Misschien kan je bij jou motor beter een slang aan je uitlaatdemper maken en steken die onder je jasik zit er ook aan te denken om dit in elkaar te knutselen
echter zou hij dan op het Honda XL500 pekelbrik moeten komen. Ik weet niet wat voor dynamo daar op zit maar de accu is een 3 Ah exemplaartje. Zou ik het ding niet heel snel leegtrekken?
vestje; 25 W op laagste stand.. koplamp 35 W (ouderwets ding), achterlicht 5 W.. af en toe remlicht en knipperlichten a 21 W.
Kom je in ieder geval op constante belasting (vest + koplamp + achterlicht) van 5,5 A. Als je er vanuit gaat dat je de 3 Ah accu niet helemaal leeg wil trekken, laten we zeggen maximaal tot de helft, heb je dus maar 1,5 Ah tot je beschikking. Dan is de pret in 1,5 Ah/5,5 A = 0,27 h voorbij.
Zou dus wel prettig zijn als m'n dynamootje de accu vlot genoeg kan bijladen..
Ik heb het type met 12 volt circuitje. Zit ook een spanningsregelaar tussen. Zou in principe gewoon moeten werken dus lijkt me. Maar voor hoe lang is de vraagIs die accu wel 12v? Vaak zijn ze 6v dacht ik?
Dat soort fietsen hebben vaak geen spanningsregelaar. De dynamo is afgesteld op de belasting, d.w.z. dat met de belasting van de lampen de spanning op zo'n nivo uitkomt dat er een accu opgeladen kan worden.
Als je de lampen uit doet, wordt er een weerstand ingeschakeld (met dezelfde weerstand als de lampen bij elkaar ongeveer).
Dus je zou ipv die weerstand het vest aan kunnen sluiten, maar dan heb je dus of licht of warmte
Als het goed is kan de dynamo niet veel meer leveren, anders zouden de lampen heel vaak springen. Dus met lichten en vest aan zul je waarschijnlijk minder licht hebben, weinig warmte en snel een lege accu.
Heb je misschien een bedradingsschema? Als 'ie wel een spanningsregelaar heeft wordt het een ander verhaal.
meten is weten.Ik neem aan een echte spanningsregelaar. Is een kastje met koelribben en alles. Lampje aansluiten is wel makkelijk ja. Alleen kom ik er moeilijk achter of de dynamo de accu vlot genoeg weet bij te laden zodat ie niet leeg gaat.
Kan ook een diode met koelribben zijn. Hoeveel draden heeft ie?Ik neem aan een echte spanningsregelaar. Is een kastje met koelribben en alles. Lampje aansluiten is wel makkelijk ja. Alleen kom ik er moeilijk achter of de dynamo de accu vlot genoeg weet bij te laden zodat ie niet leeg gaat.
was ff in de war met de gelijkrichter. Maar het is dus zo'n dingskeKan ook een diode met koelribben zijn. Hoeveel draden heeft ie?
Maar vdv's tip is een goeie, ff meten of ie bij volle belasting nog genoeg laadspanning heeft (>13.8v)
Het staat er op.was ff in de war met de gelijkrichter. Maar het is dus zo'n dingske
[afbeelding]
In dat geval is het juist gunstig om veel belasting aan te sluiten op de accu. De regelaar hoeft dan minder elektrische energie om te zetten in warmte energie (oftewel affakkelen, daar zijn de koelribben voor).Met weinig koelribben dus weinig vermogen.
Welk vermogen bedoel je?Met weinig koelribben dus weinig vermogen.
Allemaal veel te ingewikkeld... de algemene gedachte is dat de regelaar warm wordt doordat je 'm belast (licht, navi, ecu, koelkast, tv, vest etc.).Welk vermogen bedoel je?
Het vermogen dat omgezet word in de regelaar is de stroom x de spanning die over de thyristor staat.
Een heel snelle schakelende thyristor zal minder vermogen dissiperen en daardoor ook veel minder warm worden.
dat klopt, maar het is niet zo dat de regelaar de rest opsnoept.Allemaal veel te ingewikkeld... de algemene gedachte is dat de regelaar warm wordt doordat je 'm belast (licht, navi, ecu, koelkast, tv, vest etc.).
(het omgekeerde is waar, maar dat hoef ik jou niet te vertellen)
zo ver was ik ook al, echter beschikt de XL500R ook nog over een losse gelijkrichterHet staat er op.
Regulator= regelaar
Rectifier= gelijkrichter
Dit is de 2 in 1
Deze nog te koop bij de Action? Zag het stoelelement niet liggen.
In de online folders kan ik hem niet vinden... Is dat vanaf maandag? Donderdag? Regiogebonden?Volgende week bij lidl weer hoezen.