How to: Tankreparatie

^Viper

MF veteraan
18 dec 2003
2.783
1
In 2004 kwam ik een keer thuis. en toen lag er onder mijn motor een plas benzine.
dacht in eerste instantie dat de carburateur over liep oid. maar dat was niet het
geval. de tank was lek. de vorige eigenaar had de roest gaatjes gedicht met silicone
kit, maar dat werkt natuurlijk niet. Ik heb daar toen foto's van gemaakt.


Die kwam ik weer tegen. dus bij deze, How to: Reparatie stalen brandstoftank.

1.jpg

4.jpg

5.jpg


Goed schuren, anders hecht je tin echt niet!
6.jpg

7.jpg

8.jpg

9.jpg


Een geld stuk werkt perfect, Koper soldeert hartstikke makkelijk immers :)
10.jpg

11.jpg

12.jpg

13.jpg

14.jpg

15.jpg

16.jpg

17.jpg

18.jpg


Klaar :9~
20.jpg



Als jullie niet snappen wat ik doe, dan zet ik dat er nog wel bij. maar ik heb er nu even geen tijd voor, duty is calling -O-
 
Laatst bewerkt:
Iemand wel eens hardsoldeer geprobeerd? Dus solderen met vlam, soldeerpoeder en zilversoldeer?

Yep,
Gaat goed, ook met een en twee euro-muntjes.


Het grote probleem bij lassen of hardsolderen is de open vlam. Dat lost TS mooi op met het uitspoelen met de tuinslang.

Ik heb ook wel eens een tank met tin gesoldeerd, maar de narigheid was dat die verbinding mechanisch belast werd. Het tinsoldeer scheurde dus vrolijk weer open en nadat het staal eenmaal met tin "besmet" is kan je hardsolderen oid vergeten. In mijn geval ging het om een bestelmini-tankje en die koop je echt niet op iedere hoek van de straat (ze zijn namelijk allemaal op hetzelfde punt weggerot).
Of je een tankje besmet met tin nog kan lassen, weet ik niet. Ik soldeerde het mini-tankje gewoon eens in de zoveel maanden.

(Met de bout is solderen terwijl er nog benzine in de tank zit is gevaarlijk, maar wel mogelijk).
 
Het gaat me niet om de open vlam, de betreffende tank wordt eerst wel benzinedamp-vrijgemaakt. Das het probleem niet. Het gaat me echt om de techniek van het harsolderen. Zacht solderen met vlam of bout is geen enkel probleem, maar hardsolderen heb ik nog nooit gedaan, vandaar.
 
Het gaat me niet om de open vlam, de betreffende tank wordt eerst wel benzinedamp-vrijgemaakt. Das het probleem niet. Het gaat me echt om de techniek van het harsolderen. Zacht solderen met vlam of bout is geen enkel probleem, maar hardsolderen heb ik nog nooit gedaan, vandaar.
Temp is wat hoger , zo'n 700 tot 900 graden. Werstuks opschuren en borax op laten smelten om het oxideren tegen te gaan. Dan met staafje zilver of koper solderen.
Er zijn ook staven , meestal zilver, waar het borax al op zit.
Staaf zilver is heel prijzig, maar vloeit heel dun uit. Zilver is altijd gelegeerd met koper en andere metalen.
 
Yep,
Gaat goed, ook met een en twee euro-muntjes.


Het grote probleem bij lassen of hardsolderen is de open vlam. Dat lost TS mooi op met het uitspoelen met de tuinslang.

Ik heb ook wel eens een tank met tin gesoldeerd, maar de narigheid was dat die verbinding mechanisch belast werd. Het tinsoldeer scheurde dus vrolijk weer open en nadat het staal eenmaal met tin "besmet" is kan je hardsolderen oid vergeten. In mijn geval ging het om een bestelmini-tankje en die koop je echt niet op iedere hoek van de straat (ze zijn namelijk allemaal op hetzelfde punt weggerot).
Of je een tankje besmet met tin nog kan lassen, weet ik niet. Ik soldeerde het mini-tankje gewoon eens in de zoveel maanden.

(Met de bout is solderen terwijl er nog benzine in de tank zit is gevaarlijk, maar wel mogelijk).

het lasproces geeft niet zoveel om tin, en je kunt er ook een grotere plaat in/op lassen zodat het tin volledig weg is.


Het gaat me niet om de open vlam, de betreffende tank wordt eerst wel benzinedamp-vrijgemaakt. Das het probleem niet. Het gaat me echt om de techniek van het harsolderen. Zacht solderen met vlam of bout is geen enkel probleem, maar hardsolderen heb ik nog nooit gedaan, vandaar.

op zich is er niet zoveel verschil met zachtsolderen.
Eerst even oefenen op wat ander plaatmateriaal zou ik zeggen en dan leer je het redelijk snel als je al wat soldeerervaring hebt
 
Had ook een lekke tank en ben via het forum verwezen naar tank cure . Heb het opgezocht via internet en toen opgehaald en ja hoor werkt prima zag het bij de lasnaad aan de onderkant naar buiten komen het moet 5 dagen uitharden maar mijn tank lekt dus niet meer.
 
Had ook een lekke tank en ben via het forum verwezen naar tank cure . Heb het opgezocht via internet en toen opgehaald en ja hoor werkt prima zag het bij de lasnaad aan de onderkant naar buiten komen het moet 5 dagen uitharden maar mijn tank lekt dus niet meer.


Dat klopt, heb zelf ook een (nog dichte) tank behandeld met tank cure. Maar als je dat goed wilt doen is het zeer bewerkelijk. En als je 3 tanken hebt is het nogal prijzig.

Theoretisch zijn er nog wel meer 2 componenten lijmsoorten die ook zouden moeten voldoen, bison 2 comp metaal lijm bijv.
Ik heb hier een tank liggen waar aan de buitenkant wat op geplakt zit. Zit er keurig op en tank zit potdicht. 't Moet er al minstens 6 jaar op zitten....
 
...Wisten jullie dat je een lekke tank gewoon kunt repareren met een....stukkie zeep?!?
Als je wat van een blokje zeep afschraapt en dit op het lek kneed (nu moet de zeep juist wél in aanraking komen met de benzine om een chemische reactie aan te gaan) dan is het in no time afgelopen met de lekkage.
De zeep wordt na het kontakt met de brandstof knoertehard, zó hard dat je er zelfs een schroefdraad in zou kunnen tappen.
Probeer het maar zou ik willen zeggen...
 
...Wisten jullie dat je een lekke tank gewoon kunt repareren met een....stukkie zeep?!?
Als je wat van een blokje zeep afschraapt en dit op het lek kneed (nu moet de zeep juist wél in aanraking komen met de benzine om een chemische reactie aan te gaan) dan is het in no time afgelopen met de lekkage.
De zeep wordt na het kontakt met de brandstof knoertehard, zó hard dat je er zelfs een schroefdraad in zou kunnen tappen.
Probeer het maar zou ik willen zeggen...


Heb van dat stukkie zeep gelezen, maar het lijkt me geen lange termijn oplossing. Maar ik heb er geen ervaring mee. Die stuiver er op solderen lijkt me wel, maar ik ben verbaasd dat je op het staal van de tank kunt zacht-solderen. Meestal wil soldeertin slecht hechten op staal.
 
Heb van dat stukkie zeep gelezen, maar het lijkt me geen lange termijn oplossing. Maar ik heb er geen ervaring mee. Die stuiver er op solderen lijkt me wel, maar ik ben verbaasd dat je op het staal van de tank kunt zacht-solderen. Meestal wil soldeertin slecht hechten op staal.


Goed schuren. en dan wat van dat spul er bij.. weet ik veel hoe dat heet :) 't stinkt behoorlijk!

ik heb de motor nog steeds. en de tank is nog steeds dicht *D
 
Mijn tank zit al een jaar dicht met dat kneedbare metaal uit de bouwmarkt.

Een ander gat zit al een tijd dicht met secondelijm. Dit gat had ik eerst tijdelijk gedicht met een blok zeep toen ik langs de snelweg stond met een lek.
Secondelijm heeft het tot vandaag precies een jaar uitgehouden. Nu smeer ik dit gaatje ook weer dicht met kneedbaar metaal.
 
pas een tank van een harly gemaakt was gescheurt bij de ophanging nieuwe plaat op gelast co2 steun erop gelast en afgewerkt met tank cure en weer een tevrede vriend met een smile op de harly
heb ook gelijk de andere helf van de tank uit voorzorg maar gedaan
 
Terug
Bovenaan Onderaan