (als ik dat zo goed zeg) maar niet bijzonder sterk.
Ik hoor graag welke slimme koppen hier een oplossing voor hebben!
Groetjes!
Ik heb sinds vorig jaar een prachtige Honda XL 600 RM uit 1987. Hij liep wel, maar had behoefte aan wat onderhoud. Ben begonnen (samen met mijn vriend, ik ben nog een beginnende sleutelaar) met basis onderhoud. Vervangen van olie(filter) en luchtfilter, nieuwe bougie erin; nieuwe accu. Ook nieuwe lagers in het achterwiel en heb de carburateur gereinigd.
Deze mooie motor heeft zowel een kickstart als een elektrische start. In principe start(te) de motor op beide. Ik gaf bij het moeizame starten altijd de kou of de carburateur de schuld. Nu de carburateur gereinigd is en het niet meer koud is, gaat die vlieger niet meer op.
Het probleem is dus dat de motor slecht start. Vorige week was het dieptepunt, zelfs met de elektrische start niet aan de praat te krijgen. Daarbij uiteraard de choke goed open. De accu leek door de vele pogingen weer leeg te lopen en niet meer genoeg power te geven om de motor aan te slingeren. Ik heb de motor toen even weggezet en gisteren aan de druppellader gelegd. Accu was nog 3/4 vol.
Vandaag poging twee om te starten. Alle trucjes uit de kast gehaald om hem te starten. Elektrisch startte hij niet. Met de kick ook niet (zal wel aan mijn kick-kwaliteiten liggen...) Maar wonder boven wonder; toen ik nog een poging waagde met de elektrische start na het kicken, sloeg hij ineens aan. Hoe kan dat? Wat doet de kickstarter waardoor hij daarna wel start? En belangrijker; hoe los ik dit op? Is een nieuwe startmotor een oplossing? Ik wil best elke keer een paar keer kicken en dan op t knopje drukken, maar heb liever een motor die goed start.
Nog wat extra info: De carburateur is goed afgesteld (loopt goed stationair) en de bobine vonkt (als ik dat zo goed zeg) maar niet bijzonder sterk.
Ik hoor graag welke slimme koppen hier een oplossing voor hebben!
Groetjes!