Hyperpro veer korter dan origineel?

Eric1977

MF veteraan
16 mei 2010
2.337
1.228
Ede
Goedenavond allemaal,

Ik ben bezig met de revisie van de voorpoten van mijn Suzuki gsx650f van 2010. Omdat de motor inmiddels flink wat km achter de kiezen heeft en het een fijne upgrade is, heb ik direct nieuwe veren besteld, van Hyperpro. Bij ontvangst van de veren blijken deze echter aanzienlijk korter te zijn dan het origineel, ongeveer 45 mm. Dit lijkt mij niet te kloppen, maar wellicht klopt het wel en horen deze veren juist korter te zijn?

Ik ben even benieuwd naar de mening van de veringspecialisten alhier. Op de foto het origineel en de nieuwe veer.

20231203_190659.jpg
 
Bij Hyperpro hebben ze me toch wat anders verteld. Natuurlijk een veer kan breken, maar dat gebeurt eigenlijk alleen bij overbelasting. Het is de olie en de rubbers die regelmatig vervangen moeten worden.
Dan weten ze ofwel niet waarover ze praten of ze bedoelen dat je er geen zorgen om moet maken omdat je het waarschijnlijk nooit zal merken.
 
Bij Hyperpro hebben ze me toch wat anders verteld. Natuurlijk een veer kan breken, maar dat gebeurt eigenlijk alleen bij overbelasting. Het is de olie en de rubbers die regelmatig vervangen moeten worden.
Welke bron is dat? 200.000 lijkt me ook sterk.
Service aan de olie is 24 maanden of 20k, de veren niet.
Misschien dat er daar verwarring is.
Een heel ander verhaal dan wat ik hoorde van de monteur.
Dat was overigens wel na een paar versleten WP veren.
Daar kreeg ik een leuke tankslapper mee.
 
Ik denk het laatste. Rij inmiddels ruim 200.000km met Hyperpro veren op de originele BMW dempers. Dempers zijn al gereviseerd, veren zijn nog steeds dezelfde.
Onderhoud aan dempers doet ook bijna niemand, ook al slijten die ook.
Laat staan dat ze voldoende onderhoud krijgen.
Daar merken de meeste vaak ook weinig van behalve als het al heel/te erg is.
 
als je heel regelmatig met je motor rijd dan merk je de veranderende eigenschappen van de vering niet echt op, je past je automatisch aan.
Het is pas nadat ze een service gekregen hebben (zeker na lange tijd/hoge kmstand) dat het je opvalt, precies zoals dat je nieuwe banden plaatst dat merk je ook heel goed hoeveel beter de motor instuurt e.d.
 
als je heel regelmatig met je motor rijd dan merk je de veranderende eigenschappen van de vering niet echt op, je past je automatisch aan.

Klopt, maar dat ligt niet zozeer aan veroudering van de veer zelf, maar aan veroudering van de vloeistof en rubbers in de demper.

Op mijn vorige GSA (model 2007) had ik Hyperpro dempers en veren. De dempers liet ik elke twee jaar reviseren bij Hyperpro, dan ging er nieuwe vloeistof in en de rubbers werden vervangen. Volgens Bas (Hyperpo Alphen a/d Rijn) was de vloeistof dan ook echt vies en aan verandering toe. Ik heb hem elke keer gevraagd of de veren zelf niet ook eens vervangen moesten worden, maar dat was volgens hem nooit nodig, ook niet toen ik hem dat na 100.000km vroeg. Die elke 2 jaar (grofweg 40.000km) reviseren van de dempers was duidelijk wel nodig, toen ik het een keertje dacht te kunnen rekken knapte bij 50.000km een kering in de voordemper die daardoor in één keer leeg liep.

Op mijn huidige GSA (model 2014) zitten Hyperpro veren op de oorspronkelijke dempers, omdat Hyperpro geen dempers maakt voor de LC (althans niet in 2015 toen ik ze er op heb laten zetten). De BMW dempers kunnen officieel niet gereviseerd worden, maar toen de achterdemper ging lekken heeft Motor Houtrust ze laten reviseren bij Jan Droog in Pijnacker. Ik zou dat inmiddels graag weer laten doen maar Jan Droog is niet meer en een ander adres hebben ze nog niet gevonden bij Houtrust. Maar ook hier geldt dat de veer zelf niet vervangen hoeft te worden, zowel niet volgens Hyperpro als volgens Houtrust.
 
Volgens mij doet Bas alleen reviseren van Hyperpro dempers.
Wat een klootzak, he, die Bas B|

@Eric1977 Je hoeft je niet te schamen om met je gemis aan specialisme bij Hyperpro door de blubber getrokken te worden.

Ook als je niet in de gaten hebt dat je een verkeerde hybride voorvork hebt inelkaargemacgyverd komt het in Alphen wèl goed.
Ik had de hyperpro veren voor de FZR600R gemonteerd en dan laat ik m daarna bij Bas afstellen... Zijn reactie bij de nulmeting was "Laat maar staan, ik ga er andere veren inzetten"

Laat je eerste gang na al je missers alsjeblieft naar de specialist zijn
 
Die glijbussen zien er nog goed uit voor 160k km.

Maar je hebt wel gelijk met alles vervangen en Hyperpro moet de juiste veren leveren. Wel even goed navragen dus.
Na enige discussie is het gelukt, hoor. Het was inderdaad niet bekend dat de versie met en zonder ABS verschillende veren hebben. Dankjewel dus, @Raymond W. En de rest natuurlijk voor het meedenken. Dat is toch wel fijn van dit forum. Ik verwacht volgende week de ring voor de demper te ontvangen, dan kan ik alles weer monteren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan