Houdbaarheidsdatum protectie

Rik84

MF'er
15 aug 2023
55
32
Drenthe
Zit er eigenlijk ook een "houdbaarheidsdatum" op de rug/schouder/elleboog/heup/knie protectie in een jas of broek?

Mijn Richa jas zal zo richting de 8 jaar lopen en bevat level 1 D3O protectie. Protectie ziet er echter nog prima uit, is flexibel en veert terug als je er in drukt.

Is dit typisch een gevalletje; als het geen beschadigingen vertoond, je bent er niet hard mee onderuit gegaan en het lijkt te doen wat het moet doen, dan is het nog goed of is het net zoals bij een helm dat het zijn kracht verliest na verloop van tijd?
 
Laatst bewerkt:
🙄
Goede vraag..
MIjn jas is nog een stukkie ouder namelijk..

Wacht geduldig met je samen af op een antwoord:Y
 
Misschien dat de protectie, wat voornamelijk uit kunstof bestaat, toch op een gegeven moment zijn schokabsorberend vermogen verliest door bijv. verharding?

Ik kan mij voorstellen dat de veiligheid hiervan niet meer volgens de afgesproken norm is..

Ben benieuwd 🤔
 
Wat dat betreft heeft alles een houdbaarheidsdatum.

Die protectoren zullen een vorm van rubber of plastic "schuim" zijn.

Als dat een dichte celstructuur heeft, kunnen na verloop van tijd de celwandjes kapot zijn waardoor de kleine luchtkamertjes niet meer goed veren. Voelt dan nog soepel aan, maar dempt minder effectief.

Verder verouderen praktisch alle rubbers en plastics op den duur. Typisch is dat zuurstof (oxidatie), chemische blootstelling (zweet) of zonlicht (UV).

De truuk is er achter komen hoe lang het duurt voordat de eigenschappen te ver zijn afgenomen. Dat is voor een normaal mens ondoenlijk, en voor de fabrikant enigszinds te bepalen ;). Zal vervolgens een veiligheidsmarge overheen zitten en dan pakt de fabrikant ook nog een 'zware gebruiker'. Alles bovenop elkaar zetten ze dan als limiet in de boekjes.

Bron: dit soort dingen is precies mijn werk ;).
 
De truuk is er achter komen hoe lang het duurt voordat de eigenschappen te ver zijn afgenomen. Dat is voor een normaal mens ondoenlijk, en voor de fabrikant enigszinds te bepalen ;). Zal vervolgens een veiligheidsmarge overheen zitten en dan pakt de fabrikant ook nog een 'zware gebruiker'. Alles bovenop elkaar zetten ze dan als limiet in de boekjes.

Ik heb even op de D3O website gekeken onder FAQ. Zij zeggen dit:

WHAT IS THE LIFE EXPECTANCY OF D3O® PRODUCTS?


The life expectancy will depend on the conditions the material endures and how it is looked after during use and storage.

D3O® protectors are designed to withstand multiple impacts. However, the re-use-ability of the protectors will depend on the severity of the impact. After any significant impact the protectors should be inspected by the end-user.

HOW MANY TIMES CAN D3O® BE HIT OR COMPRESSED AND STILL RECOVER?


All D3O® materials are engineered to withstand multiple impacts. However, in the cases of extreme forces, the ability to recover fully may be compromised.

Similarly, the application and environment will affect their ability to withstand multiple impacts.


Hier heb je dus eigenlijk net niets aan. Eigenlijk vermelden ze dat het materiaal alleen achteruit gaat als het meerdere keren een optater heeft gehad. Ik ben het wel met je eens dat er toch een keer een moment zal komen dat het zijn werking verliest. Maar ja.....wanneer :?
 
Ik ben het wel met je eens dat er toch een keer een moment zal komen dat het zijn werking verliest. Maar ja.....wanneer :?
Helaas is de realiteit van een producent ook dat daar geen eenduidig antwoord op is. Je hebt een spreiding op je productkwaliteit en een spreiding op de gebruikers. Als je een 'slecht' product bij een 'zware' gebruiker hebt, gaat ie er veel eerder aan onderdoor dan andersom. Voor het idee: in mijn werk volgt uit dit soort berekeningen dat het bij sommige gebruikers maar 10 jaar goed gaat, en bij anderen wel (theoretisch) 100 jaar.

Wordt hier wel aardig uitgelegd. Stress-Strength Analysis in Design for Reliability - ReliaWiki

Dat betekent dus dat je niet één levensduur kan definieren. Je kan hooguit zeggen: na X tijd/gebruik leeft nog Y% van de producten en is 100-Y% kapot gegaan.

Leuk voorbeeld is een motorketting. Aantal cilinders, ontsteekvolgorde en ontsteektiming maken al uit. Daarnaast nog de gebruiker; hoeveelheid zand/vervuiling, smeergedrag, rijgedrag, achterwiel uitlijning etc. Dat zorgt al voor 'oneindig' veel verschillende belastingen op de ketting en daarmee ook hoeveel km hij mee gaat.

Vervolgens zegt een fabrikant: deze nieuwe ketting gaat wel 100dkm mee!* maar vervang hem aub na 20dkm**.

* bij de meest optimale gebruiker
** bij de meest zware gebruiker
 
Laatst bewerkt:
Mijn 1e idee zou zijn dat als de stof vd jas vergaan is de protectors dan ook op zijn. En je jas krijgt het vele malen zwaarder dan de beschermde beschermers
 
Ander schademechanisme, die vergelijking gaat niet zomaar op ;).

De jas heeft last van nat/droog en UV, verder zijn dat waarschijnlijk katoen of polyestervezels. De protectie is wat anders, zoals hierboven.
 
Daarom zou ik denken dat als de jas nog niet op is, de protectie ook nog werkt
 
Een helm kan ook 10 jaar oud zijn en er nog als nieuw uitzien, maar of het nog verstandig is hem te dragen.....

Age Does Not Affect the Material Properties of Expanded Polystyrene Liners in Field-Used Bicycle Helmets

En nog wat aanvullende info op bovenstaand
Update: Helmets Proven to Perform for Decades

Doe ermee wat je wilt :) komt erop neer dat eps over tijd prima zijn eigenschappen behoudt

Daarnaast zou je denken dat fabrikanten een 'Vervang op datum x' label zouden hebben. Gaat immers om veiligheid en zo kan je ook meer verkopen. Nu krijg je alleen een vervang na 5 jaar (voor helmen), maar op basis van wat?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan