Balkan 2022

Ik zou in Montenegro nationaal Park Durmitor en de Tara kloof nog toevoegen O-)

Mensen zijn over het algemeen aardig en vriendelijk. Voor de rest gewoon logisch nadenken
 
Ik zag Sarande op je lijstje staan. De SH8 die langs de kust loopt is werkelijk prachtig. Gaat nog een stuk door een nationaal park en geeft prachtige uitzichten. Zoals @Frazer al schreef is de onverharde kant naar Teth wel erg leuk om te doen. Als je wat off-road ervaring hebt zeker omhoog rijden vanuit die kant. De spaghetti bij het restaurantje in de vallei is een aanrader. Net als de liter water die ik daar op dronk toen we daar aankwamen na de route te hebben gereden met 30 graden of meer.
 
Ik zie in je lijstje ook Skopje staan.
Speciale reden voor? Of is daar meer te zien dan wat ik er nog van weet?
Het kwam mij indertijd over als een echte Oostblok-stad met rijen flatgebouwen?
 
Ik zie in je lijstje ook Skopje staan.
Speciale reden voor? Of is daar meer te zien dan wat ik er nog van weet?
Het kwam mij indertijd over als een echte Oostblok-stad met rijen flatgebouwen?

Nee dat niet, over het algemeen vermijd ik altijd grote steden maar heb hem er tussen staan omdat het de hoofdstad is van Noord Marcedonie. Het kan goed zijn dat ik het gewoon skip, want er is inderdaad weinig te zien aan een grote industriele stad propvol met dezelfde flats.
 
Jadranska Magistrala kan ik je zeker aanraden, veel bochtenwerk en prachtige uitzichten. Ik ken het vanaf Rijeka tot stukje voor Zadar, zuidelijk vond ik het wat minder maar kwam maar tot Split

Gr Wilco
 
Nee dat niet, over het algemeen vermijd ik altijd grote steden maar heb hem er tussen staan omdat het de hoofdstad is van Noord Marcedonie. Het kan goed zijn dat ik het gewoon skip, want er is inderdaad weinig te zien aan een grote industriele stad propvol met dezelfde flats.
Ik stond in juli op de stadscamping van Skopje, ben de stad niet in geweest hoor, het kwam toevallig zo uit want zoveel campings zijn daar niet. Als die camping een voorbode was voor hoe de stad eruit ziet zou ik er met een grote bocht omheen rijden. Wat een ouwe troep zeg...

Wat wel grappig was is dat ik daar samen stond met een NL stel wat ik de dag daarvoor in Kosovo had leren kennen, en we besloten op het terras van het naastliggende hotel nog wat te gaan drinken. Daar was net een Macedonische bruiloft aan de gang. Nadat we het allemaal een beetje hadden zitten bekijken raakten we aan de praat met de vader van de bruid, en voor we het wisten stonden we op de gastenlijst. De hele avond werd drank, hapjes en taart aangevoerd, tot we om 3 uur s'nachts maar beleefd hebben bedankt voor de afterparty en ons bed opgezocht hebben. Dat is echt de gastvrijheid van de mensen daar.
 
Jadranska Magistrala kan ik je zeker aanraden, veel bochtenwerk en prachtige uitzichten. Ik ken het vanaf Rijeka tot stukje voor Zadar, zuidelijk vond ik het wat minder maar kwam maar tot Split

Gr Wilco
Dat is mijn ervaring ook inderdaad, tot Zadar is het mooi, daarna rij je eigenlijk alleen nog maar in de bebouwing. Net iets voor Makarska vond ik het wel weer mooi worden.
 
Hierboven werd aangegeven het verslag van @Frazer van zijn Balkanreis in 2019
Door deze melding heb ik zijn reisverslag met veel interesse gelezen. (wel effe nodig gehad)
Vooral voor mij informatief wat betreft Albanië, Bosnie en Montenegro. Meerdere waypoints vastgelegd.

Ook kwam aan bod Bulgarije, Roemenië, Servië , maar niet met veel reisdagen. (en dus tekst).
Toch was mij ook veel wel bekend zoals Makarska Riviera, Griekenland(Kalambaka), Hongarije(Budapest) en Zuid Duitsland.

Algemeen viel mij wel op dat de Balkan in het voorjaar wel erg vaak regenachtig is. Is dat altijd zo?
Voor zover ik in die regio ben geweest, heb ik altijd (super) heet weer gehad. Lucky?
 
@mean-machine, ik ben er dit jaar en vorig jaar geweest, Slovenie, Kroatie, Bosnie, Montenegro en Albanie. Vorig jaar september tot begin oktober, dit jaar in juni. Ook steeds superweer, dit jaar zelfs een beetje te warm.
 
Als je naar Ohrid vanuit Albanië gaat. Ga dan via de SH75. Vanaf ongeveer Përmet is het echt een waanzinnige weg. Heel veel bochten en je rijdt heel lang langs een rivier met mooie uitzichten. Als je op google maps inzoemt, zie je een beetje wat je kunt verwachten.
Mocht je een slaapplek zoeken rond Përmet: Chri Chri guesthouse in Leusa. Mooi gerenoveerd huis in het oude dorp Leusa. De eigenaar komt je ophalen met een 4*4. 50 meter van het huis staat een waanzinnige Orthodoxe kerk uit de 16e eeuw.
 
Laatst bewerkt:
Kamping Pa Emer, vlakbij Durres. Heeft een eigen restaurant dat in de zee ligt. Via een lange loopbrug/vlonder kom je bij het restaurant. Perfecte plek om je eerste biertje te drinken als je net je tent hebt opgezet.
 
Laatst bewerkt:
Ben er momenteel, in Ljubljana om precies te zijn.

Vandaag een combo gemaakt van chillen, sightseeen en toch nog een beetje rijden door ook de grotten van Postojne mee te pikken :)

Het weer is hier fantastisch, 22 graden in de zon in de middag, maar in de avond koelt het redelijk af. Het plan is morgen weer te vertrekken richting Hongarije en en grotere lijnen richting Transrarăul.
 
Ik ga alles opvouwen in een 4K video van pakbeet 30 minuten, maar oefff ik ben positief verrast van Roemenie op mijn eerste avond?

Ik had zo mijn twijfels toen ik de grens over was, gelijk een onbewaakte spoorwegovergang, geen reflectoren langs de weg en tegelijkertijd ook geen verlichting terwijl ik het grint alle kanten in hoorde slaan in de donkerte met drukkende roemenen in mijn zijspiegels voor zeker een half uur lang.... Was geen pretje...

En toen kwam ik aan in Oradea waar mijn hotel staat...compleet een andere wereld?

Eerste keer voor me dat ik in dit land ben, ik heb wat nieuwe tips van een barman gekregen wat ik moet gaan zien, zijn grootste tip was Bukarest vooral links laten liggen :)

1665349249791.png


Ik heb hier maar 1 nacht, ik ga zo maffen met een uurtje. Het weerbericht zegt dat met wat dagen het weer gaat draaien, dus prio voor mij is Transrarăul voor nu, daarna Transfăgărășan en een drietal steden. Het grotere idee is daarna richting Bulgarije te trekken, maar sinds dit land heb ik pas voor het eerst sinds pakbeet 1500km het gevoel dat ik vakantie heb. (verassend land)

Edit: ik heb een 4 sterren hotel (net een huis) voor 50,-, maar je hebt hier al drie sterren voor 20,- per nacht. Oh en de nachten hier in deze tijden zijn koud.
 
Laatst bewerkt:
Voor Roemenië is het noorden ook verrassend mooi en zie je dat de Transrarăul al op de planning hebt staan. Tip die ik geef is oa de regio Maramureș en dan de DN19 en de DN18 langs de grens met Oekraïne, de regio Boekovina bekend van de mooie kloosters en dan kan je vanaf daar mooi doorsteken door de Kloof van Bicaz.
 
Laatst bewerkt:
Ik vond Roemenië boven verwachting goed, wegen en natuur zijn prima :t

Grootste minpunt vind ik de enorme hoeveelheid zwerfhonden, ik telde er iedere dag zeker 30 waarvan een aantal dood langs de weg.
En sommige vallen je zelfs aan tijdens het rijden als je 100km/u rijd.

Maar verder prima land, nu in Servië.
 
Ik vond het afgelopen zomer juist erg meevallen ten opzichte van een aantal jaar terug, maar misschien is het regio afhankelijk
 
Kleine update, of eigenlijk beter gezegd, iets wat ik van me af moet schrijven...

Gisteren eindigde mijn dag in Foča, Bosnie en Herzegovina, ik had de dagen ervoor al gelezen van de genocide op grote schaal die er had plaats gevonden onder Radovan Karadžić, wat natuurlijk verschrikkelijk is maar dat weerhoud me niet om daar te overnachten na 30 jaar vrede. Het kwam qua timing prima uit dus ik besloot daar de avond/nacht door te brengen.

Ik loop mijn hotel binnen, en om het ijs te breken zeg ik tegen de receptionst wat ik eerlijk vond: "What a beautiful country you have", ik meende het echt, waarop hij antwoordde: "Two counties!!". Ik snapte geen reet van zijn reactie, enfin ik loop mijn kamer in, dump mijn rotzooi en ga opzoek naar een restaurant.

Ik loop naar de rivier die door/langs het stadje loopt, denkende daar een restaurant te vinden en zie daar een apart monument staan. Ik schiet er een foto van, blijf er even bij staan en kijk naar de bloemen en tekst die op het monument staat, geen reet van te maken natuurlijk want het is servisch en ook nog eens in het cyrillisch geschreven. Het deed me ietswat denken aan Braunau am Inn, die steen die voor dat gebouw waar Hitler geboren was waarop een tekst staat in de trend van "Nooit meer fascisme etc". Ik besluit Google Translate er op los te laten en wat lees ik? In plaats van een tekst ter nagedachtenis aan de mensen die zijn gestorven door oorlogsmisdaden, een tekst ter nagedachtenis aan de 650+ patriottische serviers die voor het grotere doel hebben gestreden, de mensen die daadwerkelijk die genocide hebben gepleegd...

Compleet stil sta ik bij dat momument, ik was het even helemaal kwijt, gelijk ging het alarm in mijn hoofd af: in wat voor dorp ben je Joris? Ik kon er niet langer blijven en foto;s wilde ik ook niet meer maken, ik voelde me ineens een enorme buitenstaander in een echt foute plaats.

Ik ben toen een restaurant ingelopen, wat eten en drinken besteld en las toen pas over de Servische Republiek, en dat de federatie Bosnie en Herzegovina uit twee delen bestaat, namelijk Bosnie en Herzegovina en de Republiek Servie, en dat er sinds een jaar geluiden rond gaan in de Servische Republiek om onafhankelijk te worden van Bosnie (en dus het vredesverdrag op te blazen).

Ineens snapte ik waarom die hotel eigenaar mij corrigeerde met "Two counties!!". En het verklaarde al die vlaggen van de Servische Republiek die ik overal zag, en de bloemen die ik bij dat monument zag waren allemaal vers...

Normaal ga ik nog altijd een barretje in en drink nog een paar biertjes, maar ik besloot maar naar mijn hotel te gaan. Ik voelde me er alles behalve thuis, het voelde naar en kut en het spookte door mijn hoofd. Ik was op een plek waar mensen 'anders' denken dan de meeste mensen zouden doen naar mijn mening.

De volgende dag mijn biezen gepakt en Montenegro ingedoken. Later kwam ik er ook achter dat Bosnie en Herzegovia op dit moment code geel zijn bij het ministerie van BZ.

Dat gevoel dat ik bij dat monument had is onbeschrijflijk. Noem het naief, dom of slecht ingelezen, maar ik kreeg letterlijk de deksel in mijn gezicht toen ik die vertaling las en dan ineens draait alles 180 graden om en springt er een 'alarm' lampje aan in je bovenkamer.

Een bijzondere ervaring. Normaal hou ik altijd wel van een verassing en ben het tegenovergestelde van een zenuwpees, maar dat moment dat dat ik die tekst las en er ineens een 'alarm' lampje in mijn bovenkamer ging branden was toch een bizarre ervaring voor me.


1665957101702.png
 
Laatst bewerkt:
Wij zijn vorig jaar in Sarajevo naar het museum Crimes against humanity geweest. Waar je alle gruwelen van die oorlog door ooggetuigen en beelden, voorwerpen en brieven mee krijgt. Wij vonden Sarajevo al een naargeestige stad waar een sfeer hing waar zo het lont weer in het vat gestoken zou kunnen worden. De bevolking bestaan uit islamitische Bosniakken, orthodoxe Servieres en katholieke Kroaten, dat mengt daar niet zo goed. Later spraken we met met wat mensen daar die ons wat meer over de situatie daar hebben uitgelegd. Politiek wordt er alles aan gedaan om Servie zo klein mogelijk te houden omdat er nog steeds dreiging van uitgaat. ten tijde van het uiteenvallen van Joegoslavie was het gros van de wapens op Servisch grondgebied gestationeerd, vandaar dat Servie zo makkelijk de andere buurstaten kon overrompelen. Als ik jouw verhaal zo lees hebben ze in Servie niet zoveel opgestoken van die oorlog...
 
Die hele regio is nog steeds enorm verdeeld, en dat zal ook wel zo blijven. Het is ook pas krap 20 jaar geleden, dat voelt voor velen daar nog als de dag van gisteren. Servië is de oorlog uitgekomen als de grote boosdoener, wat in het geval van de genocide natuurlijk ook zo is, maar feit is wel dat het ook aan de zijde van de andere bevolkingsgroepen bepaald geen lieverdjes waren. De genocide even buiten beschouwing gelaten was er in al die verschillende conflicten in het voormalig Joegoslavië niet één goed of fout, en dat maakt het allemaal zo lastig te begrijpen. Helemaal voor ons westerlingen die geen ervaring hebben met zo'n herverdeeld land. Bij ons was het makkelijk, wij goed, Duitsers slecht, maar zo simpel is het daar niet. Ik ben er meerdere keren geweest, geprobeerd me er zoveel mogelijk in te verdiepen, maar ik snap er nog steeds niet alles van.

Ik vind Servië ook nog steeds een van de meest grimmige landen daar. Afgelopen zomer viel me ook op dat je die Russische Z en veel pro-Poetin leuzen(voor zover ik het kon lezen) in het straatbeeld ziet. In weze is de geschiedenis zich nu in Oekraïne een beetje aan het herhalen. Dan misschien niet direct op geloof gebaseerd, maar het vinden dat je recht hebt op bepaalde gebieden die nu in een ander land liggen.

Mocht je een keer de tijd hebben, afgelopen voorjaar is op de NPO de serie De Tranen van Tito uitgezonden, vast nog wel ergens terug te kijken. Het belicht de verschillende landen en bevolkingsgroepen daar, ik vond het erg interessant.
 
Die hele regio is nog steeds enorm verdeeld, en dat zal ook wel zo blijven. Het is ook pas krap 20 jaar geleden, dat voelt voor velen daar nog als de dag van gisteren. Servië is de oorlog uitgekomen als de grote boosdoener, wat in het geval van de genocide natuurlijk ook zo is, maar feit is wel dat het ook aan de zijde van de andere bevolkingsgroepen bepaald geen lieverdjes waren. De genocide even buiten beschouwing gelaten was er in al die verschillende conflicten in het voormalig Joegoslavië niet één goed of fout, en dat maakt het allemaal zo lastig te begrijpen. Helemaal voor ons westerlingen die geen ervaring hebben met zo'n herverdeeld land. Bij ons was het makkelijk, wij goed, Duitsers slecht, maar zo simpel is het daar niet. Ik ben er meerdere keren geweest, geprobeerd me er zoveel mogelijk in te verdiepen, maar ik snap er nog steeds niet alles van.

Ik vind Servië ook nog steeds een van de meest grimmige landen daar. Afgelopen zomer viel me ook op dat je die Russische Z en veel pro-Poetin leuzen(voor zover ik het kon lezen) in het straatbeeld ziet. In weze is de geschiedenis zich nu in Oekraïne een beetje aan het herhalen. Dan misschien niet direct op geloof gebaseerd, maar het vinden dat je recht hebt op bepaalde gebieden die nu in een ander land liggen.

Mocht je een keer de tijd hebben, afgelopen voorjaar is op de NPO de serie De Tranen van Tito uitgezonden, vast nog wel ergens terug te kijken. Het belicht de verschillende landen en bevolkingsgroepen daar, ik vond het erg interessant.
Zojuist de eerste aflevering gezien. Goeie tip! Zeer interessant.
 
Afgelopen zomer viel me ook op dat je die Russische Z en veel pro-Poetin leuzen(voor zover ik het kon lezen) in het straatbeeld ziet.

Ik heb een rustdag gehouden in Belgrado (wat sightseeing) en inderdaad, je zag met regelmaat posters van verkiezingen waar je lokale politici zag, met Putin er naast. Ook de vele kioskjes die soevenirs verkochten verkochten veel Putin bekers, Putin tshirts etc.

Heel dat land is anti-west, ik vermoed zomaar omdat de NAVO ze destijds terug in hun mand heeft gestopt. Het opvallende is wel dat het bij de EU wil horen, ik vermoed zomaar dat ze het spel van Hongarije wel aantrekkelijk vinden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan