How-to Vario ruitje maken

legalstar

Die hard MF'er
2 okt 2011
708
1
Duiven
How-to Vario/opzet ruitje maken

Wat heb je nodig:
-Oud ruitje of 15 cm plastic UV bestendig.
-(elektrische) figuurzaag
-Boormachine
-Verfafbrander (evt Föhn)
-Schilderstape
-Boutjes/moertjes en afstandsbusje
-meetlint, duimstok...

Lees eerst alles door voor je begint :)
Tips staan onderaan, verwijzend naar de gebruikersnaam van mede mf-ers van wie deze afkomstig is.

Bedenk hoe je het wil maken. Kies een ruitje met die al een beetje dezelfde bolling heeft al wat er al opzit. Ik koos voor een ruitje met zachter plastic, waardoor de kans dat die knapt/barst minder is.

Meet ruim op wat je nodig hebt (+3 cm). Immers materiaal eraan plakken gaat moeilijk.
Plak dat af met schilderstape op het ruitje en zaag het uit.

Ik raad een figuurzaag aan, aangezien het zaagblad veel en kleine tanden heeft en de frequentie ook goed is ivm een lintzaag bijvoorbeeld. :9

Werk snel, want door de hitte van het zaagblad kan het weer aan elkaar plakken. Dit gebeurd minder door beide kanten af te plakken met tape en het rest materiaal wat weg te trekken.



Kijk nu of de bolling van het ruitje nog goed is. Zo nee, ga je het ruitje verhitten. Een verfafbrander word heter dan een föhn. Deze kun je kopen à 15 euro bij de Action. De meeste plastics vervormen rond de 60 à 80 graden Celsius en smelten pas boven 100. Heb je die vorm goed kun je wachten of onder de kraan houden :P.

Nu komt het pas maken. Het ruitje is nog steeds te ruim, dus het zou nog niet moeten passen. Het makkelijkste om te maken is een ruitje wat \=/ zo eruit gaat zien.

De onderkant van het vario ruitje is de maat die je nodig hebt, terwijl boven 'overmaat' is.

Tape van de bovenhoek naar de maat die je wil. Ik wou onder 24 cm hebben, dit ivm het Diverson ruitje. En zagen maar.

Nu zal die goed passen en ben je eigenlijk al klaar.

Afwerken:
Hoeken: leg je rol tape erop en teken af.
Halve maan aan de onderkant: pak de fruitschaal van je vrouw, vriendin, partner, baas.

Gaten boren voor de ophanging:

-Langzaam boren en niet te hard douwen, anders knappen harden ruiten/plastics!-



Denk aan de verdeling van de stress in het materiaal!

Hou het vario ruitje op de hoogte wat je wil. Ik het 10 cm gedaan omdat een flipup ruitje van mdi 10cm hoger is dan het standaard ruitje. Teken af en boor de gaatjes.

Eventueel een opstaand randje maken op je vario ruitje.



Ik koos voor afstandsbussen. Aangezien het ruitje wat klappert door de wind.
Zou je het rechtstreeks op elkaar maken dan zullen er misschien trillingen ontstaan.

Klaar *O*

Prototype:


Uiteindelijke resultaat:



Van opzij:


Zoals het publiek het ziet:


Zoals jij het ziet:


EDIT:
Opmerking en tips:
BolletjeBas, drie- of vierpunts bevesting tegen het klapperen van het ruitje.
magnamaniac, keuze plastics en boren.
 
Laatst bewerkt:
Ik persoonlijk, had ervoor gekozen om 4 bevestigingspunten te maken.

Ik gok ( jij zal het wel weten ) dat het ruitje ( op de manier gemonteerd zoals in de foto's ) gaat trillen/klapperen bij snelheden van 120+ ??
 
Netjes.

Wat is er 'vario' aan?

Geen idee, zo noemen ze het toch? :+
Opzet ruitje dan maar?

Ik persoonlijk, had ervoor gekozen om 4 bevestigingspunten te maken.

Ik gok ( jij zal het wel weten ) dat het ruitje ( op de manier gemonteerd zoals in de foto's ) gaat trillen/klapperen bij snelheden van 120+ ??

Het schild dat je in NL niet harder mag dan 130. Maar inderdaad heb je gelijk hoor. Klapperen wel, maar niet meer dan de rest van de ruit. Je vierpunts bevestiging neem ik in gedachte en ga ik nog even naar kijken. Aangezien die hoger moeten komen dan de twee bouten die er nu al zitten.
 
Laatst bewerkt:
Met 4 punten heb je een "stijf frame" wat nergens heen kan, vandaar.

Alleen jammer dat dat met dít ruitje niet meer kan ( omdat je in het midden al gaten geboord hebt, en daardoor te weinig vlees hebt om boven en onder gaten te boren, denk ik? )


---edit---

Maar, Hulde voor dit stukje huisvlijt hoor! :)
 
Laatst bewerkt:
Met 4 punten heb je een "stijf frame" wat nergens heen kan, vandaar.

Alleen jammer dat dat met dít ruitje niet meer kan ( omdat je in het midden al gaten geboord hebt, en daardoor te weinig vlees hebt om boven en onder gaten te boren, denk ik? )


---edit---

Maar, Hulde voor dit stukje huisvlijt hoor! :)

Dankjewel, complimenten zijn altijd welkom ;)

-Ik heb nog 3 cm 'vlees' over. Nu eerst aankijken hoe het gaat met deze montage. Gaten boren kan altijd nog. Zitten opgesloten in 25mm ringen (even voor de looks :+ ). Dus dat moet het voorlopig wel houden.
 
Enkele tips:
Een zaagje nemen met niet TE fijne tandjes en ook lage snelheid zagen, het kunststof smelt dan minder.
Neem polycarbonaat en GEEN plexiglas/perspex. dit laatste zal vrij snel scheuren/breken op de bevestigingspunten, polycarbonaat is slag/scheurvast.
Boor met een houtboortje (de linkse) ipv een metaalboortje (middelste) en op niet te hoge snelheid voor het mooiste gat.
bohrerarten1.jpeg

"Moeders" oven om het kuststof zacht te maken werkt prima. bakplaat met wat bakpapier tegen vastplakken. Polycarbonaat heeft 150o nodig om zacht te worden.
 
Enkele tips:
Een zaagje nemen met niet TE fijne tandjes en ook lage snelheid zagen, het kunststof smelt dan minder.
Neem polycarbonaat en GEEN plexiglas/perspex. dit laatste zal vrij snel scheuren/breken op de bevestigingspunten, polycarbonaat is slag/scheurvast.
Boor met een houtboortje (de linkse) ipv een metaalboortje (middelste) en op niet te hoge snelheid voor het mooiste gat.
[afbeelding]
"Moeders" oven om het kuststof zacht te maken werkt prima. bakplaat met wat bakpapier tegen vastplakken. Polycarbonaat heeft 150o nodig om zacht te worden.

Paar kleine aanvullingen/reacties:

Betreffende dat polycarbonaat:
Als je een oud ruitje hergebruikt, hoef je je daar niet druk om te maken, dan is het al goed materiaal.

Boren met houtboor/metaalboor merk IK iig geen verschil in.
Wat ik altijd doe is:
De plek waar het gat moet komen afplakken met schilderstape, en dan éérst met een boortje 2mm boren, dan 4mm, 6 en 8mm ( en evt. 10mm, ligt aan de maat bout die je wil gebruiken )

En dan een rubberen kraagje in het gat drukken, dat je het gat "opsluit" in rubber.
 
Laatst bewerkt:
Paar kleine aanvullingen/reacties:

Betreffende dat polycarbonaat:
Als je een oud ruitje hergebruikt, hoef je je daar niet druk om te maken, dan is het al goed materiaal.
Hm, dit had ik er in 1e instantie ook bij staan :? :? per ongeluk gewist blijkbaar
Boren met houtboor/metaalboor merk IK iig geen verschil in.
Wat ik altijd doe is:
De plek waar het gat moet komen afplakken met schilderstape, en dan éérst met een boortje 2mm boren, dan 4mm, 6 en 8mm ( en evt. 10mm, ligt aan de maat bout die je wil gebruiken )

En dan een rubberen kraagje in het gat drukken, dat je het gat "opsluit" in rubber.
 
ipv 4 zou je ook nog 3 kunnen overwegen, scheelt weer materiaal (en gewicht :P ) en ook op die manier gaat het veel minder wapperen dan met 2 (als dat al gebeurt)

verder vind ik het er heel erg netjes uitzien!
ik moet binnenkort ook met mijn ruitje aan de slag (er komen barstjes in de bovenkant :( ) en ik ga misschien ook wel zoiets doen, heb nog wel ergens een deauville ruitje liggen
 
Terug
Bovenaan Onderaan