Waarom heb ik de powercommander op de Hyosung gezet.
Toen ik de motor in 2011 kocht bij Cattier in Ambt Delden werd mij beloofd dat er geen dip in de motor zou zitten
(De bekende dip die vaak bij een twee cilinder met injectie zit)
Helaas dus wel, en wel zo erg dat ik net voor een bocht bij het terugschakelen of net in de bocht wanneer je een drel gas geeft, de motor uitviel.
Dat is erg lastg bij een 90 graden V- twin. Als je het even niet in de gaten hebt ga je gewoon lekker op je plaat, en het rijdt gewoon niet lekker.
De eerste injectie-uitvoeringen van Hyosung hadden dit ook ( 2007- 2009) en Cattier had daar een simpel goed werkend kastje voor ontwikkeld. Het kastje zorgt ervoor dat de stationairsproeier wordt uitgeschakeld en dat de motor puur op de injectie loopt. ( stationairsproeier werkt alleen bij stationair draaien, zodra het gas open gaat begint de injectie te werken. Die overgang geeft nog wel eens een storing)
Dit kastje werd op mijn Hyosung gezet, maar helaas werkte dit maar een paar duizend kilometer. Nu blijkt dat ik een andere injectie heb dan de eerste uitvoeringen. De eerste uitvoeringen waren eenvoudig. De injectie die op mijn motor zit is zelfregelend/ zelfdenkend.
Dus na een tijdje frutselen van Frans Cattier was ik het helemaal zat en ging ik op zoek naar een oplossing.
Ondertussen had ik ook een Takkoni einddemper op mijn motor gezet, wat het soepel draaien van het blok ook niet versterkt.
Ik kwam op internet de powercommander 5 tegen die alles zou gaan oplossen.
Helaas had Frans geen testbank en ben ik voor de commander naar Bert Houkes gegaan.
Bert had de powercommander geinstalleerd en de motor liep als een zonnetje.
Na een lange periode begon de motor weer vaker af te slaan en het FI lampje ging steeds vaker branden (FI lampje geeft aan dat de injectie aan het zoeken is)
Tja, hij is zelfdenkend he.
Op een gegeven moment ging het FI lampje bijna niet meer uit.
Weer op zoek naar de oorzaak......oeps, ik keek in de doos van de powercommander en daar zat nog een kastje in. Het was een O2 optimizer, die de lambdasonde moet vervangen. Aan de optimizer zaten de verkeerde stekkers en daarom is hij er toen niet opgezet. ( volgens de mensen achter powercommander was dit niet nodig)
Mijn injectie is gaan zoeken naar de juiste afstelling en is/ was helemaal ontregeld.
Bert heeft in de wintermaanden de O2 optimizer er op gezet, tijdens het geven van een grote beurt aan de Hyo.
Hoe is het nu:
De motor loopt goed en het FI lampje brandt steeds minder vaak.
Toen ik de motor ophaalde reed hij 1 op 10. Nu bijna 1500 km verder loopt hij 1 op 16.5.
Het zal nog wel even duren voordat de injectie zichzelf helemaal heeft verbeterd.
De motor moet dan makkelijk 1 op 20 lopen.
De Hyosung loopt nu al een heel stuk mooier ( helemaal geen dip) en heeft er een gigantische bult koppel bijgekregen.
Hoeveel??? Dat zal de tijd leren als hij weer helemaal goed staat.
De Hyosungmodellen van na 2012 hebben een Delphi injectie en een dubbele lambdasonde.(Op elke uitlaatbocht 1
)
Deze hebben dit injectieprobleem ook niet meer