Aanvulling: doe eerst een 'droogstart'.
[*]Kijk naar je oliepeil. Zorg dat er olie tot het bovenste peil in zit.
[*]Maak je bougiedoppen los, of draai zelfs de bougies eruit (dan kun je ook gelijk olie in de cylinders spuiten)
[*]Laat nu de motor op de startmotor ronddraaien en hou het oliepeil in de gaten. De startmotor niet langer dan 30 seconden per keer laten draaien omdat hij anders misschien oververhit.
[*]Zoals gezegd: hou het oliepeil in de gaten, dat moet gaan zakken.
[*]Als het oliepeil niet meer zakt, dan is de motor klaar om echt gestart te worden.
Waarom?Nog een tip: vervang de oude olie koud, ga dus niet eerst de motor proberen te starten om de olie warm te krijgen.
Als je warme olie wil, kun je ook een schildersfohn op je carter zetten om de olie te verwarmen.
Let op dat je carter niet heter dan 660 graden wordt, anders smelt het aluminium. Sommige schildersfohns halen de 750 graden wel. Dus de fohn op afstand houden en er bij blijven.
Aanvulling: doe eerst een 'droogstart'.
[*]Kijk naar je oliepeil. Zorg dat er olie tot het bovenste peil in zit.
Waarom?
De olie koelt en smeert nog steeds prima na een aantal jaren stilstaan. Je draait hem alleen door zonder bougies zodat er ook overal olie tussen de glijvlakken zit.
Nog een paar tips
Ben je van plan je motor lange tijd niet te gebruiken laat de motor draaien met dichte benzinekraan net zo lang tot hij er mee stopt of zet een paar km voordat je thuis bent je kraan dicht, er zit dan geen benzine meer in je carbs en er kunnen daar dan geen nare dingen gebeuren.
Tank benzine met zo weinig mogelijk ethanol.
Olie is bedoeld om vuil zwevend te houden. Het filter neemt dan het vuil op uit de olie. Waar moet dat vuil van jou vandaan komen dan? Als dat bestaand vuil is ligt het als sludge op de bodem van het carter. Dat tap je niet af zonder om te woelen en komt dus pas los bij de eerste goede rit. Onwaarschijnlijk verhaal dus. En als je gruis in je blok hebt heb je een groter probleem.De vuiligheid is allemaal naar beneden gezakt. En bij het starten wordt gruis en dergelijke tegen de onderkant van je zuigers aan gegooid. Aangezien je zuigers schuin staan, eindigt dat gruis aan de onderkant, tussen de zuiger en de cylinderwand. Daar krijg je dan krassen, en die hadden voorkomen kunnen worden door eerst de olie koud af te laten.
En een schilderfohn wordt 750 graden. Daar krijg je een carter best heet mee hoor.
Dan moet je kijken welke olie het is. Of even hier aangeven.Had mijn FXR gestart na 3 maande stilstand, startmotor slaat aan motor loopt rukkerig, choke effe geopend, slaat ie weer af. Met weer starten alleen een klik geluid, geen reactie van de startmotor.
Daarna een nieuwe startrelais ingestopt en alles goed, hij start direct, lekker gasgewen en zag erna dat ik in een poel olie staan
Oliepeil sta op minimum.
Iemand enige idee?
Olie is vanuit olietank naar blok gezakt (dry sump)Had mijn FXR gestart na 3 maande stilstand, startmotor slaat aan motor loopt rukkerig, choke effe geopend, slaat ie weer af. Met weer starten alleen een klik geluid, geen reactie van de startmotor.
Daarna een nieuwe startrelais ingestopt en alles goed, hij start direct, lekker gasgewen en zag erna dat ik in een poel olie staan
Oliepeil sta op minimum.
Iemand enige idee?