In neutraal of koppelingshendel gebruiken bij stilstaan?

Wat doe jij?

  • Ik zet 'em altijd in z'n vrij

    Stemmen: 9 6,3%
  • Ik gebruik altijd de koppelingshendel

    Stemmen: 23 16,0%
  • Soms in z'n vrij en soms de koppelingshendel

    Stemmen: 105 72,9%
  • Ik sta nooit stil

    Stemmen: 7 4,9%

  • Totaal aantal stemmers
    144

beyond cool

MF veteraan
12 mrt 2004
43.448
2
Nijkerk
Stel je komt bij een stoplicht of een andere situatie waar je moet stoppen voor onbepaalde tijd, bijvoorbeeld aan het eind van de snelweg na een u-bocht bij een stoplicht, zet je de motor dan in z'n vrij of hou de koppelingshendel in?

Ik weet overigens niks van motormechaniek, dus als het een ontkoppelingshendel is dan vind ik dat ook goed, en als je hem niet indrukt maar aantrekt vind ik dat ook goed.
 
Hangt compleet van de situatie af, zitten er voertuigen achter je, kan je inschatten wanneer het licht op groen gaat, ben je sportief of rustig aan het rijden.
Niet echt een vast antwoord.
 
Als ik voor aan het stoplicht sta hou ik 'm meestal ingeknepen. Je bent de eerste die wegrijd dus kan je lekker vlot gassen. Als ik verderop achter een aantal auto's sta zet ik 'm in z'n vrij. Als ik t groen zie worden heb ik tijd zat om ff dat tikje naar beneden te doen. :+
 
hangt idd af van de situatie na een lange tijd op de snelweg is het wel lekker om hem in zijn vrij te zetten en dan ff helemaal naar achter te kunnen leunen.

Bij een stoplicht in het dorp kunnen zo veel voertuigen door 1 groen licht dat ik hem zelfs wel eens uit zet.
kom ik aan springt hij net op rood en ben ik de 3e dan gewoon motor uit, contact aan en ff onderuitzakken.
relax.gif
 
Ik vertrouw mn neutraallampje niet, dus houd sowieso de koppelingshendel ingeknepen :+
 
Altijd met de koppelingshendel. Je zult hem maar weer niet in de 1e kunnen krijgen. Moet je eerst heen en weer wiegen voordat ie er een keer inklikt. Krijg je nog een beetje armspieren :)
 
Meestal de hendel. Als ik achter een rij auto's sta heb ik ook wel eens de neiging om de vrij te gebruiken. Alleen liever niet want het is nogal eens vissen naar de vrij :P
 
Stel je komt bij een stoplicht of een andere situatie waar je moet stoppen voor onbepaalde tijd, bijvoorbeeld aan het eind van de snelweg na een u-bocht bij een stoplicht, zet je de motor dan in z'n vrij of hou de koppelingshendel in?

Ik weet overigens niks van motormechaniek, dus als het een ontkoppelingshendel is dan vind ik dat ook goed, en als je hem niet indrukt maar aantrekt vind ik dat ook goed.
:+
 
Je kunt ook nog de motor uit zetten. En dan weer starten als je verder kunt rijden.
 
geen last van, ik heb een automaat

Schakelmotor hangt het af van de duur, als ik bij een stoplicht kom dat snel op groen gaat koppeling, duurt het wat langer --> neutraal
 
hangt van de motor af

xt? schakelt zo heerlijk dat het vaak z'n vrij wordt.

laverda? iets ander verhaal :+
 
Altijd met de koppelingshendel. Je zult hem maar weer niet in de 1e kunnen krijgen. Moet je eerst heen en weer wiegen voordat ie er een keer inklikt. Krijg je nog een beetje armspieren :)

Gebeurd zoiets bij een nieuwe motor zoals die van jou? -O-
 
Altijd met de koppelingshendel. Je zult hem maar weer niet in de 1e kunnen krijgen. Moet je eerst heen en weer wiegen voordat ie er een keer inklikt. Krijg je nog een beetje armspieren :)

Gebeurd zoiets bij een nieuwe motor zoals die van jou? -O-

Al eens geprobeerd je koppeling 5% te laten slippen op het moment dat hij niet in versnelling wil? scheelt een hoop gewieg.
 
Hangt compleet van de situatie af, zitten er voertuigen achter je, kan je inschatten wanneer het licht op groen gaat, ben je sportief of rustig aan het rijden.
Niet echt een vast antwoord.

:^


Als ik verwacht snel weer door te kunnen koppeling, als ik verwacht dat het langer gaat duren dan in neutraal.

En ook na lange(re) stukken rijden vaak in neutraal, even rekken en strekken op de motor *O*

Vanwaar de vraag?
 
Altijd met de koppelingshendel. Je zult hem maar weer niet in de 1e kunnen krijgen. Moet je eerst heen en weer wiegen voordat ie er een keer inklikt. Krijg je nog een beetje armspieren :)
Het gebeurt iedereen wel eens dat de motor niet in de versnelling wil. Je hoeft je motor daar helemaal niet voor te "wiegen", zoals jij dat noemt. Daar is een heel simpel truukje voor.

Stel, je krijgt je motor niet in z'n 1. Je trekt dan je koppeling in en zet je je voet op de schakelpook en houd de pook naar beneden gedrukt. Vervolgens laat je heel rustig je koppelingshendel opkomen. Op een gegeven moment voel je dat de schakelpook vanzelf in de versnelling "valt". Je geeft wat gas, laat de koppeling verder opkomen en je rijdt weer.

M'n vriendin meende tijdens haar eerste ritje dat de versnellingsbak kapot was, omdat ze 'm niet in z'n 1 kreeg. Nu voert ze bovenstaand al bijna vanzelf uit bij een verkeerslicht of hellingproef. Omdat dit niet altijd voorkomt, wordt er bij rijscholen helaas geen aandacht aan besteed.
 
Hangt er van of ik ook nog even aan het gas wil jengelen om andere mensen doof te maken. In dat geval zet ik hem eerst in de vrij :Y
 
Het gebeurt iedereen wel eens dat de motor niet in de versnelling wil. Je hoeft je motor daar helemaal niet voor te "wiegen", zoals jij dat noemt. Daar is een heel simpel truukje voor.

Stel, je krijgt je motor niet in z'n 1. Je trekt dan je koppeling in en zet je je voet op de schakelpook en houd de pook naar beneden gedrukt. Vervolgens laat je heel rustig je koppelingshendel opkomen. Op een gegeven moment voel je dat de schakelpook vanzelf in de versnelling "valt". Je geeft wat gas, laat de koppeling verder opkomen en je rijdt weer.

M'n vriendin meende tijdens haar eerste ritje dat de versnellingsbak kapot was, omdat ze 'm niet in z'n 1 kreeg. Nu voert ze bovenstaand al bijna vanzelf uit bij een verkeerslicht of hellingproef. Omdat dit niet altijd voorkomt, wordt er bij rijscholen helaas geen aandacht aan besteed.
Als je dat moet doen dan is er volgens mij iets niet in orde met je bak of je koppeling.. :)
 
Zoals de anderen al zeiden, het ligt een beetje aan de situatie ..

Als ik lang moet wachten op b.v. een overweg o.i.d. dan gaatie in zijn neutraal standje, en bij een stoplicht gewoon de koppelingshandel in ...
 

  • Ik:
  • Stop
  • Zet de motor in zn vrij
  • Stap af
  • Zet de motor op zn bok
  • Maak mn zadel open
  • Pak mn gereedschapssetje daaruit
  • Maak met een sleutel 13 en een imbus 6 de aansluiling van mijn uitlaat aan mijn duostep los.
  • draai vervolgens de klem bij de collector los met dezelfde sleutel 13
  • Pak een kleedje uit mn rugtas
  • pak de hele demper van de collector
  • leg de demper op mn kleedje ( tegen beschadigingen )
  • Ga voorzichtig weer op mn ( ineens heel veel herrie makende ) motor zitten. ( voorzichtig want mn pak zit strak )
  • knijp dan ALSNOG mn koppeling in.
  • Geef gas en hoop dat diegene naast me doof word.
  • Daarna monteer ik de demper weer en rijd ik verder
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan