- 10 nov 2021
- 233
- 415
Voorbereiding
"Zullen we weer eens een werkbespreking houden op Kreta?" vroeg de baas. Er moet een plan komen voor wat we gaan doen de komende jaren en zo'n heisessie duurt wel een paar dagen. Een rustige omgeving helpt dan om de focus goed te krijgen. En ja, de groepsleider komt van Kreta en heeft daar nog een familiehuis met voldoende slaapkamers.Ik klap de laptop open en kijk eens op openstreetmap. Hmmm, best een leuke afstand, maar misschien wel wat ver om even snel op een neer te rijden, zo via de Balkan. "Je kunt ook de boot pakken in Italië". Da's een goed idee, dan komt de totale afstand op om en nabij de 4500 km en de tijd op een week of drie. Moet kunnen. En vliegen doe ik sowieso nooit meer, dus als ik er bij wil zijn zal ik wel moeten. Toch?
Dus, wat hebben we nodig. Nieuwe motor, check. Bepakking, check. Nieuwe kleding, die wat door kan waaien, check. Betere helmen en communicatiesysteem, check. Navigatie, check.
OK, klaar.
Dan de boot regelen. Blijkt vrij beperkt te zijn qua mogelijkheden. Komt erop neer dat we op 7 sept. de boot van Ancona naar Patras nemen. Daar kom je dan 8 sept. aan en rij je meteen naar Pireaus en stap je op de boot naar Heraklion. Die vaart ook 's nachts en dan kom je op 9 sept. om 6:30 aan op Kreta. Terug de boot van 11 sept., op 12 sept. even een rondje rijden om de Akropolis en dan meteen weer naar Patras om dan op 13 sept. aan te komen in Ancona. Dat ligt dus vast. Meteen ook maar een hotel in Ancona geboekt voor heen en terugreis. Wel zo prettig.
Nu de routes. Eerste idee was om via Kempten te gaan, dan de Alpen in en zo door naar Ancona. Maar wat doe je dan terug, zelfde route? Saai. Beter idee, via de westkant, dus Strasbourg, Neuchâtel, Aosta, bloemenrivièra, Siena en dan Ancona. En dan terug, dan hebben we meer tijd. Dus dan doen we een paar steden in Noord Italië aan, want ja, we willen er ook een beetje een cultuurreisje van maken. Dat wordt dan dus Ancona, Ravenna, Ferrara, Vicenza en daarna de Alpen in om via Kempten en de Schwarzwaldhochstraße bij Baden-Baden uit te komen. En dan naar huis.
Dag 1. Lent - Frankenthal
Het plan was dus om op 1 september te vertrekken. Maar de weerberichten waren bar slecht. Vooral voor zaterdag 3 september, net als we van Martigny naar Aosta willen rijden. Niet echt fijn. Na wat wikken en wegen besluiten we om op woensdag 31 augustus te vertrekken, na het werk. Dat werd dus nog haasten, om alles op tijd ingepakt te krijgen.De eerste stop was Termaat, een paar handschoenen die waterdicht zijn gescoord. Verder alleen snelweg gereden. Voornamelijk de A61. Toch leuk om om je heen te kijken. Of nou ja, leuk. Dagmijnbouw, jemig, wat een kraters. Veel dode bomen. Ongelooflijk droge grond en gigantische stofwolken als een trekker over het land reed.
Aankomst in een tamelijk onaanzienlijk plaatsje. We hadden in Booking een hotel geprikt ergens op de route en dat hotel was volgeboekt op de dag dat we vertrokken (nog even gecheckt) dus een volgende uitgezocht, ietsje verder. Een hotel dat z'n gloriedagen had in de jaren '70. Was ooit heel modern. Ach, best netjes wel. Er was nog een kamer vrij en de motor mocht in de parkeergarage. "Rij maar om de slagboom heen".
Bed viel eigenlijk best mee en het was rustig. Dus goed geslapen.
dag 2. Frankenthal - Neuchâtel
Voor zes uur zijn we opgestaan. We zijn altijd wel vroeg, dus dat is niet bijzonder. Ontbijt werd hier al om 6 uur opgediend. Kwart over zes zaten we dus al aan de muesli, croissants en overige broodjes. Beetje slappe koffie erbij, maar ach. Snel daarna inpakken, uitchecken en wegwezen. Bij het betalen vroeg de persoon achter de balie of we echt uit Nederland kwamen, want dat had hij nog niet meegemaakt: een Nederlander die contant wilde betalen.Snelweg op richting Straatsburg, dan richting Bazel en net voor de grens de snelweg af de D 105 en verder richting Lucelle om daar de grens over te gaan. Toch echt wel een Hollander, geen tol vignet gekocht voor Zwitserland natuurlijk.
In Zwitserland werd de route al snel heel leuk. Op basis van Kurviger en Michelin had ik wat routes uitgezet, en de weg van Lucelle naar Bourignon en Develier was een lekkere smaakmaker. Ik merk echter wel dat het rijden met zware bagage en ook nog een passagier een extra handicapgehalte heeft. Goed opletten dat je de juiste versnelling te pakken hebt en ik moet toch wel flink bijremmen voor bochten, want op de motor afremmen is nu niet meer voldoende.
Daarna een lange weg naar La Chaux-de-Fonds en dan naar Neuchâtel. Het is dus verdomde opletten met al die af- en opritten van de snelweg. De rotondes blijken vaak meer afritten te hebben dan je op het eerste gezicht ziet. Of je hebt van die opritten waar je er toch nog net sneaky vanaf kunt voor je de snelweg oprijdt. Blij dat we een Zumo hebben op deze rit en niet de Beeline.
Over Zumo gesproken. Dat ding hield er de eerste dag al halverwege mee op. Scherm ging een paar keer op spaar modus en floepte soms heel even aan. Maar uiteindelijk stopte het ding gewoon helemaal. Op een parkeerplaats de USB kabel tevoorschijn gehaald en daarmee de Zumo op de USB poort van de motor aangesloten. Werkt ook. Maar met de te verwachten regen ben ik daar niet echt blij mee.
Op weg naar Neuchâtel zijn we nog even gestopt op La Vue des Alpes. Daar wat te eten gehaald, maar wat we kregen onderstreepte weer eens dat Zwitsers culinair gezien toch wat minder compatibel zijn met onze smaak. Rösti met kaas (een Tomme) en een salade. Nou, kostte een fortuin en I. heeft de helft laten staan. Die lust dus echt geen Tomme. Uitzicht hier was waarschijnlijk fenomenaal. Als je heel heldere lucht gehad zou hebben. Nu waren de wolken in de verte ook wel imposant.
Verder naar Neuchâtel, waar we om 14:00 aankwamen. Prachtig zicht op het meer. Wat een kleur, dat water. Helaas, geen foto.
Overleg, zullen we nog doorrijden? Zoeken met Booking en Google levert echter geen geschikt hotel op verderop. Dus dan toch maar naar het Ibis hotel dat we gespot hadden net buiten Neuchâtel. En daar zit ik nu dit stukje te tikken op het terras. Beetje frisse wind toch wel.
Lekkere bièrre blanc, die dus net als Duits weizen gewoon donker gekleurd is. Blijft toch een leuk dingetje. Vanavond pizza gegeten bij het restaurant om de hoek. En nu weet ik dat mijn Frans toch weer niet helemaal is wat ik ervan had gehoopt. Bestelde voor beide dezelfde pizza en we kregen er een in twee stukken gesneden. Uiteindelijk kwam alles goed, maar allejezus wat is Zwitserland duur.
Merk nu ook hoe frustrerend het is als je probeert in een taal iets te zeggen en je in het Engels antwoord krijgt. Zo van, dat begrijpt die stomme buitenlander vast beter. Ja, dat wel, maar daar leer ik niks van.
dag 3. Neuchâtel - Aosta
Het hotel in Neuchâtel is een echt 'werk' hotel. Geen fratsen, wel een goede kamer en goed ontbijt. We zaten om 7:30 alweer op de motor. Het was toen best koud, de motor had buiten gestaan en was zeiknat van de dauw. Geen punt, gewoon rijden. Mooie route door het tuinbouwgebied rond de drie meren en dan door naar Fribourg. Dat is dus echt een prachtige plaats. We hebben er wat rondgelopen en een espresso gedronken.Toen door naar Broc en dan via de col des Mosses naar Aigle. Best wel lekker rijden daar, alleen jammer als je dan achter een vrachtwagen terecht komt. Duurt altijd weer even voor je kunt inhalen. Het tempo moest ik met volle bepakking en passagier natuurlijk in de gaten houden, maar lag toch lekker. Natuurlijk moest er toen zo'n Duitser op een BMW én passagier even laten zien dat het toch echt nog veel sneller kan. In Aigle nog maar weer een espresso genomen.
Na Aigle door naar Martigny en dan zijn de wanden langs de weg al akelig hoog. Na Martigny begint de route naar de grote Sint Bernard. Fijn rijden en spectaculair uitzicht. Bovenop was het beredruk. Na een korte stop maar weer door naar beneden. Italiaanse kant ziet er meteen anders uit, andere bouwstijl, andere weg. De maximum snelheid lag veelal op 50 maar ik krijg de indruk dat locals daar anders over denken.
Aosta in gereden, gelukkig werkt de Zumo goed bij het verkeerd rijden, pakt snel op. Na wat rondjes gereden te hebben eindelijk de motor kunnen parkeren bij een heel hip hotel. Die blijken zelfs een parkeergarage te hebben dus de motor staat nu beneden en wij zitten op de vijfde verdieping.
Even de stad doorgelopen. Er is veel te zien aan oude stenen. Mooie stad. Straks uit eten, ben benieuwd.
En, oh ja, we hebben het droog gehouden. Vanmiddag om 17:00 kwam er een vette bui over, en straks als we terug lopen vanaf het restaurant worden we ook nat. Maar beter dat, dan nat op de motor.
Laatst bewerkt: