how to (incl. foto's): geoxideerd alu herstellen

criticz

Die hard MF'er
6 nov 2006
583
1
ede
Voor deze extreme alu-make-over heb ik mijn fender genomen, die er nogal beroerd uitziet:
alu00.jpg

Je ziet het, het aluminium is nogal geoxideerd. Niet alleen zitten er vlekken op, maar het is zelfs ruw en bobbelig geworden.

Je hebt nodig:
- Commandant 4
- scotch brite (geen idee waar je dat koopt, ik heb 't bij de autosloop vandaan)
- kwastje
- schuurpapier 1000 en 2000
- Belgom Alu
- minstens 2 zachte poetsdoeken
- WD40
- best wel veel tijd
000.jpg

Als het alu niet alleen wit uitgeslagen is, maar ook ruw en bobbelig, zoals in dit geval, heb je ook nog wat grover schuurpapier nodig. Geen idee wat voor korrel, ik had nog een stukje liggen, dat voldeed prima.

Als het alu alleen wit uitgeslagen is, dan sla je stap 1 over en begin je gelijk met stap 2.

Stap 1: glad maken
Smeer het alu in met Commandant 4.
001.jpg


Schuur het met het grovere schuurpapier en laat het flink zwart worden.
002.jpg


Ga door met schuren totdat het alu glad is, de vlekken hoeven nog niet weg te zijn. Als je de Commandant 4 hebt drooggeschuurd, neem het dan af met een poetsdoek.
004.jpg

Herhaal stap 1 totdat het alu echt glad aanvoelt.

Stap 2: oxidatievlekken weghalen
Neem een klein lapje Scotch Brite.
005.jpg


Smeer het alu weer in met Commandant 4.
006.jpg


Schuur met het Scotch Brite. De Commandant 4 wordt zwart, gewoon doorschuren tot het droger wordt. Als het droger wordt, voorzichtiger gaan schuren zodat je geen krassen maakt.
007.jpg


Neem het alu af met dezelfde doek.
008.jpg


Herhaal stap 2 totdat alle vlekken weg zijn.

Stap 3: glad maken
Knip een stukje schuurpapier 1000 af en ga het glaasje water halen dat ik vergeten ben op de foto te zetten in het begin.
009.jpg


Maak het schuurpapier nat en schuur het alu voorzichtig. De restanten Commandant 4 worden donker en stroef, ga door met schuren totdat alle restanten Commandant 4 weg zijn.
010.jpg


Neem het alu af met een schoon stuk van de poetsdoek. Het zou nu al behoorlijk moeten blingblingen.
011.jpg

(jaja, let op de reflectie van de doek :) )

Neem nu een stukje schuurpapier 2000.
012.jpg


Weer nat schuren, heel zachtjes.
013.jpg


En weer afnemen met een schoon stuk poetsdoek.
014.jpg

Ziet er al een stuk beter uit, toch?

Stap 4: afwerking
Nu heb je Belgom Alu en een nieuwe poetsdoek nodig.
015.jpg


Smeer het alu in met Belgom Alu.
016.jpg


En nu maar poetsen.... :Z
017.jpg


Als de Belgom Alu droog wordt, dan opwrijven met een schoon stuk poetsdoek.
018.jpg

Oi oi oi, wat glimt dat 8-)

Stap 5: bescherming
Tenslotte heb je WD40 en een schoon stukje poetsdoek nodig.
021.jpg


Spuit het alu in met WD40, ook de delen die niet zichtbaar zijn.
022.jpg


Laatste keer goed poetsen.
025.jpg

Misschien dat de glans iets afneemt door de WD40, maar het schijnt wel stukken beter beschermd te zijn. (Sterker nog, als je het niet doet kan je na twee dagen weer overnieuw beginnen).

En klaar...
026.jpg


Final check, de bling bling proef. Weerspiegelt het alu de schroevendraaier?
027.jpg

Euh... nou nee... -O-

Na de make-over...?
028.jpg

Ja! Ja! Ja! *O*

En nog even in de herhaling, zodat je 't kan vergelijken...
Zo was het eerst:
alu01.jpg

En zo is het nu:
alu10.jpg

OK, OK, je ziet nog hier en daar wat vlekjes, mag ik jullie er even op attenderen dat het hier een VT500C uit '83 betreft...

Boven steeds niet-behandeld, onder wel-behandeld...
alu2.jpg


alu20.jpg


alu21.jpg


alu23.jpg


Je moet er een beetje geduld voor hebben, maar ach, met de winter voor de deur... mooi toch?
 
en ik ben lui uitgevallen maar ik heb gewoon een polijstmachine (zijn echt niet meer zo duur tegenwoordig tenzij je echt een krachtige wil, mijne is erfstukje en erg krachtig maar dat was dus wel een duurdere)

men neme 2 polijstborstel 1 zachte en 1 sisal. 2 blokken polijstpasta en jawel eerst ff op de sisal borstel icm groene pasta daarna na poetsen met witte pasta op de zachte polijstborstel en warempel je wordt zowat verblind door je eigen aluminium.

De voordelen zijn dat je een stuk sneller klaar bent en het echt ontzettend goed werkt en resultaat aflevert.

nadelen heeft het ook, je wordt er zelf best wel smerig van doordat de polijstborstel nogal hard alle vuil alle kanten oplsingert incl jezelf. en je te polijsten stuk wordt best wel warm en zelfs heeft en als je niet oppast heb je dus de brandblaren op je vingers :(

en voor de ongeloviggen onder ons, ja ook zo'n verweerd stuk zoals hierboven in de topicstarten zijn voorbeeld kan gewoon met een polijstborstel.
 
Met glasparel stralen wordt het alleen schoon. Blijven de putjes over.
En het alu is ruw dus na een poosje erg dof.

Er zijn op dit moment polijstschijven in de handel, die monteer je op de haakse slijpmachine.

ff opletten de schijven zijn geschikt tot ca. 7000 rpm.
Slijpmachine loopt ca. 12000 rpm.
Dan vliegen de schijven je rond de oren. Weet ik uit eigen ervaring.
Gaat een heel stuk sneller. Zo'n subframe steun uit het begin van deze topic is dan in een uurtje brandschoon en echt blingbling.

Om ze blingbling te houden zou ik ze in de 2K blanke lak zetten, is het helemaal af.
Desnoods voor het spuiten met de hand napolijsten.

Ben je helemaal het mannetje.
 
Laatst bewerkt:
Erg leuk dat je de moeite neemt om het hier neer te zetten mt foto's en zo, maar ik vind dat je erg vlug tevrede bent met het resultaat. Dat aluminium kan veel harder glimmen.
Je moet wat langer schuren beginnende met 240 dan 400, 1000 en tenslotte
eventueel 2000. Daarna polijsten (met een polijstbord in de boormachine gaat het sneller) met belgom of een polijstblok.


Respect voor het topic en de topicstarter

maar het kan idd veel beter. Met o.a. zo'n polijstblok. Zeker als je bv wielen polijst moet het resultaat zijn als een spiegel.

Kijk maar eens naar die fietsen van die antillianen het polijsten is hun niet vreemd.



Enne blanke textyl wordt na een wintertje helemaal bruin. Krijg je zon rare bruinachtige niet te definieren laag. Lijkt dan net een oude laklaag.

scotsbright kun je geoon bij de gamma halen (bv die in het forepark in leidschendam)
 
Laatst bewerkt:
voor alles wat ik polijst van metaal gebruik ik Meguiar's all metal polish (klein paars potje met groene deksel)

en een applicator pad zoals ze dat noemen.

om de zooi er af te halen gebruik ik een microvezeldoek. hierdoor wrijf je er ook geen krasjes meer in..


wordt heel erg veel gebruikt bij het polijsten van alu/LM velgen op auto's ;)
 
ik polijst alles met polijstpast van riwax.heb je in 2 soorten grof en fijn.werkt vele malen beter dan commodant.dit goedje is minder vettig en werkt ptima.gebruik meestal een poetstol op de boormachine voor sneller en beter resultaat.maar handmatig kan natuurlijk ook.te verkrijgen in de betere vakwinkels.of anders www.riwax.nl
 
Waar halen jullie polijstblokken, ik heb een polijstsetje van Louis.de maar toen in thuiskwan wist ik ook waarom het zo goedkoop was. Als ik nl de polijstborstel op de blok hield kwam er helemaal niets af. De blokken waren compleet uitgedroogd.

Wim
 
Ik heb

een paar jaar geleden zo'n polijstborstel set gehaald bij de Marktkauf ofzo.
Grove borstel met de bruine pastareep en een fijne borstel met de blauwe pastareep.

Idd na het ontlakken met verfafbijt geschuurd met 400, 1000, en dacht: 2000?
Laatste schuurpapier nat.

En na het schuren, polijsten met de borstels op de boormachine.
En dan nog even gepoetst met Alu van Belgom.

Heel belangrijk is eerst die blanke laklaag eraf!

kleppendeksel1.jpg



kleppendeksel7.jpg




Plaatjes altijd leuk.
 
Zeer geslaagd!

Ik denk dat lakken echt nodig is om het knap te houden, toch?

Ik heb ook wel eens wat kleins gepolijst met noeste arbeid maar dat was met de kortste keren weer lelijk als de nacht!
 
Laatst bewerkt:
Binnenkort maar eens aan de gang met o.a. de knippers, kleppendeksel en de omlijsting van de radiateur(die zien er het ergst uit :X )

Radiateurvoor.jpg

Radiateurvoor2.jpg

Zaten op een radiateurkap die al jaren in een magazijn lag wegterotten.

De rest wat opgeknapt moet worden is in lichte aangetaste staat.

Resultaat volgt(maar ik ben niet zo snel, dus dat kan wel even duren :Y _O- 8-) )
 
Tipje: bij GAMMA een palmschuurmachine voor 2tientjes met schuur en polijstpads.
Ben er wel over te spreken, zit zelfs een Scotch-Brite-pad bij *D

Nu alleen nog voor BELGOM alu. slagen hier in de buurt -O-
Anders maar bestellen O-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan