Hierbij mijn ervaring met het laadsysteem van een CBR600, mogelijk heeft iemand er nog iets aan.
Ik heb een CBR600 (PC19) uit 1989. Een oud beestje dat er niet uit ziet, en ruim 100.000Km heeft gelopen.
Een tijdje geleden heb ik alle lampjes in het dashboard vervangen, en omdat ik niets te doen had heb ik er een laadstroom controle lampje (ledje) bij in geknutseld. Dit lampje gaat aan als de boordspanning onder de 12,8V daalt, en dus de accu niet meer geladen wordt.
Tijdens een ritje op zaterdagavond ging ineens dit lampje branden. Problemen met het laadsysteem dus.
Een dag later ben ik eens gaan meten. Eerst maar eens de motor gestart en de spanning op de accu gemeten. Deze varieerde met het toerental van 13,3 tot 14,3 Volt. Niets aan de hand dus (het laadstroom controlelampje bleef dan ook uit)
Na verloop van tijd ging het lampje aan, en de spanning op de accu was nog maar 12,3 Volt.
De spanning op de draden van de dynamo was goed (30 tot 70 Vac), dus moest de regelaar wel defect zijn. De regelaar is vervangen door een universeel type, en ik heb deze op een extra aluminium plaat gemonteerd om wat extra koelcapaciteit te creëren. Het laadsysteem werkt weer zoals het hoort: 13,3V stationair tot 14,5V "op toeren".
Wat ik wel opvallend vond is dat de originele spanningsregelaar pas problemen ging geven als deze warm werd. Zolang de regelaar koud was, werkte deze prima.
De originele regelaar had 7 draden: 3x (geel) voor de dynamospoelen, 2x rood voor + en 2x groen voor -. De universele heeft 5 aansluitingen: 3x dynamo, 1x + en 1x -. Ik heb een kabelboompje gemaakt als verloop tussen deze universele regelaar en de kabelboom van de motor.
Voor de volledigheid heb ik ook nog een nieuwe accu geplaatst. De oude accu (van het merk Sprint) was minimaal 9 jaar oud (want zo lang heb ik de motor) en begon ondertussen toch wel fors wat capaciteit te verliezen. Meer als 3 x achter elkaar starten putte de accu al uit.
De nieuwe accu is nu een Motobatt. Met deze accu gaat de startmotor wel erg enthousiast in de rondte.