>>>Berry<<<
MF veteraan
- 7 jul 2005
- 2.315
- 306
Dan was de boel lek denk ik...
Hulp/advies gevraagd....
Zojuist een rondje (op mijn 990SMR) van een kleine 1,5uur gereden. Op het laatst een stukje snelweg genomen van ongeveer 2km, op de afrit wilde ik terug schakelen van 6 naar 5. Maar nadat ik de koppeling had ingetrokken en terug wilde schakelen ging dit niet... De versnelling ging niet uit de 6. Voorgaande actie nogmaals herhaald maar wederom niet. Daarna nog een keer en toen ging het wel en moest ik verder terug schakelen maar al die keren leek het of de koppeling bleef plakken/kleven (weet niet hoe ik het moet uitleggen). Onderaan de afrit wilde ik in z’n 2 de kruisende weg oprijden maar het leek net of ik de koppeling liet schieten terwijl dit niet zo was. Ik schoot als het ware met een ruk vooruit. Tot thuiskomst (ongeveer 2km) ging het schakelen ook niet zoals het hoorde
Thuis gekomen gelijk even gekeken naar de koppelingshendel en toen zag ik dat die rode knop om de hendel te stellen er niet meer is
Achteraf had ik tijdens de rit op een gegeven moment overigens ook even dat ik de koppeling vond kleven/plakken. Maar toen niet echt bij stil gestaan omdat het later wel goed was.
Iemand een idee wat dit kan zijn. Toeval dat die rode verstelknop van de koppelingshendel weg is of heeft dit met elkaar te maken
Over 3 weken vertrek ik trouwens op de motor naar Italië, dus dan moet het wel goed zijn... Wat is wijsheid?
Geen water en niet lek.
Voor de meneer bij de ktm dealer was dit niet nieuw, dus er zullen meer flinke jongens/dames zijn die het overkomt.
Origineel door KTM in China besteldFout gegoktGewoon originele KTM hendels (geen Chinese meuk op/aan mijn motor)
Vandaag een monteur gesproken en afgesproken dat ik even langs kom met de motor. Zo op afstand is het moeilijk een diagnose te kunnen stellen.
Slechte monteur !!
Hier op M-F zijn er genoeg die dat kunnen, alleen maar vanaf pixels op een scherm !
Origineel door KTM in China besteld
Slechte monteur !!
Hier op M-F zijn er genoeg die dat kunnen, alleen maar vanaf pixels op een scherm !
Vandaag een monteur gesproken en afgesproken dat ik even langs kom met de motor. Zo op afstand is het moeilijk een diagnose te kunnen stellen.
Nadat hij het dekseltje had verwijderd van dat potje op het stuur bleek al dat er helemaal geen vloeistof meer in zat, vandaar dus dat ik op een gegeven moment helemaal geen druk meer had.
Dat is toch wel een beetje slordig van jezelf, dat kan iedereen zelf in de gaten houden.
Dat is toch wel heel vreemd,normaal gesproken verdwijnt die vloeistof nooit,er
moet dus ergens een lekkage zijn,als ik jou was zou ik die cilinder zo snel mogelijk vervangen.
Ja dat klopt, normaal kan dit ook niet. Bij mij is dit dus wel gaan lekken. Maar het gebeurt zo minimaal dat je eigenlijk niet ziet. Toen hij die slave cilinder had losgemaakt zag je wel dat er wat vloeistof aanwezig was waar het niet hoorde. Maar nogmaals het is dus niet zo dat het er uitloopt. Als je niet beter weer dan had je het niet eens door..
Ja maar ik zou die cilinder toch maar vervangen voor dat je met vakantie gaat,
wat nu maar een beetje is kan snel erger worden.
Heb er even over nagedacht en je hebt gelijk hoor. Zojuist de dealer gebeld om 1tje te bestellen. Ze gaan 'm ook voor me plaatsen. Gaat dus goedkomen
Vandaag weer een ritje naar de dealer gedaan voor een Oberon. Na het los halen van het origineel bleek er weer olie te zitten en bij verwijderen van het dekseltje van het potje op het stuur bleek dat het vloeistofniveau alweer aardig gedaald was....
Blij dat ik het dus alsnog heb laten vervangen voor mijn vakantie
Heb overigens ook direct de ‘mount’ laten vervangen.
Dat zei ik toch,wees blij anders had je misschien ergens in the middle of nowhere
gestaan.
Snel naar een motorzaak rijden gezien hun mogelijke wachttijden en niet hier 2 weken lang allerlei onzin oplossingen gaan uitproberen
Verder is die vloeistof agressieve troep,die wil je nergens anders hebben dan waar het in hoort
Met een flesje vloeistof en nu de kennis dat hij inderdaad leegloopt zou hij bij de eerste tekenen van een slecht functionerende koppeling kunnen stoppen.Dat zei ik toch,wees blij anders had je misschien ergens in the middle of nowhere
gestaan.
Spijker en kop. Al heb ik zelf nooit gehoord van een slechte master, de slave is het allerslechtste punt aan de 990, erger nog dan de niet vlekkeloze injectie op het eerste model.Die slave cilinders zijn op meerdere type motoren gebruikt (KTM en Husqvarna) en er zijn redelijk wat internationale fora die jouw probleem al eerder hebben besproken. Oberon heb ik daar vaak in naar voren zien komen als een goed alternatief voor de originele cilinder. Je probleem zou daarmee dus verholpen moeten zijn.
Houdt er wel rekening mee dat de master cilinder op je stuur ook geen goede reputatie heeft. Mocht het probleem zich opnieuw voordoen dan is dat de eerst volgende verdachte. De vloeistof lekt in dat geval bij de versteller (met/zonder rood knopje) naar buiten. Ook hier wordt vaak geadviseerd om over te stappen op een ander/later type (Magura) koppelingscilinder of om de originele te verbussen, omdat Alleen een revisiesetje vaak maar een korte termijn oplossing blijkt...