Hyperpro veer korter dan origineel?

Eric1977

MF veteraan
16 mei 2010
2.337
1.228
Ede
Goedenavond allemaal,

Ik ben bezig met de revisie van de voorpoten van mijn Suzuki gsx650f van 2010. Omdat de motor inmiddels flink wat km achter de kiezen heeft en het een fijne upgrade is, heb ik direct nieuwe veren besteld, van Hyperpro. Bij ontvangst van de veren blijken deze echter aanzienlijk korter te zijn dan het origineel, ongeveer 45 mm. Dit lijkt mij niet te kloppen, maar wellicht klopt het wel en horen deze veren juist korter te zijn?

Ik ben even benieuwd naar de mening van de veringspecialisten alhier. Op de foto het origineel en de nieuwe veer.

20231203_190659.jpg
 
zijn de oude veren daadwerkelijk de originele?
Ben ik toch weer even... alweer een maand verder. De veren terug gestuurd en nu rechtstreeks bij Hyperpro nueuwe veren besteld. Deze zijn wederom korter 375 mm) dan de veren die er uit komen (430 mm).
Na contact het Hyperpro eens goed naar het werkplaatshandboek gekeken. Wat blijkt? De veren die er uit komen, komen niet overeen met het werkplaatshandboek (368 mm). Ik snap er werkelijk niets van. Ik heb de motor in 2012 nieuw gekocht en heb nooit iets aan de vering laten veranderen. Voor zover ik kan zien is er ook nooit een update geweest van het model waarbij grote veranderingen zijn aangebracht.
Hyperpro biedt nu aan veren te leveren die passen bij de spacer die er nu in zit. Dat lijkt mij een keurige oplossing.
 
Toch zijn er 2 verschillende veren (nr18) en ook 2 verschillende spacers (nr20)
GSX650f bj 2010
Welk type heb jij?

Bekijk bijlage 1959856Bekijk bijlage 1959857
Verrek, ik zie het. Dit verklaart gelijk heel veel. Op de site van Hyperpro stond vermeld dat de veer geschikt was voor het model zonder ABS. Hier heb ik een vraag over gesteld, waarop werd gereageerd dat dit verkeerd stond op de website en dat de veer ook geschikt was voor modellen met ABS. Niet, dus. Daar zit dus toch het verschil, dank!

Ik wil nu de langere spacer bestellen, die ook op jouw exploded view staat. Dat zou het ook moeten oplossen, toch? Of is het beter om toch de langere veer te laten komen?
 
Ik vraag mij af wat je van die upgrade verwacht?
Tussen de originele en de hyperpro zit niet zo heel veel verschil.
Bedoel met een (verse) dunnere/dikke olie bereik je waarschijnlijk al veel meer.
Het is niet specifiek als upgrade bedoeld, hoor. Ik heb nu bijna 160k met deze motor gereden en ben nu met wat onderhoud bezig. De veren waren nog nooit aangepakt, dus doe ik alles in één keer.
 
Het is niet specifiek als upgrade bedoeld, hoor. Ik heb nu bijna 160k met deze motor gereden en ben nu met wat onderhoud bezig. De veren waren nog nooit aangepakt, dus doe ik alles in één keer.
Dan lijkt het mij raadzamer om de olie te verversen, nieuwe keerringen, stofringen en glijlagers te kopen.
Je rijdt al 160k zonder zorgen anders had je er allang wat aan veranderd.
 
Maar de veren zelf verouderen niet.
Hebben die inderdaad
20240104_142256.jpg
het eeuwige leven? Ik las op verschillende plaatsen dat ze uiteindelijk wel slijten en dacht 'als ik toch alles open heb kan ik het beter gelijk goed doen'. Dat geld had ik beter kunnen besparen, dus.
Dan lijkt het mij raadzamer om de olie te verversen, nieuwe keerringen, stofringen en glijlagers te kopen.
Je rijdt al 160k zonder zorgen anders had je er allang wat aan veranderd.
De glijbussen, keerringen, olie en stofringen liggen klaar of zitten er al op. Zeker de glijbussen waren aardig versleten.

Echt klachten had ik niet inderdaad, maar bij de cursus groot onderhoud viel het Erik van Lent op dat de voorkant niet echt lekker veerde. Ik ben dus gelijk het geleerde maar in de praktijk gaan brengen, maar als ik het zo lees ben ik wellicht iets te voortvarend geweest. Nou ja, het is in ieder geval een leuke klus om te doen en slechter zal het er ook niet van worden zullen we maar hopen dan...
20240104_142606.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan