Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Welke motor heeft een 2 fase dynamo?En wat hoor je te meten (of niet te meten) bij een 2 fase dynamo?
Welke motor heeft een 2 fase dynamo?
Als je garantie hebt kan je er het best vanaf blijven.Even oma schoppen..
na gister bij het starten van de motor (honda X11) een halve slag kuch en geen startende motor te horen, (donderdag nog naar amsterdam gereden en terug, vrijdag stond de motor stil) de accu gister opgeladen en vandaag maar eens gaan meten:
Ik heb de volgende meetwaardes gevonden op de accu:
Accu onbelast (contact uit): 12.5 V
accu onbelast (contact aan): 12.3V
Accu belast (aan licht, draaiende motor): dipje naar 10.2 V daarna direct oplopend naar tussen 13-14 Volt
Accu belast (zonder licht, draaiende motor): dipje naar 10.5V daarna direct oplopende naar 14 volt
3000 TPM:
licht uit: 13.9 volt
licht aan: 12.8 Volt
Nu blijkt als dus als het goed is volgens OP dat dus er iets mis is met de regelaar/dynamo. Of heb ik het mis ? Zijn de waardes nog redelijk aan te nemen ?
Ik heb nog garantie lopen bij de dealer, dus ik ga morgen de dealer wel bellen, maar ondertussen zijn er nog andere dingen die ik kan meten om een betere meting te krijgen al te veel te gaan sleutelen?
Ik snap je vraag niet, wat je nog meer kunt meten staat vermeld in de OP. Die had je toch gelezen?
Overigens ben ik het met v.d.v. eens, niet zelf aan klooien als je garantie hebt. Kunnen de meeste bedrijven (terecht) niet waarderen.
Ik kan aardig sleutelen, dus aan klooien zal niet zo snel gebeuren. Wellicht zou ik ook de regelaar kunnen meten, of de dynamo. Maar ga mijzelf een andere keer op induiken. Ik heb garantie dus daar zal ik zeker gebruik van kunnen maken. Overigens kan ik zeer makkelijk bij de regelaar komen, dusja waarom niet even in- en/of uitsluiten of dat de boosdoener is.
Gelukkig is deze morgen open, dus dan er gelijk gebeld worden
Omdat je het de monteur daar niet makkelijker mee maakt en de kans bestaat dat je garantie vervalt omdat je er zelf aan gezeten hebt.Ik kan aardig sleutelen, dus aan klooien zal niet zo snel gebeuren. Wellicht zou ik ook de regelaar kunnen meten, of de dynamo. Maar ga mijzelf een andere keer op induiken. Ik heb garantie dus daar zal ik zeker gebruik van kunnen maken. Overigens kan ik zeer makkelijk bij de regelaar komen, dusja waarom niet even in- en/of uitsluiten of dat de boosdoener is.
Gelukkig is deze morgen open, dus dan er gelijk gebeld worden
Jouw dynamo werkt niet hetzelfde als die met een losse regelaar. Jouw dynamo heeft geen permanente magneten. Je rotor meer of minder magnetisch gemaakt door de regelaar om zo de spanning te stabiliseren op zo'n 14-14,5 volt. Het controleren gaat dus ook wat anders. Wat is bij jou het probleem?Even wat vraagjes naar aanleiding van wat ik lees in de startpost.
Ik heb een 3 fasen AC dynamo in de gpz1100 (1995) zitten met ingebouwde spanningsregelaar en gelijkrichter.
Moet ik die dan op een andere manier meten als in de startpost omschreven? Al is het alleen maar omdat ik geen stekker v.d.spanningsregelaar los kan halen,omdat deze dus op de dynamo geschroefd zit. En waar pak ik de drie daden die ik moet meten?
Pleur op, we gaan maar weer een Yuasa halen o.i.d.
Verstandig. Er hoort helemaal geen vloeibaar zuur meer aanwezig te zijn (opgenomen door de mat).
Wat zijn de meetwaarden als ie moeizaam start?Zojuist enkele keren met warme motor bij 4000 toeren de laadspanning gecontroleerd.
Licht uit : 14.01
Licht aan : 14.65
Min/max meting met starten gedaan: min; 10.45 max: 14.10.
Volgens wphb is dit dus met licht uit te laag; boek geeft aan: tussen 14.2 en 14.8 bij 4000 toeren.( Hoewel..., het boek zegt niets over licht aan/uit.)
Maar...... hoe nu verder? Wat kan ik hiermee?
Hoe meet ik de dynamo door? ( zie vorige post)
Of hoef ik me over die 14.01 waarde niet druk te maken?
Probleem blijft: 10 tot 20 minuten na een rit opnieuw starten gaat moeizaam.
Als ik de motor 1 of 2 minuutjes na een rit weer start pakt hij hem wel meteen.
Koude start,ff choke erbij en start meteen.
Iemand??
thanx...
Wat zijn de meetwaarden als ie moeizaam start?
Laadspanning is ok.
batterij versleten of een lekstroom.
Accu is nog geen 2 jaar oud en wordt goed bijgehouden, waar maak je uit op dat er sprake van een lekstroom zou kunnen zijn?
Wilde vandaag nog eens meten,maar kwam erachter dat er toch iets anders aan de hand is: Ik heb enkele seconden na het starten de uitlaatbochten eens gevoeld.
Bocht van cilinder 1 blijft zo goed als koud.
Wel bijzonder dat de koude start dan gewoon goed is en de problemen zich pas manifesteren bij een warme start.
En nu?? Eerst bougie,bobine, om dan wellicht uit te komen bij de carbs eraf te halen?
Nog tips?
tip: eigen topic aanmakenWilde vandaag nog eens meten,maar kwam erachter dat er toch iets anders aan de hand is: Ik heb enkele seconden na het starten de uitlaatbochten eens gevoeld.
Bocht van cilinder 1 blijft zo goed als koud.
Wel bijzonder dat de koude start dan gewoon goed is en de problemen zich pas manifesteren bij een warme start.
En nu?? Eerst bougie,bobine, om dan wellicht uit te komen bij de carbs eraf te halen?
Nog tips?