Hoppa, op de motor naar Kreta.

Origineel plan zeker maar het is dan of Oostbloklanden passeren of naar de hak van Ityalië en daar de boot naar Griekenland pakken en dan bij Athene nog een keer.
 
Het staat allemaal nog in de kinderschoenen en zal dit jaar nog niet gebeuren.
Maar dacht de oversteek te maken vanaf vaste land Piraeus naar Heraklion
Dit jaar wordt het Slovenië, Bosnië Herzegovina en Kroatië.
Dus naar Kreta ook door deze landen.
 
Het plan is wel om die kant op te gaan maar Kreta weet ik nog niet.
 
Origineel plan zeker maar het is dan of Oostbloklanden passeren of naar de hak van Ityalië en daar de boot naar Griekenland pakken en dan bij Athene nog een keer.
Ik weet nog onze trip met boot naar Patras vanaf Bari.
Patras-Athene is maar een stukkie. Iets van 200km. Vanaf Athene gaan ferries naar vele eilanden.
Nee, wij zijn toen op vasteland gebleven. Genoeg te zien!
Vanaf Noord-Griekenland zijn we 'over land' weer terug gereden naar NL. Dat was oa over de hele Adria Magistrale.
 
Ik weet nog onze trip met boot naar Patras vanaf Bari.
Patras-Athene is maar een stukkie. Iets van 200km. Vanaf Athene gaan ferries naar vele eilanden.
Nee, wij zijn toen op vasteland gebleven. Genoeg te zien!
Vanaf Noord-Griekenland zijn we 'over land' weer terug gereden naar NL. Dat was oa over de hele Adria Magistrale.
Heel lang geleden in omgekeerde richting, en ook nog met een toen al bejaarde Opel Rekord Olympia en toen via Napels, Rome en de oude Gothardpas naar huis, na drie maanden rondreizen waarvan een maand in Griekenland. ( je zal maar verkering hebben met een gymnasiummeisje, gelukkig na die reis alle bezoek aan ruïnes afgezworen, nooit meer oude stenen bekijken in een rijtje andere toeristen/dwazen ) Is wel 45 jaar geleden, dat wel.
 
Klinkt negatief.
Nee, ik ben niet van het gymnasium, maar toch vind ik plekken uit de oudheid interessant om te bezoeken.
In verleden op de HBS wel zo veel geschiedenis meegekregen, dat de ruïnes wel interessant zijn om te zien.
In GR zijn er genoeg plaatsen waar je 'oude stenen' kan bekijken. ( dat doe ik in oa Italië evenzeer)

Dan snap ik wel, dat 't niet leuk is om met drommen een ruïne te bekijken. Te veel drukte is vreselijk.
Wij waren in mei in Griekenland. Heel erg rustig en alles nog groen, met overal bloeiende orleanders.
 
Klinkt negatief.
Nee, ik ben niet van het gymnasium, maar toch vind ik plekken uit de oudheid interessant om te bezoeken.
In verleden op de HBS wel zo veel geschiedenis meegekregen, dat de ruïnes wel interessant zijn om te zien.
In GR zijn er genoeg plaatsen waar je 'oude stenen' kan bekijken. ( dat doe ik in oa Italië evenzeer)

Dan snap ik wel, dat 't niet leuk is om met drommen een ruïne te bekijken. Te veel drukte is vreselijk.
Wij waren in mei in Griekenland. Heel erg rustig en alles nog groen, met overal bloeiende orleanders.
Ik snap je wel hoor, ik ben ook HBS en ook nog de B ,maar na, Athene , daarna Sparta, Olympia , Delphi , Epidauros en dan in Italië het Forum Romanum, Vaticaanstad, Pompei en Herculaneum , en alles wat daar tussen in zit, allerlei musea van oud tot modern, het is allemaal geweldig. Maar inmiddels heb ik het meeste plezier om op een terrasje naar oude grieken en italianen te kijken, ouzo'tje erbij met een olijf op een stokje, of een Campari met ijs , mensen kijken vind ik nu zoveel interessanter want die leven, bewegen, praten, en zo meer . Stenen zwijgen voor mij, of ze stralen iets uit wat allang verdwenen is en meestal een onvoorstelbare hoeveelheid wreedheid representeert. En , even filosoferen, ik heb met wat mazzel nog een jaar of 20 te leven voordat ik zelf in een busje beland of onder een steen, en dus wil ik graag zoveel mogelijk van het leven nog zien, in plaats van eeuwigdurende steen. Ik heb echt wel begrip voor mensen die kicken op de oudheid, ik steek wat anders in elkaar inmiddels ( ook omdat ik tot de geluksvogels behoor die al echt behoorlijk wat gezien hebben van de wereld , )

Dus ga lekker motorrijden en ontdek wat allang ontdekt is, alleen niet door jou ! Sorry voor het zijlijntje, maar het heeft er wel mee te maken !
 
Laatst bewerkt:
Alle door jou genoemde plekken kan ik al afvinken van mijn lijstje.
In mijn vakanties doe ik altijd beide. Oude stenen bekijken, maar net zo goed genieten op een terras.
Ach, ook mijn tijd op deze aardkloot zal wel een keer voorbij zijn. Maar zelfs als je veel jonger bent zou dat morgen al kunnen zijn.
Voorlopig 'doet' alles 't nu nog steeds en daarom vooral genieten (nu 't nog kan) en jezelf er nog effe niet druk over maken.
 
Iemand hier ervaring mee? Of net als ik dit in de toekomst ooit eens wil doen?
Zeker wel. Vorig jaar op Kreta met de motor geweest. Via Kroatie, Montenegro, Albanie naar Pireus. Prima te doen. De ferry was 9 uur lang, vertrekt savonds om een uur of 9, waardoor je tegen 7 uur sochtends in Heraklion bent. Overtocht kostte (enkele reis) iets van 90 euro, inclusief motor en hut.
Mooi eiland om rond te rijden, vooral de westelijke helft en de zuidwest kust.
 
Iemand hier ervaring mee? Of net als ik dit in de toekomst ooit eens wil doen?
Ik ben er heel lang geleden geweest, toen Joegoslavië nog bestond.

Een van de de redenen dat ik er met de motor heenging, is dat iedereen toen helemaal weg was van de Pacific Coast highway in Californië. Motorrad reageerde daarop, dat de kustweg van Joegoslavië ongeveer net zo mooi was en dichterbij. Heb persoonlijk kunnen vaststellen dat die kustweg inderdaad erg bijzonder was om er motor te rijden, je kan daar urenlang links-rechts-links-enz. bochten nemen die al uitdagend zijn zonder de snelheidslimiet te overschrijden. En het uitzicht met al die eilandjes vlak voor de kust!

Kreta zelf is ook fantastisch met maar liefst 3 bergketens. Alleen zijn de doorgaande asfaltwegen spekglad. Mijn broer is daar een jaar of tien geleden onderuit geschoven op een huurmotor terwijl hij gewoon met het verkeer meereed, en hij is iemand die haast nooit valt. Op een allroad kan je ook de onverharde wegen rijden in de bergen, ik deed dat indertijd op een Honda CB750 maar dat was niet helemaal de meest geschikte motor daarvoor.

In de lente is Kreta heel mooi groen, maar later in het jaar wordt het er erg dor, wat ook wel weer apart is. De oostelijke Middellandse Zee wordt dan warmer dan 25C, iets wat je beleefd moet hebben. Alles bij elkaar rijd je wel een enorme afstand, volgens mij had ik minstens 6.000km op het klokje gezet. Een aanrader als je tegen lange ritten kan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan