Bovenstaande heb ik ook altijd gedacht. Carbo en glasfiber verouderd naar mijn idee bijna niet, als de helm goed bewaard wordt (uit het licht, uit de UV).Ligt aan het materiaal.
volgens mij zijn er,globaal, 3 soorten :
- Composiet
- Glasfiber
- Carbon
Ook heeft licht veel invloed op de houdbaarheid
carbon en kevlar zijn materialen in een composiet helm(icm een hars als bindmiddel)wat jij als 3e materiaal bedoeld is waarschijnlijk de goedkoopste klasse helmen, gemaakt van een thermoplast, meestal polycarbonaat.Ligt aan het materiaal.
volgens mij zijn er,globaal, 3 soorten :
- Composiet
- Glasfiber
- Carbon
Dat
Ook heeft licht veel invloed op de houdbaarheid
Om te beginnen: Ik heb een helm om 'm NOOIT te gebruiken. (waar die voor bedoeld is)
We worden ook hier weer eens veel te angstig gemaakt. Dus soms ben je gewoon te bang!
Denk maar eens aan alle spookverhalen over auto/ motorbanden. Zelfs de slechtste band van nu is vele malen beter dan een goede band van 25jr geleden.
Toen ik jonger was, had bijna nog niemand van winterband gehoord. Tegenwoordig ben je onverantwoord bezig als je in de winter niet hebt gewisseld
De houdbaarheid wordt wel heel erg opgehangen aan alleen de kalender-leeftijd.
Ik hoor niets over uren op je hoofd, maw km's die je er mee gereden hebt.
Ook het veelvuldig dragen in Zuid-Europa in de 'volle' zon met veel UV zal de buitenschaal zeker geen goed doen.
Altijd begrepen dat helm opbergen op donkere en koele plek de levensduur ten goede zal komen.
Mijn helmen liggen op zo'n plek: Maw ik maak me (over een paar jaar) niet te veel zorgen!
70000 km voor een helm? Da's dik 20 jaar voor de gemiddelde NL motorrijder. Paar honderd euro voor een setje banden is noodzakelijk onderhoud (want veiligheid) en datzelfde bedrag voor een helm is een discussiepunt? Vind ik persoonlijk vreemd, maar iedereen mag voor zichzelf beslissen hoeveel geld je uitgeeft aan je even veiligheid.
Je moet niet alles letterlijk nemen wat een dorpsgek op YouTube vertelt.Als ik het filmpje goed herinner wordt er ook een max aantal jaar aangegeven?
70.000 km of bij 5/7 jaar: afhankelijk van wat er het eerst komt.
Het artikel heeft het echter over het verouderen van de binnenschaal het "piepschuim" deel, daar heb ik niet echt een idee bij of dit verouderd, en daardoor de impact niet goed meer zou opvangen. Wie hier echt iets van weet mag zich hier melden.
Je moet niet alles letterlijk nemen wat een dorpsgek op YouTube vertelt.
Wat vooral verouderd is het piepschuim: dit droogt uit en wordt poreus na verloop van tijd. Dit is de laag tussen je hoofd en de schil van de helm, dus de laag die de impact van de klap moet opvangen.
Heb een tijd geleden een filmpje gezien van wat wanneer te vervangen met ook de waaronder uitgelegd. Zal zo ff zoeken en posten.
Ik heb geen kennis van schade als gevolg van een versleten helm. Heeft iemand daar wel een voorbeeld van?
Ik bedoel dus: als zijn helm niet versleten was geweest dan was de schade een stuk minder geweest.