Ik heb dus een ZX6R blok in een ZXR400 gelepeld maar de bouten die daarvoor gebruikt zijn, zijn van de gamma, dus deze zijn maar tijdenlijk.
Ik moet de bouten nu dus vervangen voor permanente bouten. Hier wil ik graag wat advies over. Welke materialen kan ik gebruiken en welke bout sterkte is nodig.
Het liefst heb ik iets niets roestend natuurlijk, maar functionaiteit staat natuurlijk boven aan. Ik heb op foto's elke bout een naam gegeven, en ik zou dus voor elke bout een aan te raade sterkte en eventueel materiaal weten.
Vooral de 2 kopbouten zijn een groot dilemma. Het gekozen materiaal en sterkte zijn hier natuurlijk heel belangrijk ivm het krom trekken van de kop bij het heet worden. Graag geen gelul over dat deze constructie niet werkt, dat het de kop gaat slopen, dat het geen nut heeft, etc. In duitsland is deze ombouw al vaak uitgevoerd en ik heb (ook bij er naar vraagen) geen problemen gehoord over koppakkingen die lek gingen etc.
[*] Korte bout 1 + korte bout 2: Deze bout zit op een montagepunt op het frame vast en houd de adapter vast samen met lange bout 2. Deze bout moet ca. 4cm lang zijn, M10, en liefst een inbus.
[*]Lange bout 1: Deze bout is erg lang. Gaat door het blok heen van de ene naar de andere adapter. Ik schat de lengte op 20-25cm. Tis nu M10 draadeind, maar het liefst zou ik gewoon een hele lange bout hebben.
[*]Lange bout 2: Deze bout vervangt de bout van het linksysteem en zorgt voor extra montagepunten voor de adapter. Het liefst heb ik hier ook gewoon een lange bout, maar als ik deze niet kan vinden wordt het weer een draadeind. Deze moet wel goed stevig zijn. de lengte is iets van 20-25cm en de dikte is M12.
[*]Korte bout boven 1: Deze bout zit met een dunne spacer direct op het blok. Normaal is dit een lange bout die tot de andere kant van het blok gaat, maar dat kon in mijn geval niet. Daarom is het een korte 4-5cm M10 bout die wordt vastgezet met zo'n dingetje om 2 draadeinden aan elkaar te maken.
[*]Korte bout boven 2: Zelfde idee als Korte bout boven 1, maar dan dan zit deze met een gewone moer vast.
[*]Grote bout 3: deze bout zit tussen de adapter en het orginele bevestigingspunt op het blok. Er zit een kleine spacer tussen. Formaat is M10 en 5-7cm lang.
[*]Kleine inbus: Deze 4 M6 inbus boutjes zitten op de bevestigingpuntjes waar vroeger een geluidsdempende plaat voor de nokasketting zat. de boutjes zijn zo'n 2cm lang.
[*]Grote inbus. Deze 2 M8 inbus bouten zitten direct in de orginele bevestigingspunten op het frame. Deze bouten worden zwaar op afschuiving belast als er geremd wordt. natuurlijk is er ook de trekkracht van het blok. de bouten zijn ca 4-5 en 5-7 lang.
[*]Grote bout 4. Deze bout zit tussen de adapter en het orginele bevestigingspunt op het frame. Deze bout wordt zwaar belast op afschuiving bij hard remmen. en houd een deel van het gewicht van het blok. Het formaat is M10 x 4-5cm
[*] kop bout 1 + kop bout 2: Deze is samen met kop bout 2 het grootste probleem. Ze zijn erg lang, en ze houden de kop bij elkaar. Deze bouten zij nu tijdenlijk van 8mm RVS draad, maar dat kan natuurlijk niet zo blijven. De kop mag natuurlijk niet krom gaan trekken als deze heet wordt dus de bouten moeten van het jusite materiaal zijn. Het liefst heb ik bouten hiervoor, maar draad zou misschien ook een oplossing kunnen zijn. het draad is 8mm, maar bij de orginele bouten wordt het na het draad dikker. Hoe dik weet ik even niet uit mn hoofd. 10mm of dunner iig.
hopenlijk kunnen jullie me wat goede tips geven!
Ik moet de bouten nu dus vervangen voor permanente bouten. Hier wil ik graag wat advies over. Welke materialen kan ik gebruiken en welke bout sterkte is nodig.
Het liefst heb ik iets niets roestend natuurlijk, maar functionaiteit staat natuurlijk boven aan. Ik heb op foto's elke bout een naam gegeven, en ik zou dus voor elke bout een aan te raade sterkte en eventueel materiaal weten.
Vooral de 2 kopbouten zijn een groot dilemma. Het gekozen materiaal en sterkte zijn hier natuurlijk heel belangrijk ivm het krom trekken van de kop bij het heet worden. Graag geen gelul over dat deze constructie niet werkt, dat het de kop gaat slopen, dat het geen nut heeft, etc. In duitsland is deze ombouw al vaak uitgevoerd en ik heb (ook bij er naar vraagen) geen problemen gehoord over koppakkingen die lek gingen etc.
[*] Korte bout 1 + korte bout 2: Deze bout zit op een montagepunt op het frame vast en houd de adapter vast samen met lange bout 2. Deze bout moet ca. 4cm lang zijn, M10, en liefst een inbus.
[*]Lange bout 1: Deze bout is erg lang. Gaat door het blok heen van de ene naar de andere adapter. Ik schat de lengte op 20-25cm. Tis nu M10 draadeind, maar het liefst zou ik gewoon een hele lange bout hebben.
[*]Lange bout 2: Deze bout vervangt de bout van het linksysteem en zorgt voor extra montagepunten voor de adapter. Het liefst heb ik hier ook gewoon een lange bout, maar als ik deze niet kan vinden wordt het weer een draadeind. Deze moet wel goed stevig zijn. de lengte is iets van 20-25cm en de dikte is M12.
[*]Korte bout boven 1: Deze bout zit met een dunne spacer direct op het blok. Normaal is dit een lange bout die tot de andere kant van het blok gaat, maar dat kon in mijn geval niet. Daarom is het een korte 4-5cm M10 bout die wordt vastgezet met zo'n dingetje om 2 draadeinden aan elkaar te maken.
[*]Korte bout boven 2: Zelfde idee als Korte bout boven 1, maar dan dan zit deze met een gewone moer vast.
[*]Grote bout 3: deze bout zit tussen de adapter en het orginele bevestigingspunt op het blok. Er zit een kleine spacer tussen. Formaat is M10 en 5-7cm lang.
[*]Kleine inbus: Deze 4 M6 inbus boutjes zitten op de bevestigingpuntjes waar vroeger een geluidsdempende plaat voor de nokasketting zat. de boutjes zijn zo'n 2cm lang.
[*]Grote inbus. Deze 2 M8 inbus bouten zitten direct in de orginele bevestigingspunten op het frame. Deze bouten worden zwaar op afschuiving belast als er geremd wordt. natuurlijk is er ook de trekkracht van het blok. de bouten zijn ca 4-5 en 5-7 lang.
[*]Grote bout 4. Deze bout zit tussen de adapter en het orginele bevestigingspunt op het frame. Deze bout wordt zwaar belast op afschuiving bij hard remmen. en houd een deel van het gewicht van het blok. Het formaat is M10 x 4-5cm
[*] kop bout 1 + kop bout 2: Deze is samen met kop bout 2 het grootste probleem. Ze zijn erg lang, en ze houden de kop bij elkaar. Deze bouten zij nu tijdenlijk van 8mm RVS draad, maar dat kan natuurlijk niet zo blijven. De kop mag natuurlijk niet krom gaan trekken als deze heet wordt dus de bouten moeten van het jusite materiaal zijn. Het liefst heb ik bouten hiervoor, maar draad zou misschien ook een oplossing kunnen zijn. het draad is 8mm, maar bij de orginele bouten wordt het na het draad dikker. Hoe dik weet ik even niet uit mn hoofd. 10mm of dunner iig.
hopenlijk kunnen jullie me wat goede tips geven!
Laatst bewerkt: