Hallo,
Ik kwam van de week iets tegen wat ik niet kan plaatsen, want ik is een elektra noob
Het slachtoffer: Honda VT1100 Shadow uit 1987
Probleem: gesmolten stekker tussen dynamo en SR
Oorzaak: ???
Ik had twee jaar geleden al eens de originele dynamo vervangen voor een andere omdat er toen maar 7 volt uitkwam, laadsysteem gemeten en netjes max 14,3 volt op de accupolen en iets van 60 volt uit de dynamo, alles prima, motortje snorde er lustig op los.
Echter bij het terugmonteren van het dynomadeksel had ik toen de schakelaskeerring beschadigd waardoor er af en toe wat olie uit kwam, bijvullen was goedkoper dan de pakkingen weer vervangen dus zo gelaten de afgelopen twee jaar.
Afgelopen weekend toch maar de reeds besteld pakkingen willen monteren gelijk met een beurtje, dynamodeksel eraf, dynamo los...' He, die is wel erg zwartig'..kabels gevolgd naar de stekker en toen kwam ik dit tegen,
Dynamo,
Weerstand gemeten in de dynamo....0,00 kaputt dus..
Voltage meten gaat niet want het hele spulletje is uitgebouwd
En nu weet ik het dus niet meer, is de dynamo afgefikt door de gesmolten stekker of andersom?
Ook de SR heb ik doorgemeten, hier komen drie gele, twee groene en twee rode uit.
Weerstand gemeten Rood over de drie gele: 3x 655
Weerstand gemeten Groen over de drie gele: 3x 533
Moeten deze waardes niet 6x hetzelfde zijn?
O ja, de accu is een AGM van motobatt en zit ook al twee jaar er in en op een 12,8 volt in rust.
Laatst nog een week op vakantie geweest ermee en geen enkele indicatie dat er iets mis was.
Is dit dan toevallig misschien in de laatste kilometers van de vakantie gebeurd? En kan ik nu eigenlijk gewoon de dynamo vervangen voorzien van een GOEDE(!) stekker naar de SR en daarmee klaar?
Groet Rucarodi...