How to: Zend-ontvanger

Kees Den Haag

MF veteraan
28 apr 2005
4.909
110
Den Haag
Zend/ontvanger.

Met oog op een motorvakantie naar de UK & Ierland, en ik toch bezig was met de boel te verbouwen, heb ik de GTR voorzien van een zend/ontvanger voor onderlinge communicatie. En dat heeft goed uitgepakt. Daar hebben we heel veel plezier van gehad. Zie het reisverslag: http://www.gtr1400.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=1111

Buiten dat het handig en gezellig is als je zo nu en dan even kan communiceren, komt het ook de veiligheid ten goede. Je kunt elkaar waarschuwen voor grind in de bocht, gladde wildroosters, schapen, inhalend verkeer en mooie vrouwen. Als de achterste wordt opgehouden kan je als voorste gewoon doorrijden en route aanwijzingen doorgeven. Ook als de onderlinge afstand wat groter wordt is het geen enkel probleem.

Ik heb gekozen voor een UHF transceiver die kan zenden en ontvangen op 400 t/m 470Mhz.(UHF=Ultra High Frequency) En aangezien de ruimte bij een GTR1400 erg beperkt is de portofoon versie. Het voordeel van deze frequentie is dat er niet zo’n hoge antenne nodig is. Bovendien is het bereik uitstekend.

Om niemand in de weg te zitten kan je het beste gebruik maken van de LPD frequenties. (Low Power Device, zoals afstandbedieningen voor auto’s e.d.) Er zijn 69 frequenties beschikbaar. kanaal 01: 433.075MHz t/m kanaal 69: 434.775MHz

Ook er 8 MPR frequenties voor walki talkies, babyfoons, rijscholen e.d.
KANAAL 1, 446.00625 MHZ
KANAAL 2, 446.01875 MHZ
KANAAL 3, 446.03125 MHZ
KANAAL 4, 446,04375 MHZ
KANAAL 5, 446.05625 MHZ
KANAAL 6, 446.06875 MHZ
KANAAL 7, 446.08125 MHZ
KANAAL 8, 446.09375 MHZ

Op de LPD frequenties mag je eigenlijk maar met 10mW (0,01W) vermogen uitzenden, zonder externe antenne. En op de PMR frequenties slechts met 0,5W zendvermogen. Met meer vermogen heb je eigenlijk een zendvergunning nodig. Maar zolang je buiten deze frequenties niemand in de weg zit kom je er wel mee weg.

Ik heb gekozen voor de Wouxun KG-699E met een zendvermogen van 5W.(+/- 70 euro) Maar er zijn overigens ook eenvoudigere portofoons te koop. Zelfs al voor 38 dollar inclusief de verzendkosten! (Zie: 409shop,walkie-talkie,Handheld Transceiver Radio )
Portofoon01.jpg

Om de porto van spanning te kunnen voorzien is een adapter nodig die op de plek van de batterij geklikt kan worden en voorzien is van een sigaretten aanstekerplug.

Er zit geen elektronica in deze plug, op het LEDtje na dan. Deze kan er dus afgeknipt worden en voorzien worden van een connector.
Portofoon02.jpg


De antenne kan er afgeschroefd worden en op de plek van de antenne kan een connector geschroefd worden zodat er een BCN connector op aangesloten kan worden. Een drukknop wordt gebruikt als PTT knop. (Push To Talk) Ik heb twee kabeltjes gebruikt met haakse jack connectoren voor de microfoon ingang en de audio uitgang.
Portofoon03.jpg


Om de portofoon te verbinden met de externe antenne zijn de onderstaande connectors nodig met een stukje coaxkabel van 50ohm.
Portofoon04.jpg


De antenne is een heel erg belangrijk onderdeel. Hiermee staat of valt de bruikbaarheid. Een sterke zender met een zwakke zender zal onvoldoende presteren. En zwakke zender met een goede antenne kan daarentegen wel goede prestaties kunnen halen. De antenne is slechts 37cm lang en is geschikt voor 400 tot 470Mhz.

Voor een motor kan niet iedere antenne gebruikt worden. Er moet gebruik gemaakt worden van een “no ground plane” antenne. Een standaard antenne is bedoeld om bijvoorbeeld op het ijzeren dak van een auto geplaatst te worden. Maar de meeste motoren hebben geen groot ijzer vlak. Gelukkig worden er ook antennes gemaakt voor campers die een plastiic dak hebben. Dit is de Diamond SG-M803N van 39 euro.
Portofoon05.jpg


De onderstaande klem, met een plaatje metaal, is gebruikt om de antenne te bevestigen.
Portofoon06.jpg


De PTT knop is op deze manier bevestigd. Deze keer heb ik een waterdichte knop gebruik. De portofoons hebben ook een VOX functie. Zal je spreekt zal de zender automatisch gaan zenden. Door de lawaaiige omgeving op de motor heb ik hier weinig vertrouwen in en gebruik ik een PTT knop om te spreken.
Portofoon07.jpg


Op de plek van het opbergvakje voor het boordgereedschap is de porto geplaatst. Een paar stukken schuim houden de boel veilig op zijn plaats.
Portofoon08.jpg


Met een klem is de antenne aan de handgrepen van de passagier bevestigd. De passagier heeft hier nauwelijks last van.
Portofoon09.jpg


De antenne staat een beetje schuin zodat de topkoffer gewoon open kan zonder de antenne te raken.
Portofoon10.jpg


Al met al is het mogelijk om voor een bedrag van om en bij 150 euro een motor te voorzien van uitstekende communicatie middelen.
Portofoon11.jpg


Overal in het land staan relais stations op hoge plaatsen. In Amsterdam bijvoorbeeld op de Rembrant toren. Dit zijn gevoelige ontvangers die het ontvangen signaal op een andere frequentie met een hoog vermogen weer uitzenden. Op deze manier kan het bereik vele tientallen kilometers zijn. Maar die zijn eigenlijk alleen voor vergunningshouders.

De porto’s hebben vele instel mogelijkheden. De meeste zijn voor gebruik op de motor niet van belang. De instellingen die wel nut hebben zijn:

- Rogerbeep. Een pieptoon bij het starten met zenden en bij het loslaten van de zendknop. Op de motor is dit zeker handig.
- Busy Channel Lockout. Om te voorkomen dat meerdere mensen tegelijk gaan zenden en door elkaar gaan praten. De zender checkt dan eerst of de boel vrij is.
- CTCSS. Een soort code die er voor zorgt dat je alleen zenders hoort met dezelfde code. Vreemden kunnen er dan niet doorheen komen.
 
Geen idee of hij op monitoren van twee kanalen stond. Echter hij deed niet wat jij omschreef. Onder het rijden versprong hij van de
PMR naar het UHF kanaal met mega ruis als gevolg. Terug naar de PMR deed hij niet meer. Dat moest handmatig, ook al kletste heel de wereld via de PMR.

Vreemd, maar misschien dat de porto dus iedere keer terug sprong op het UHF kanaal ofzo.

Ruis microfoon zit terhoogte van de mond dus zou met helm open of dicht de juiste filtering moeten toepassen, maar niet dus. Boven de 100 wordt ik onverstaanbaar door de wind. Dit was bij mijn vorige systeem niet, alleen daar was de porto weer te zacht op qua geluid. Ik kwam te zacht door bij andere om voldoende verstaanbaar te zijn. Het nog oudere systeem echter doet het prima maar daar kon mijn telefoon niet meer bij. Heeft namelijk maar twee audio ingangen.

De ruismicrofoon (dus dat kleine ronde ding, niet de mic waar je in praat) zit bij mij in de systeemhelm boven het wangstuk (ter hoogte van het scharnier van het scherm). Probeer hem daar eens te plaatsen. Dit staat ook zo in de handleiding. Als de helm open staat, zit ie vol in de wind.
 
Specs zien er leuk uit, maar de prijs daarentegen... word mij iets te gek, toch bedankt voor het meekijken.

Hmm twijfel wat ik nu moet gaan doen...

Tja, goedkoop is het niet, maar meerdere keren een goedkoop setje proberen is ook niets. Ik heb zelf een setje gehad van IMC (werkte niet boven 50 km/u) en ééntje van bikecomm. Die laatste was helemaal draadloos (en heb ik goedkoop weten aan te schaffen). Werkte redelijk, ook op snelheid, maar ik heb nooit mijn telefoon werkend gekregen. Daarbij was vooral de headset kwalitatief minder (ik heb heel wat zitten solderen).

Zoals Kees ook al opmerkte, dan liever kabels en ik moet zeggen dat ik nu heel tevreden ben met mijn autocom (hoewel ik ook daar nog wat extra elektronica voor nodig had...)
 
Vreemd, maar misschien dat de porto dus iedere keer terug sprong op het UHF kanaal ofzo.De ruismicrofoon (dus dat kleine ronde ding, niet de mic waar je in praat) zit bij mij in de systeemhelm boven het wangstuk (ter hoogte van het scharnier van het scherm). Probeer hem daar eens te plaatsen. Dit staat ook zo in de handleiding. Als de helm open staat, zit ie vol in de wind.

Daar zit hij dan ook
 
Geen idee of hij op monitoren van twee kanalen stond. Echter hij deed niet wat jij omschreef. Onder het rijden versprong hij van de
PMR naar het UHF kanaal met mega ruis als gevolg. Terug naar de PMR deed hij niet meer. Dat moest handmatig, ook al kletste heel de wereld via de PMR.

Ruis microfoon zit terhoogte van de mond dus zou met helm open of dicht de juiste filtering moeten toepassen, maar niet dus. Boven de 100 wordt ik onverstaanbaar door de wind. Dit was bij mijn vorige systeem niet, alleen daar was de porto weer te zacht op qua geluid. Ik kwam te zacht door bij andere om voldoende verstaanbaar te zijn. Het nog oudere systeem echter doet het prima maar daar kon mijn telefoon niet meer bij. Heeft namelijk maar twee audio ingangen.

Anders eens samen een ritje maken om te kijken wat er nou precies mis mee is?
De laatste keer was de ontvangst prima, alleen het volume was te laag.
 
Het niveau van de output naar de porto is te regelen aan de binnenkant van de autocom als het goed is. Althans, dat is bij de mijne zo. Ik heb ook even moeten spelen met het potmetertje voordat het goed was.

Niet meteen helemaal open zetten, dat is niet goed voor de porto of de Zumo (telefoon)...
 
Laatst bewerkt:
Het niveau van de output naar de porto is te regelen aan de binnenkant van de autocom als het goed is. Althans, dat is bij de mijne zo. Ik heb ook even moeten spelen met het potmetertje voordat het goed was.

Niet meteen helemaal open zetten, dat is niet goed voor de porto of de Zumo (telefoon)...

En welke is de jouwe dan?

Ik heb nu de Pro-7 sport(2x), de Logic Independence en de Super Pro Automatic.
 
Bij de Super Pro Automatic kun je het output signaal naar de porto en telefoon regelen. Zie pagina 16 van de handleiding hier.

Bovenin zit "Aux 1 pre-set audio output level control". Die regelt het uitgaande volume naar de porto.

Achter ieder ander "Aux" poortje zit ook zo'n draaipotmeter (wit draaidingetje), ook daarmee regel je het niveau van versterking naar het apparaat (bijvoorbeeld naar de Zumo).

Door hier mee te spelen kun je een en ander regelen. Draai ze niet meteen te ver open en markeer even de huidige stand!

PS. Ik heb een Avi pro 300, dat is de voorloper (voor 2009) van de SPA
 
Laatst bewerkt:
Niet dat ik weet. Daar zou die extra microfoon voor moeten zijn. Misschien moet je die eens op een andere plaats proberen. Of een lepeltje voor de mic, zoals leo ;)

Lol van wie denk je dat hij dat heeft?

Uiteraard heb ik ook dat lepeltje en een extra sponsje op de mic.....

Ik ga wel weer eens met die cbshop bellen die mij die set heeft aangesmeerd als zijnde de oplossing.
 
Laatst bewerkt:
@dontwalk

Komend weekend heb ik helaas geen tijd, maar het weekend daarop eens een proefritje maken? Dan heb je inmiddels aan alle metertjes kunnen draaien en kunnen we het resultaat eens testen.

Nee dan heb ik nog niet alles ingebouwd. Ik ga de FJR namelijk 16-09 naar dynocenter brengen om te laten "re-tunen", en dan moeten ze overal bij kunnen. De extra electra zit dan teveel in de weg vandaar.
 
Laatst bewerkt:
damnnnnnn gaat lang duren dit...staat nog steeds in uithoorn bij Jeroen van der Meer. Hij heeft zichzelf uitgeleend als ZZP-er aan een motorzaak in Rotterdam met als gevolg dat mijn brommert nog uiteen ligt... zucht....
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan