Hulp gevraagt bij uitzoeken bouten voor blokmontage zxr6000

SuperKris

MF veteraan
17 okt 2002
23.158
19
Huizen
Ik heb dus een ZX6R blok in een ZXR400 gelepeld maar de bouten die daarvoor gebruikt zijn, zijn van de gamma, dus deze zijn maar tijdenlijk.

Ik moet de bouten nu dus vervangen voor permanente bouten. Hier wil ik graag wat advies over. Welke materialen kan ik gebruiken en welke bout sterkte is nodig.

Het liefst heb ik iets niets roestend natuurlijk, maar functionaiteit staat natuurlijk boven aan. Ik heb op foto's elke bout een naam gegeven, en ik zou dus voor elke bout een aan te raade sterkte en eventueel materiaal weten.

Vooral de 2 kopbouten zijn een groot dilemma. Het gekozen materiaal en sterkte zijn hier natuurlijk heel belangrijk ivm het krom trekken van de kop bij het heet worden. Graag geen gelul over dat deze constructie niet werkt, dat het de kop gaat slopen, dat het geen nut heeft, etc. In duitsland is deze ombouw al vaak uitgevoerd en ik heb (ook bij er naar vraagen) geen problemen gehoord over koppakkingen die lek gingen etc.

1.JPG

2.JPG

6.JPG

[*] Korte bout 1 + korte bout 2: Deze bout zit op een montagepunt op het frame vast en houd de adapter vast samen met lange bout 2. Deze bout moet ca. 4cm lang zijn, M10, en liefst een inbus.
[*]Lange bout 1: Deze bout is erg lang. Gaat door het blok heen van de ene naar de andere adapter. Ik schat de lengte op 20-25cm. Tis nu M10 draadeind, maar het liefst zou ik gewoon een hele lange bout hebben.
[*]Lange bout 2: Deze bout vervangt de bout van het linksysteem en zorgt voor extra montagepunten voor de adapter. Het liefst heb ik hier ook gewoon een lange bout, maar als ik deze niet kan vinden wordt het weer een draadeind. Deze moet wel goed stevig zijn. de lengte is iets van 20-25cm en de dikte is M12.

3.JPG

4.JPG

[*]Korte bout boven 1: Deze bout zit met een dunne spacer direct op het blok. Normaal is dit een lange bout die tot de andere kant van het blok gaat, maar dat kon in mijn geval niet. Daarom is het een korte 4-5cm M10 bout die wordt vastgezet met zo'n dingetje om 2 draadeinden aan elkaar te maken.

5.JPG

[*]Korte bout boven 2: Zelfde idee als Korte bout boven 1, maar dan dan zit deze met een gewone moer vast.

7.JPG

8.JPG

[*]Grote bout 3: deze bout zit tussen de adapter en het orginele bevestigingspunt op het blok. Er zit een kleine spacer tussen. Formaat is M10 en 5-7cm lang.
[*]Kleine inbus: Deze 4 M6 inbus boutjes zitten op de bevestigingpuntjes waar vroeger een geluidsdempende plaat voor de nokasketting zat. de boutjes zijn zo'n 2cm lang.
[*]Grote inbus. Deze 2 M8 inbus bouten zitten direct in de orginele bevestigingspunten op het frame. Deze bouten worden zwaar op afschuiving belast als er geremd wordt. natuurlijk is er ook de trekkracht van het blok. de bouten zijn ca 4-5 en 5-7 lang.

9.JPG

[*]Grote bout 4. Deze bout zit tussen de adapter en het orginele bevestigingspunt op het frame. Deze bout wordt zwaar belast op afschuiving bij hard remmen. en houd een deel van het gewicht van het blok. Het formaat is M10 x 4-5cm
[*] kop bout 1 + kop bout 2: Deze is samen met kop bout 2 het grootste probleem. Ze zijn erg lang, en ze houden de kop bij elkaar. Deze bouten zij nu tijdenlijk van 8mm RVS draad, maar dat kan natuurlijk niet zo blijven. De kop mag natuurlijk niet krom gaan trekken als deze heet wordt dus de bouten moeten van het jusite materiaal zijn. Het liefst heb ik bouten hiervoor, maar draad zou misschien ook een oplossing kunnen zijn. het draad is 8mm, maar bij de orginele bouten wordt het na het draad dikker. Hoe dik weet ik even niet uit mn hoofd. 10mm of dunner iig.

hopenlijk kunnen jullie me wat goede tips geven!
 
Laatst bewerkt:
RVS is niet altijd sterker, heb ik me laten vertellen. Als ik me goed herinner is de draad op staal gesneden, en op ijzer gewalst, waardoor ijzer sterker is dan staal. Maar dit heb ik uit een artkel in een motortijdschrift van jaren geleden.
Misschien zit er op dit forum een materiaaldeskundige?
Ik ben hier ook wel benieuwd naar.
Groeten,
Eduard.
 
Ik zou er gewoon verzinkte bouten in doen en dan 8.8 dat is eigenlijk de standaard kwalieteit.

Ik heb hier een katalogus liggen en daar staan Zeskant bouten staal klasse 8.8 M12 er in tot een steel lengte van 300mm en verzinkt tot 240mm.

Als je het niet vertrouwt kan je altijd nog kijken naar de blok bouten zie er in een originele zx6r worden gebruikt.
 
Ik heb enigsinds ervaring met materiaalsterktes.
De klasse 8.8 is meer dan voldoende. Echter een RVS bout in een Aluminium blok kan meer problemen geven. Toch m.b.v koperslip is dit probleem aardig verholpen.
Ik zou altijd een RVS zeskantbout gebruiken, klasse 8.8. Alleen binnenzeskant gebruiken wanneer je keen ruimte hebt voor dergelijk gereedschap.
Laat de bout zo lang zijn dat incl moerdikte de lengte van de bout nog 1,5x de dikte van de moer uitsteekt. Zo weet je zeker dat deze genoeg vlees heeft om op te dragen.
hoop je hiermee genoeg geinformeerd te hebben.
 
Ik zie moeren en boutkoppen koud op de constructie, ik neem aan dat je de zaak straks met ringen monteert ?

Je bedoeld dat ik een ring moet doen tussen de aluminium adapter en de kopbout (of moer van het draad)

Dat is wel its waar ik graag wat meer over zou weten. Ik heb hier nog nooi over nagedacht. Als ik het zo hoor is het belangrijk dit te doen? een beetje toeliching zou zeer welkom zijn.
 
Ik heb enigsinds ervaring met materiaalsterktes.
De klasse 8.8 is meer dan voldoende. Echter een RVS bout in een Aluminium blok kan meer problemen geven. Toch m.b.v koperslip is dit probleem aardig verholpen.
Ik zou altijd een RVS zeskantbout gebruiken, klasse 8.8. Alleen binnenzeskant gebruiken wanneer je keen ruimte hebt voor dergelijk gereedschap.
Laat de bout zo lang zijn dat incl moerdikte de lengte van de bout nog 1,5x de dikte van de moer uitsteekt. Zo weet je zeker dat deze genoeg vlees heeft om op te dragen.
hoop je hiermee genoeg geinformeerd te hebben.

bruikbare tips, thanks!!!


Voor andere mensen, ik ben nogsteed opzoek naar info over waarmee ik het beste de kopbouten kan vervangen. kan iemand me hiermee helpen?
 
Voor je draagbouten van je blok moet je zeker geen RVS nemen. RVS is wel sterker, maar
ook harder en breken daardoor eerder. RVS bouten kan je beter niet gebruiken op plekken die of heel heet worden of waar veel trillingen zijn.

Gewoon lekker verzonken bouten nemen sterkte 8.8 lijkt mij meer dan voldoende. En
geen 8.8 gamma bouten want dat stelt niks voor.
 
RVS is niet altijd sterker, heb ik me laten vertellen. Als ik me goed herinner is de draad op staal gesneden, en op ijzer gewalst, waardoor ijzer sterker is dan staal. Maar dit heb ik uit een artkel in een motortijdschrift van jaren geleden.

Als je het over het proces van draad fabriceren gaat heb je wel gelijk. Je kan draad snijden maar ook walsen. Als je draad gaan snijden dan ruk je kleine deeltjes eruit. Dit geeft kerfwerking en zorgt er idd voor dat gesneden draad zwakker is als gewalste draad.

Je bedoeld dat ik een ring moet doen tussen de aluminium adapter en de kopbout (of moer van het draad)

Dat is wel its waar ik graag wat meer over zou weten. Ik heb hier nog nooi over nagedacht. Als ik het zo hoor is het belangrijk dit te doen? een beetje toeliching zou zeer welkom zijn.

Een goed begin zou bij vandale zijn om vervolgens eens het boek van Roloff en Matek in te zien betreffende boutverbindingen. Want ik zie al 2 problemen waar je tegenaan loopt. (helaas moet ik het kort houden, mijn rit is hier ;) )
 
ik heb nogsteeds dringend info nodig mensen! vooral over die blokbouten!

Heeeeeeeeeellllllllllppp!!!!!!!!!!!!

Welke info?

De kwaliteit moet minimaal 8.8 zijn. Normale prijs en zijn verzinkt leverbaar.
De lengte's moet je zelf uitzoeken. Je kan eventueel een iets langer bout kopen als er een (vreemde) maat bij zit en die op lengte zagen.

RVS bouten zou ik niet nemen, erg duur. En RVS kan chemisch op het alum. inwerken waardoor het al. wegrot. Iemand zij dat je die niet bij hogere temp. kan gebruiken. Juist wel. Temp. vast staal is vaak een rvs-legering met veel chroom. Dat staal wordt veel in stoomketels gebruikt.
 
....Je bedoeld dat ik een ring moet doen tussen de aluminium adapter en de kopbout (of moer van het draad)...
Klopt. Onder elke boutkop en moer leg je een vlakke sluitring; die ring dient voor de vlaktedruk verdeling en bescherming van het oppervlak.

Het best zie je dat met een voorbeeld. Ik zie soms mensen een kunststof onderdeel met sleufgaten monteren met bouten direct met de boutkop op het materiaal. Liefst zetten ze de bouten dan ook nog zo vast dat het materiaal al scheurt voordat het gebruikt wordt.
In zo'n geval begrijp je dat je grote vlakke ringen moet gebruiken die de druk op het materiaal verdelen over een grotere oppervlakte, daarmee blijft het materiaal heel en kun je de zaak toch stevig bevestigen.

Nu is dit maar een voorbeeld, jouw blok is niet van plastic maar toch geldt hier hetzelfde principe. De ring onder de boutkop of moer verdeelt de kracht over een groter oppervlak zodat het relatief kwetsbare aluminium heel blijft en er ook geen krassen (kerfwerking, kan het begin zijn van een scheur) ontstaan.
Sluitringen zijn gestanst, ze hebben een vlakke en een afgeronde kant. Leg de vlakke kant op het blok dan past de afgeronde kant mooi onder de kwetsbare nek van de (gerolde) boutkop, zo snijdt die niet in.
 
Laatst bewerkt:
In zo'n geval begrijp je dat je grote vlakke ringen moet gebruiken die de kracht op het materiaal verdelen over een grotere oppervlakte, daarmee blijft het materiaal heel omdat de oppervlaktedruk daalt en kun je de zaak toch stevig bevestigen

;)

Maar dan zit je nog met de nodige klemkracht te loeren :)
Hij heeft langere kopbouten dus een andere soepelheid van de bouten, en moet je voor de benodigde klemkracht onder uitzetten verschillende montagekrachten / montage koppel gebruiken wil je dat de klemkracht over de cilinderkop gelijk blijft.

Die cilinderkopbouten zijn het belangrijkste :) En dan heb je nog de keuze om die elastoplastisch te gaan monteren of niet.

Kortom: een beetje rekenwerk om de benodigde bouten en aanhaalmomenten te bepalen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan