Hydraulische koppeling lichter maken

sanscorp

MF veteraan
21 sep 2010
4.716
982
Almere
Ik heb gisteren een stuk gereden, stadsverkeer en helaas wat file.
Vandaag heb ik mijn linker hand (pols) bijna niet kunnen gebruiken omdat deze zeer pijnlijk is.

Er zit ook iets niet goed in beide polsen en ze kunnen er niet achter komen wat het is.

Puntje bij paaltje: De koppeling van mijn DL1000 is al vrij zwaar en nu steeds vaker een bezwaar om überhaupt nog op te stappen..

Ik heb het hele systeem al eens schoon gemaakt, het functioneert prima maar is dus voor mijn te zwaar geworden.

Ik zie een mooi systeem welke op crossers toegepast worden, koppelen met 1 vinger, maar dat kost 400-800 euro en kan ik niet betalen.

Ik lees o.a. andere veren (maar dan moet weer de deksel er af, liever niet)

Andere pomp maar dan moeten de verhoudingen wel goed zijn anders ontkoppel je mogelijk helemaal niet meer.

Wie kan mij adviseren over modificaties of welke pomp ik kan gebruiken?

Misschien zijn er nog andere systemen dan de Clake one light clutch welke wel betaalbaar zijn?

Alvast bedankt!
 
Lichtere veren betekend inderdaad minderkracht maar werkt wel twee kanten uit minderkracht om te bedienen en minderkracht die je vanaf de motor op de bak kan zetten voor deze gaat doorslippen , ik denk dan ook dat die weg een NoGo te gaan is .
Kleine aanpassingen in de pomp op het stuur of op de bak kan ook veel winst doe opleveren maar dan moet je eerst weten wt daar als diameter gebruikt is .
Nu ken ik de DL1000 niet dus weet niet wat daar op zit om je raad te kunnen geven
 
Ik heb ook geen idee wat ik eventueel moet opmeten of wat er op elkaar afgestemd moet worden. Langere hendel is helaas onvoldoende om een verschil te maken. Ik vermoed dus dat ik niet ontkom aan een andere pomp. Op zich niet erg maar dan moet ik wel wat tweedehands kunnen vinden en weten wat er op kan :)
 
Misschien gaat het standaard spul in schone staat alsnog relatief zwaar. Er zijn in elk geval pompen die gelagerde scharnierpunten hebben (ik meen Beringer) en misschien geeft een aftermarket slave ook wat minder wrijving.

Op het TL blok heeft de stift nog wel eens te lijden onder het spervuur kettingvet. Ook daar kan misschien extra weerstand vandaan komen. Door een koker(rietje) om de stift te doen kun je stroef vet in de keerring misschien verminderen.

De lastigere opties zijn andere veren inderdaad, jammer dat het deksel rechts zoveel onhandiger is dan bij een TL. Het zou wel een mooie optie zijn om wat te experimenteren met veren. En eventueel te zoeken naar opties met het platenpakket. Sommige pakketten hebben dunnere en meer platen. Dan zou je met minder veerdruk misschien weer uitkomen op voldoende frictie.

Misschien beetje mierenneuken, maar gaat de schakelaar aan de koppelingshendel soepel? Misschien zou een hydraulische drukschakelaar ook weer iets winnen.
 
Alles is al eens schoon gemaakt, daar ligt het niet aan. Het is puur de constructie.

Ik heb geen zin om weer koelvloeistof en olie af te laten om 2 veren te vervangen (om er dan gegarandeerd achter te komen dat de koppeling wel slipt en alles weer opnieuw kan) :)

Ik kan de boel reviseren en een staalomvlochten leiding plaatsen á 100 euro maar dat veranderd de constructie niet.

Wat je met schakelaar bedoeld weet ik zo even niet, de enige schakelaar die ik ken is de microswitch die het starten mogelijk maakt zodra je de koppeling inknijpt.
 
Het bevestigingspunt op het stuur zo ver mogelijk naar het midden verplaatsen en een lange hendel erop? Dan verleng je de arm en is er relatief gezien ook minder kracht nodig. Scheelt weer iets. In ieder geval lijkt het me slim om samen met iemand die er verstand van heeft te kijken watvoor pomp het beste bij de slave past.
Op m'n BMW zit een servogegestuurde rembekrachtiging. Dat zou ideaal zijn voor jouw probleem eigenlijk, maar helaas zal het ook wel wat kosten om zoiets voor je koppeling (om) te bouwen...
 
Ik heb gisteren een stuk gereden, stadsverkeer en helaas wat file.
Vandaag heb ik mijn linker hand (pols) bijna niet kunnen gebruiken omdat deze zeer pijnlijk is.

Er zit ook iets niet goed in beide polsen en ze kunnen er niet achter komen wat het is.

Puntje bij paaltje: De koppeling van mijn DL1000 is al vrij zwaar en nu steeds vaker een bezwaar om überhaupt nog op te stappen..

Ik heb het hele systeem al eens schoon gemaakt, het functioneert prima maar is dus voor mijn te zwaar geworden.

Ik zie een mooi systeem welke op crossers toegepast worden, koppelen met 1 vinger, maar dat kost 400-800 euro en kan ik niet betalen.

Ik lees o.a. andere veren (maar dan moet weer de deksel er af, liever niet)

Andere pomp maar dan moeten de verhoudingen wel goed zijn anders ontkoppel je mogelijk helemaal niet meer.

Wie kan mij adviseren over modificaties of welke pomp ik kan gebruiken?

Misschien zijn er nog andere systemen dan de Clake one light clutch welke wel betaalbaar zijn?

Alvast bedankt!
Ik heb het bij mijn eerste motor gehad. Enorm veel pijn in de linkerhand.

Wat bij mij het euvel was: hendel stond te ver omhoog waardoor ik een hele rare beweging moest maken. Paar centimeter naar beneden en het hele euvel was opgelost. Probeer daar eens mee te spelen. Die oplossing is gratis.

Daarna: gebruik je wel je hele hand op de koppeling? Daar heb ik nu nog wel eens last van. Door offroad rijden ben ik gewend aan koppelen met 2 vingers en dat gaat op den duur zeer doen op lange toerritten binnendoor op zwaardere motoren.
 
Het is echt een medische aandoening die het onmogelijk maakt om langer dan 20 minuten pijn vrij te rijden. Verstellen van de hendel heb ik meermaals al gedaan. Ik bedien de koppeling uiteraard ook met de volledige hand.

De oplossing zal echt vanuit een andere hoek moeten komen ben ik bang.

Kracht in hand is ook het probleem niet. Het is de reperterende beweging en "lastig" te hanteren koppeling. Het aangrijppunt komt vrij nauw en de 1000CC V twin vrij rauw waardoor je veel met de koppeling moet spelen als je in stadsverkeer rijdt bijvoorbeeld.

Ik wil best met iemand kijken naar een andere pomp maar als ik iemand wist dan had ik de vraag niet gesteld haha.
 
Het is echt een medische aandoening die het onmogelijk maakt om langer dan 20 minuten pijn vrij te rijden. Verstellen van de hendel heb ik meermaals al gedaan. Ik bedien de koppeling uiteraard ook met de volledige hand.

De oplossing zal echt vanuit een andere hoek moeten komen ben ik bang.

Kracht in hand is ook het probleem niet. Het is de reperterende beweging en "lastig" te hanteren koppeling. Het aangrijppunt komt vrij nauw en de 1000CC V twin vrij rauw waardoor je veel met de koppeling moet spelen als je in stadsverkeer rijdt bijvoorbeeld.

Ik wil best met iemand kijken naar een andere pomp maar als ik iemand wist dan had ik de vraag niet gesteld haha.

db
 
Moet de koppelingspomp misschien gereviseerd worden?
Ik heb dit wel vaker bij rempompen gezien, de maximale druk/vloeistofverplaatsing komt er niet meer uit.
Misschien is er een andere DL1000 waarbij je kan testen of deze lichter is. O-)

Of de gok nemen en deze testen voor weinig..
 
Ik kan op zijn minst contact met ze opnemen voor suggesties.

Dat de koppeling van de dl1000 zwaar is, is algemeen bekend :) reviseren is 100 euro weg gooien wat het bereiken van dit doel betreft.

Of ik het met een ali koppeling aan durf weet ik nog niet, ga eens kijken wat de reviews zeggen
 
Moet de koppelingspomp misschien gereviseerd worden?
Ik heb dit wel vaker bij rempompen gezien, de maximale druk/vloeistofverplaatsing komt er niet meer uit.
Misschien is er een andere DL1000 waarbij je kan testen of deze lichter is. O-)

Of de gok nemen en deze testen voor weinig..
Mijn ervaring met bami hydrauliek is zeer, zeer slecht.
 
Het bevestigingspunt op het stuur zo ver mogelijk naar het midden verplaatsen en een lange hendel erop? Dan verleng je de arm en is er relatief gezien ook minder kracht nodig. Scheelt weer iets. In ieder geval lijkt het me slim om samen met iemand die er verstand van heeft te kijken watvoor pomp het beste bij de slave past.
Op m'n BMW zit een servogegestuurde rembekrachtiging. Dat zou ideaal zijn voor jouw probleem eigenlijk, maar helaas zal het ook wel wat kosten om zoiets voor je koppeling (om) te bouwen...
Leuk idee, maar je beseft je ook dat je verder van het scharnierpunt ook een grotere slag moet maken?
 
Ontopic: hier is waarschijnlijk een custom oplossing voor nodig om met minder kracht dezelfde slag te kunnen maken, zonder de slag van de hendel te vergroten. Ik heb zelf mijn SP1 omgebouwd naar mechanische kabel bediening die, behalve lichtere bediening, ook nog veel meer instelbaarheid heeft mbt aangrijpingspunt. Voor die SP1 is het een set van Durbahn. Wellicht heeft hij een set voor GSXR die mogelijk passend (te maken) is?
 
Misschien gaat het standaard spul in schone staat alsnog relatief zwaar. Er zijn in elk geval pompen die gelagerde scharnierpunten hebben (ik meen Beringer) en misschien geeft een aftermarket slave ook wat minder wrijving.

Even hier op inhaken. Ik heb zo’n beringer pomp op mijn tl-R. Idd gelagerd en prachtig spul, maar geeft geen merkbaar lichtere bediening van de koppeling.
 
Na een X aantal reviews had ik inderdaad ook besloten om geen ali koppeling te nemen haha.

De slag zelf is niet eens zo groot volgens mij, straks even nakijken. Het punt van volledig aan- naar afgekoppeld is heel erg klein en maakt hem daarom ook zo zenuwachtig.

Ombouwen naar kabel heb ik ook over gedacht maar ik had juist de indruk dat dit nog zwaarder zou worden. Wel de moeite waard om naar te kijken als ik het zo hoor.

Toch ben ik ook benieuwd naar de werking van die Clake koppeling, die "slaat energie op" en spreekt deze weer aan bij de volgende keer ontkoppelen.

Dan vraag ik mij al af: Kan er niet iets tussen gezet worden? Een soort koppelomvormer.
 
gripper.jpg
 
Zijn klachten die lijken op RSI, veel pijn die door trekt in handen en arm na langdurige herhalende bewegingen. Ben overal al geweest, fysio, xpert clinic, chirurg, multidisciplinair revalidatiecentrum noem het maar op. Loop er inmiddels zo'n 10 jaar mee en ze kunnen niets zien/vinden.

Het is ook niet psychologisch :)
 
Na een X aantal reviews had ik inderdaad ook besloten om geen ali koppeling te nemen haha.
Ik haal onterechte reviews er zo uit.
Gewoon blind bestellen en je krijgt een rempomp. Die sukkel moet wel de linker bestellen. 8)7 :+
En helaas zijn veel thuisklussers niet in staat om dit soort onderdelen goed te monteren.
Dat geldt dan weer niet voor jou denk ik. ;)
 
Haha ja die review negeer ik ook. Maar wat ik even niet zie is het voordeel van deze rempomp t.o.v. OEM.

Als ik er willekeurig iets op zet kan ik ook hier naar de sloop rijden en willekeur iets uitkiezen toch?
 
Dat is het probleem als je niet weet welke pomp je nu op het stuur hebt zitten weet je nooit of je een lichtere bediening gaat krijgen .
een pomp van 1 hele millimeter kleiner in diameter kan je al een veel lichtere bediening opleveren .
Dus eerst uitzoeken wat je nu hebt en dan past kijken wat er te koop is .
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Haha ja die review negeer ik ook. Maar wat ik even niet zie is het voordeel van deze rempomp t.o.v. OEM.

Als ik er willekeurig iets op zet kan ik ook hier naar de sloop rijden en willekeur iets uitkiezen toch?
Ok :+ :t en een tweedehands pomp kan helemaal dicht zitten. Ingedroogde remvloeistof en andere troep. Ik heb al zes jaar een 'Brembo' imitatie rempomp liggen van Ali. Gewoon leuk op de plank. :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan