Hulp gevraagd koppeling 990SMR

>>>Berry<<<

MF veteraan
7 jul 2005
2.315
306
Hulp/advies gevraagd....

Zojuist een rondje (op mijn 990SMR) van een kleine 1,5uur gereden. Op het laatst een stukje snelweg genomen van ongeveer 2km, op de afrit wilde ik terug schakelen van 6 naar 5. Maar nadat ik de koppeling had ingetrokken en terug wilde schakelen ging dit niet... De versnelling ging niet uit de 6. Voorgaande actie nogmaals herhaald maar wederom niet. Daarna nog een keer en toen ging het wel en moest ik verder terug schakelen maar al die keren leek het of de koppeling bleef plakken/kleven (weet niet hoe ik het moet uitleggen). Onderaan de afrit wilde ik in z’n 2 de kruisende weg oprijden maar het leek net of ik de koppeling liet schieten terwijl dit niet zo was. Ik schoot als het ware met een ruk vooruit. Tot thuiskomst (ongeveer 2km) ging het schakelen ook niet zoals het hoorde :(

Thuis gekomen gelijk even gekeken naar de koppelingshendel en toen zag ik dat die rode knop om de hendel te stellen er niet meer is |(

Achteraf had ik tijdens de rit op een gegeven moment overigens ook even dat ik de koppeling vond kleven/plakken. Maar toen niet echt bij stil gestaan omdat het later wel goed was.

Iemand een idee wat dit kan zijn. Toeval dat die rode verstelknop van de koppelingshendel weg is of heeft dit met elkaar te maken :?

Over 3 weken vertrek ik trouwens op de motor naar Italië, dus dan moet het wel goed zijn... Wat is wijsheid?
 
Die slave cilinders zijn op meerdere type motoren gebruikt (KTM en Husqvarna) en er zijn redelijk wat internationale fora die jouw probleem al eerder hebben besproken. Oberon heb ik daar vaak in naar voren zien komen als een goed alternatief voor de originele cilinder. Je probleem zou daarmee dus verholpen moeten zijn.

Houdt er wel rekening mee dat de master cilinder op je stuur ook geen goede reputatie heeft. Mocht het probleem zich opnieuw voordoen dan is dat de eerst volgende verdachte. De vloeistof lekt in dat geval bij de versteller (met/zonder rood knopje) naar buiten. Ook hier wordt vaak geadviseerd om over te stappen op een ander/later type (Magura) koppelingscilinder of om de originele te verbussen, omdat Alleen een revisiesetje vaak maar een korte termijn oplossing blijkt...

Daar had ik het met de monteur ook nog even gehad. Zijn ervaring is dat dit minder vaak voor komt dan problemen met de slave. Maar ik hou het iig in de gaten :Y
 
:N
De 990 heeft geen dot4 in de koppeling maar dot5, niet eens een beetje slecht voor de lak dus.Met een flesje vloeistof en nu de kennis dat hij inderdaad leegloopt zou hij bij de eerste tekenen van een slecht functionerende koppeling kunnen stoppen.Spijker en kop. Al heb ik zelf nooit gehoord van een slechte master, de slave is het allerslechtste punt aan de 990, erger nog dan de niet vlekkeloze injectie op het eerste model.

Je hebt er uiteraard goed aan gedaan een oberon te monteren ipv te wachten tot het echt helemaal niet meer rijdbaar is. Ik zelf heb bij het eerste teken toenertijds de slave vervangen.

Fijne vakantie!

Edit: zie nu dat ik 2 keer op je reageer rg, niets persoonlijks, meer toeval


Bedankt! Nog een weekje wachten *O*
 
Thnx... Wat bedoel je met de mount?

Om het mezelf makkelijk te maken O-) Copy-paste:

Oberon mountingplate for all LC8 KTM Slave Cylinders, this product replaces the OEM plastic version. The Billet aluminium version produced by Oberon Performance will improve the mounting of either the original Slave Cylinder or the Oberon replacement KTM Clutch Slave Cylinder. Additionally due to the natural heat dissipation of the alloy used in the plate, a cooler running condition will prevail allowing a better clutch operation and more reliable performance.


en Google translate:

Oberon-montageplaat voor alle LC8 KTM-slaafcilinders, dit product vervangt de OEM-kunststofversie. De Billet-aluminiumversie geproduceerd door Oberon Performance zal de montage van ofwel de originele slaafcilinder of de Oberon-vervangende KTM-koppelingsloafcilinder verbeteren. Additioneel als gevolg van de natuurlijke warmtedissipatie van de legering die in de plaat wordt gebruikt, zal een koelere bedrijfsconditie de overhand hebben, hetgeen een betere werking van de koppeling en meer betrouwbare prestaties mogelijk maakt.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan