Honda XR600 perikelen (koppakking 2e x gebruiken?)

Status
Niet open voor verdere reacties.

MrDanger

Die hard MF'er
12 feb 2019
992
117
Besten,

Ik heb bij revisie mijn Honda XR 600 een fout gemaakt. ik heb de cilinderkop erop gezet en de bouten daarvan op 30 NM. aangedraaid zonder eerst de geleider van de distributie ketting op de cilinder te hebben gezet .deze haakt namelijk in de cilinder en krijg je er niet meer gehaakt in als de cilinderkop er al op zit.

nu is de vraag kan ik mijn cilinderkop loshalen en dan weer terug vast zetten zonder de kop pakking te vervangen? ik heb nog niet gereden . de cilinder bouten moesten volgens het handboek tussen de 28 en 32 NM vast worden gedraaid en heb ze dus op 30 NM staan. mijn idee was los halen en op 32 NM terug vast draaien vanwege dat randje aan de pakking wat je in elkaar drukt en om zo de kop pakking te kunnen her gebruiken. kan dat met wat vaster zetten voor dat randje of heeft dat geen zin?
 
Het enige wat ik kan doen is in de buurt naar een testbank gaan. dat ding laten stellen en een uitdraai laten maken van het vermogen, en vervolgens het bedrijf ermee confronteren. maar ja wat dan..
 
Het enige wat ik kan doen is in de buurt naar een testbank gaan. dat ding laten stellen en een uitdraai laten maken van het vermogen, en vervolgens het bedrijf ermee confronteren. maar ja wat dan..
Dan
- weten wij ook hoeveel vermogen hij nou heeft :+
- heb je een (waarschijnlijk) een beter lopende XR (als je gaat stellen)
- of je weet dat er iets niet goed is

Lijkt me zonde om dit allemaal te laten doen en het dan niet 'afmaken'. Of je moet uren zelf gaat leren&tunen.
 
Ik ben natuurlijk zelf ook zeer benieuwd. dus dit word dan iets voor volgend jaar voorjaar ,
-dan weten we gelijk of die goed getuned is
ik heb nu het geld nog niet
de winter komt eraan en vanaf 1 december mag de xr tot eind februari de weg niet op (kwartbelasting) en dan kan ik in die tijd ook ff doorsparen..
 
  • Leuk
Waarderingen: Ivan
Het enige wat ik kan doen is in de buurt naar een testbank gaan. dat ding laten stellen en een uitdraai laten maken van het vermogen, en vervolgens het bedrijf ermee confronteren. maar ja wat dan..

Dan zegt ie; jaaaahh, halloooww.. ori carb, ori bocht met alie demper en filter. En de afstelling is ruk. Alleee, zo komt u nooit niet aan vermogenswinst hé!!
 
Dan zegt ie; jaaaahh, halloooww.. ori carb, ori bocht met alie demper en filter. En de afstelling is ruk. Alleee, zo komt u nooit niet aan vermogenswinst hé!!

En dan heeft ie nog volkomen gelijk ook! Als ik op de site van de man kijk dan kan ik ook moeilijk geloven dat hij zomaar wat zou doen en TS niet verder kan helpen. Zijn werk ziet er allemaal netjes uit, en ja dat kost geld.
 
Dan zegt ie; jaaaahh, halloooww.. ori carb, ori bocht met alie demper en filter. En de afstelling is ruk. Alleee, zo komt u nooit niet aan vermogenswinst hé!!

Dat van de ori carb wist ie, dat ik die erop zou houden. en ik heb een dikkere RVS bocht erop dus geen ori bocht. dat weet hij ook. die ali demper maakt verder niks uit. is ook even open als de bocht. en de luchtfilter is hiflo dat is iedereen wel bekend .afstelling is dan het enige waar je het nog op zou kunnen steken. maar daarvoor ga ik dan een uitdraai laten maken want wil goed beslagen ten ijs komen. maar het lijkt mij sterk dat je met carburateur afstellen even 10pk extra eruit perst.
 
Ik ben natuurlijk zelf ook zeer benieuwd. dus dit word dan iets voor volgend jaar voorjaar ,
-dan weten we gelijk of die goed getuned is
ik heb nu het geld nog niet
de winter komt eraan en vanaf 1 december mag de xr tot eind februari de weg niet op (kwartbelasting) en dan kan ik in die tijd ook ff doorsparen..

Goed besluit lijkt me, neem dan deze winter ook gelijk de tijd om eens een paar boeken hier over te lezen.
En het eigenlijke tunen moet nog gebeuren of is niet af (hoe je het wilt noemen), er zijn nu een paar onderdelen ingezet die vermogens winst op kunnen leveren, maar niet zonder fine tuning.
Dus "getuned" is je XR op dit moment nog niet.....
 
Het enige wat ik kan doen is in de buurt naar een testbank gaan. dat ding laten stellen en een uitdraai laten maken van het vermogen, en vervolgens het bedrijf ermee confronteren. maar ja wat dan..

Niets.
Bedrijf zal dan zeggen dat er dingen niet goed afgesteld zijn en dat je daardoor nooit het max vermogen zal halen.

En zelfs als hij 100% afgesteld is, zal het bedrijf zeggen dat zij een verwachting hebben uitgesproken over te behalen winst. Zoiets kan je nooit van te voren garanderen.

Ik vind t wel k*t voor je dat je zo'n mooi opgeknapte motor niet goed optimaal lopend krijgt.
 
Dat weet ik dus niet ,ik merk er in ieder geval niks aan.
een verwachting kan je uitspreken maar op papier het aantal pk's met prijzen vermelden vind ik toch heel wat anders dan dat.

ik heb even een stukje uit het bericht gehaald,

boren en honen naar bigbore zuiger, aanpassen zuigerveren = 5 tot 7 pk extra alleen met bigbore zuiger, +- 10 pk extra in combinatie met aanpassing nokkenas ..... + een hoop koppel meer (wheely's ! )
 
Laatst bewerkt:
Ok ,maar moet eerst nog zien dat met afstelling van carburateurs 10pk meer gaat worden als ik er nu al helemaal niks van merk....
en ik maak mij daarover zorgen ja.
 
Tja allemaal wel mooi maar je kan nog zo,n grote zuiger en andere nokkenas en zelfs grotere carb monteren
het is allemaal afhankelijk waar de restricties in zo,n blok zitten,is bijvoorbeeld de diameter van de kleppen te klein gaat
niks je helpen ook flowen niet.Normaal gesproken is uit 653cc een flink vermogen te halen dus daar ligt het niet aan.
Mijn 660 had 70pk.
Dit is een uitdraai van een licht gemodificeerde 660,powerrrrrrrrrrr8-)
ktm.png
 
Laatst bewerkt:
Dat van de ori carb wist ie, dat ik die erop zou houden. en ik heb een dikkere RVS bocht erop dus geen ori bocht. dat weet hij ook. die ali demper maakt verder niks uit. is ook even open als de bocht. en de luchtfilter is hiflo dat is iedereen wel bekend .afstelling is dan het enige waar je het nog op zou kunnen steken. maar daarvoor ga ik dan een uitdraai laten maken want wil goed beslagen ten ijs komen. maar het lijkt mij sterk dat je met carburateur afstellen even 10pk extra eruit perst.

Zou het niet doen, geef je geld uit aan een uitdraai, en dan?
Je motor rijdt toch? Rij naar de tuner?
En daar zou ik ook geen weken mee wachten.
Je kan toch gewoon vragen aan hem waarom je niets merkt met andere sproeiers? Wellicht heeft hij nog goede adviezen voor je.
Mag aannemen dat ze toch wel een beetje aan service doen als je daar alles hebt laten aanpassen?
 
tja volgend jaar er mee terug komen ik denk dat je je geld gewoon kwijt bent zie nooit gebeuren dat je in het gelijk gesteld word.
Hij gaf het zelf al aan dat hij er geen ervaring mee had en domweg vergroten van cylinder en inlaat poorten is geen oplossing voor meer vermogen.
Heb je zelf al eens ingelezen op internet over tuning van een XR600
 
Tja allemaal wel mooi maar je kan nog zo,n grote zuiger en andere nokkenas en zelfs grotere carb monteren
het is allemaal afhankelijk waar de restricties in zo,n blok zitten,is bijvoorbeeld de diameter van de kleppen te klein gaat
niks je helpen ook flowen niet.

Dat zullen ze dan toch wel moeten weten bij zo'n bedrijf neem ik aan.. anders moeten ze daar niet aan beginnen want anders sta je zo bekend als prutser ipv tuner

Zou het niet doen, geef je geld uit aan een uitdraai, en dan?
Je motor rijdt toch? Rij naar de tuner?
En daar zou ik ook geen weken mee wachten.
Je kan toch gewoon vragen aan hem waarom je niets merkt met andere sproeiers? Wellicht heeft hij nog goede adviezen voor je.
Mag aannemen dat ze toch wel een beetje aan service doen als je daar alles hebt laten aanpassen?

Nee ik ga wel laten stellen en het vermogen laten meten . voor mezelf om te weten en dan heb ik ook iets aantoonbaars,
morgen krijg ik nog wat andere maten bestelde sproeiers binnen dus kan dan nog eens wat testen. ik ga eerst nog wat zelf proberen en rijden voordat ik het bedrijf ga contacteren. ernaartoe rijden met een xr ga ik sowieso niet doen. lekker motor rij weer is voorbij en mij ook iets te ver weg..
 
tja volgend jaar er mee terug komen ik denk dat je je geld gewoon kwijt bent zie nooit gebeuren dat je in het gelijk gesteld word.
Hij gaf het zelf al aan dat hij er geen ervaring mee had en domweg vergroten van cylinder en inlaat poorten is geen oplossing voor meer vermogen.
Heb je zelf al eens ingelezen op internet over tuning van een XR600

Ik lees wel dat een xr niet makkelijk op te voeren zijn. ik snap echt niet dat iemand waarvan men beweert dat die goed is dan zo te werk gaat..
 
Dat zullen ze dan toch wel moeten weten bij zo'n bedrijf neem ik aan.. anders moeten ze daar niet aan beginnen want anders sta je zo bekend als prutser ipv tuner



Nee ik ga wel laten stellen en het vermogen laten meten . voor mezelf om te weten en dan heb ik ook iets aantoonbaars,
morgen krijg ik nog wat andere maten bestelde sproeiers binnen dus kan dan nog eens wat testen. ik ga eerst nog wat zelf proberen en rijden voordat ik het bedrijf ga contacteren. ernaartoe rijden met een xr ga ik sowieso niet doen. lekker motor rij weer is voorbij en mij ook iets te ver weg..
Oke andere vraag, heb je de tuner überhaupt al eens gebeld met de vraag waarom je sproeier verhaal op niets uit draait?
Want je blijft nu wel geld uitgeven aan nog meer verschillende sproeiers maar denk je daar wat mee te bereiken?
 
Waarschijnlijk niet veel maar ik wil wel eens kijken bij welke sproeier die gaat stotteren. heb nu 170, 180,190 besteld. zou het daarmee lukken hem nu eindelijk te rijk te kunnen zetten... daarna bellen
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan