Balkan 2022

Zojuist de eerste aflevering gezien. Goeie tip! Zeer interessant.
Ik heb vorig jaar alle afleveringen van 'Tranen van Tito' (*) gezien.
Om eerlijk te zijn was ik na de hele serie bijna nog meer verward dan ervoor over Joego.

Het hele land is een lappendeken van verschillende gedachtes en achtergronden.
Zoals ik ooit heb gezien is soms op dezelfde plek een maximaal verschil.
In Montenegro zag ik volledig gesluierde vrouwen in dezelfde straat als andere meiden in mini-mini waar je bijna kon liplezen.
Kan me voorstellen dat maar zo weer de vlam in de pan slaat.

Een land als Bosnië heeft op veel plekken iedere paar km een andere bevolkingsgroep.
Mss moeten ze maar hetzelfde doen als ooit Pakistan en India.
Groep A allemaal links over de grens en groep B allemaal naar rechts.

BTW
Ik heb ooit Tito in eigen persoon gezien! (dat is Bea en Alex nog niet gelukt!)
In 1975 waren wij op vakantie oa in Pula, en was Soekarno (of was dat al Soeharto?) op staatsbezoek in YU. Tijdens onze vakantie werd ineens iedereen naar de kant van de weg gedwongen. Toen kwamen Tito met Soe.....(?) voorbij, samen achterin een grote cabriolet.
 
En weer terug.

Ter info:
In alle landen vroeg men mijn paspoort, rijbewijs en kentekenbewijs bij de grensovergang, en in Noord Marcedonie ook mijn groene kaart. Ik had enkel een digitale bij me (PDF) en dat was goed.
 
En weer terug.

Ter info:
In alle landen vroeg men mijn paspoort, rijbewijs en kentekenbewijs bij de grensovergang, en in Noord Marcedonie ook mijn groene kaart. Ik had enkel een digitale bij me (PDF) en dat was goed.
Krijgen we nog een kort verslag of foto's? O-)
 
Krijgen we nog een kort verslag of foto's? O-)

Ik heb voor de vakantie mijn oude Sony AV200S vervangen door een nieuwe GOPRO11 die alles op 60fps 4K heeft opgenomen. Ben gistren door de opnames gezoeft en de kwaliteit van die beelden is bizar goed.

Met een maandje zal het af zijn, mocht je je vervelen in de koude wintermaanden dan kan je dat beneden op je smart tv kijken in 4K :)
 
1666956024632.png


Net mijn kilometer teller gecheckt, maar al met al was het toch weer bijna 8200km.

Heb daarstraks wat camera beelden bekeken van die GOPRO, en sommige opnames zijn in 4K zo mooi dat ik eindelijk na 17 jaar mijn familie kan overtuigen dat motorrijden in de mooie natuur gewoon harstikke gaaf en heerlijk is :+
 
Bekijk bijlage 1817062

Net mijn kilometer teller gecheckt, maar al met al was het toch weer bijna 8200km.

Heb daarstraks wat camera beelden bekeken van die GOPRO, en sommige opnames zijn in 4K zo mooi dat ik eindelijk na 17 jaar mijn familie kan overtuigen dat motorrijden in de mooie natuur gewoon harstikke gaaf en heerlijk is :+
Mooie Trip, Dit ben ik ook zeker nog een keer van plan. Kan niet wachten op de beelden:]
 
Mooie Trip, Dit ben ik ook zeker nog een keer van plan. Kan niet wachten op de beelden:]

Hier zijn de beelden, alles 4K 60fps:


Het leuke is dat ik de hele maand gewoon volle bak zon heb gehad, en alles in oktober heb gereden waardoor de zon een stuk lager staat en de bladeren van veel bomen al mooi bruin/rood worden. Alles wat je in die film ziet is 100% echt, niks is met filters heftiger gemaakt of opgepoetst.

(Youtube op mijn TV weigert hem op UHD af te spelen, enkel 1440x60)

Wat leuke bevindingen deze afgelopen rit:
- Het is perfect rijden in oktober, temperaturen zijn daar prima.
- Geen extreem tourisme, ik had bijvoorbeeld de hele Jadrankska Magistrala voor mezelf :+
- Hele lage hotelkosten, in laden als Slovenie / Kroatie betaal je iets meer, maar in de overige Balkan landen zit je al gouw voor 20,- per nacht in een hotel.
 
Hier zijn de beelden, alles 4K 60fps:


Het leuke is dat ik de hele maand gewoon volle bak zon heb gehad, en alles in oktober heb gereden waardoor de zon een stuk lager staat en de bladeren van veel bomen al mooi bruin/rood worden. Alles wat je in die film ziet is 100% echt, niks is met filters heftiger gemaakt of opgepoetst.

(Youtube op mijn TV weigert hem op UHD af te spelen, enkel 1440x60)

Wat leuke bevindingen deze afgelopen rit:
- Het is perfect rijden in oktober, temperaturen zijn daar prima.
- Geen extreem tourisme, ik had bijvoorbeeld de hele Jadrankska Magistrala voor mezelf :+
- Hele lage hotelkosten, in laden als Slovenie / Kroatie betaal je iets meer, maar in de overige Balkan landen zit je al gouw voor 20,- per nacht in een hotel.
Geweldige beelden tnxs *O*. Je bent nu in Servië maar moet echt gaan pitten al veel te lang doorgekeken. Morgen weer verder haha.
 
Geweldige beelden tnxs *O*. Je bent nu in Servië maar moet echt gaan pitten al veel te lang doorgekeken. Morgen weer verder haha.
De Volgende dag direct verder gekeken. Super om te zien, bedankt voor het delen. Weer een aantal punten er bij waar ik naar toe moet als ik die kant op ga :]
 
Hier zijn de beelden,
Het leuke is dat ik de hele maand gewoon volle bak zon heb gehad, en alles in oktober heb gereden waardoor de zon een stuk lager staat en de bladeren van veel bomen al mooi bruin/rood worden. Alles wat je in die film ziet is 100% echt, niks is met filters heftiger gemaakt of opgepoetst.

Wat leuke bevindingen deze afgelopen rit:
- Het is perfect rijden in oktober, temperaturen zijn daar prima.
- Geen extreem tourisme, ik had bijvoorbeeld de hele Jadrankska Magistrala voor mezelf :+
- Hele lage hotelkosten, in laden als Slovenie / Kroatie betaal je iets meer, maar in de overige Balkan landen zit je al gouw voor 20,- per nacht in een hotel.
Ik had deze youtube al enkele dagen in de wacht staan......................
Een hele zit om helemaal te bekijken.
Mooie beelden waarvan enkele mij wel bekend.

In de herfst kan je dus prima nog naar de Balkan. Dat blijkt.
Nadeel van het najaar is wel dat het heel snel donker wordt.
De slechte wegen op de film die werden getoond, zijn goed vergelijkbaar met zuiden van Italië.
Mss is het dan geen goede optie om in het donker door te blijven rijden?
Als je vanwege een gat van de weg af stuitert, ben je nog niet zo snel geholpen.
Buiten dat, is rijden in het donker, in bergen die niet bekend zijn, sowieso geen feestje. <is mijn ervaring>

Ja, ik heb het filmpje met plezier bekeken.
Zelf ook wel plannen die kant op. (bijv langs de hele Donau naar de Zwarte Zee)
Enkele waypoints inmiddels vastgelegd.

Als dan toch een puntje van kritiek, dat is de achtergrond-muziek.
Op zich niet verkeerd, maar de hele film door is net iets teveel van het goede.................
 
Ik ben ook begonnen met kijken, wel in delen want anders is het me iets te lang.

Gelijk een vraag, hoe heb jij de camera tijdens het rijden gemonteerd? Het lijkt op de helm, maar hij beweegt niet synchroon mee. Mooi rustig beeld zo!
 
1.5 maand geleden in Sarajevo en Belgrado geweest. Een local gecharterd om mn maat en mij met de auto vanuit Sarajevo (via Višegrad) naar Belgrado te brengen. Prachtige route!!! Echt geweldig om met de motor te doen lijkt me! Veel plezier!
 
Ik ben ook begonnen met kijken, wel in delen want anders is het me iets te lang.

Gelijk een vraag, hoe heb jij de camera tijdens het rijden gemonteerd? Het lijkt op de helm, maar hij beweegt niet synchroon mee. Mooi rustig beeld zo!

Ik heb mijn oude Sony vervangen door een GoPRO11... en... die doet het helemaal automatisch. Die detecteert waar de horizon is en houd het beeld dus automatisch goed.

Op veel momenten zie je mijn helm draaien maar het beeld blijft gewoon dezelfde richting in kijken, terwijl de GoPRO gewoon vast gemonteerd zit aan de zijkant van mijn helm.

Letterlijk niks voor hoeven te doen!
 
Film inmiddels helemaal bekeken, leuk! Herkenbaar ook, afgelopen zomer heb ik min of meer hetzelfde rondje gereden maar dan andersom. Tot hoe laat was het in oktober nog licht, is dat een beetje vergelijkbaar met hier rond die periode?
 
Kan je beredeneren.
Rond eind sept is over de hele wereld dezelfde daglicht-lengte van 12 uur. De zon staat dan recht boven de evenaar.
Daarna worden op noordelijk halfrond en hoe noordelijker dat je komt de dagen korter en korter.
Dat is minimaal eind december. Boven de poolcirkel wordt het mid-winter permanent donker.
Bij ons in NL duurt de kortste daglicht-dag ca 8 uur. In Macedonië ca 9 uur.

Gewoon te vinden via google. Voorbeeld 15 oktober
Amsterdam is daglicht van 8.05 tot 18.45h Dat is 10.40 uur.
Skopje is daglicht van 6.45 tot 18.00. Dat is 11.15 uur.

BTW
Inmiddels is de dag in NL een kwartier langer dan op kortste dag.
Nog steeds heeeeeeel donker dus.
 
Film inmiddels helemaal bekeken, leuk! Herkenbaar ook, afgelopen zomer heb ik min of meer hetzelfde rondje gereden maar dan andersom. Tot hoe laat was het in oktober nog licht, is dat een beetje vergelijkbaar met hier rond die periode?

Vergelijkbaar met hier.

Ik ben 3 jaar geleden burnout gegaan, en een aantal maanden geleden had ik de power weer om eindelijk weg te gaan. Ik las toen ergens dat in de Balkan regio in de maand oktober heel mild is, vandaar dat ik mijn compaskoers daar op gezet heb.

De zon ging uiteraard wel sneller onder, zeker toen ik tegen November aan zat. Ik moet wel zeggen dat ik vette mazzel had met het weer, daar ik amper regen heb gezien, zeker in de Balkan.

Die hele regio is een mega-aanrader voor iedereen die in oktober nog effe lekker er op uit wil, zonder platgewalst te willen worden door andere motorrijders / mooi weer rijders / etc / etc. Ik denk dat ik in die 4 weken hooguit 5 toeristen heb gezien op een motor, tot ik begon te rijden op Jadranska Magistrala.

Dat ik eind november nog in Italie op 2km hoogte kon rijden was vette mazzel denk ik :+
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan