Ineens CB-1 probleem

HansiePansie

MF'er
6 apr 2004
122
0
Rotterdam
Zomaar uit het niets doet mijn CB-1 raar.
- Als ik in de lage toeren gas in z'n vrij geef dan maakt de motor een bloooohhh geluid en spint heel langzaam op. (alsof hij stikt)
- Ik moet tijdens het rijden in het hoge toerengebied blijven anders slaat hij af.
- Accu is ook leeg en blijft leeg.

Het probleem komt uit het niets dus timing ofzo of kleppen stellen is het niet.
(misschien wel pulse generator?)

Ik ben zo snel mogelijk naar huis gereden, maar hoe warmer hij wordt hoe slechter hij draait in het lage toerengebied. Ik deed ook een keer mn knipperlicht aan (spanningsval) en toen sloeg de motor af tijdens het terugschakelen. Krijg hem niet meer aangeduwd ->effe 5 min. wachten (iets koeler) en kreeg hem weer aangeduwd en kon ik weer 2 km naar huis rijden (gelukkig was ik niet ver van huis).

dus: ergens kortsluiting ofzo en zodoende slechte ontsteking, generator fout?
Ik weet het niet! help, en het wordt mooi weer '( . Heeft iemand dit ook weleens gehad en weet wat te doen?
 
Ja maar als de motor warm is doet hij het slecht tot niet en als hij effe niet heeft gelopen doet hij het weer even. En als het de gelijkrichter is dan moet die storing er toch altijd zijn?. In het hoge toerengebied doet de motor het wel goed.......
nee he? toch niet evt de gelijkrichter he? hoe duur is zo'n kreng? Ik hoop dat er een fase is losgetrild ofzo in die stekker.....hmmnn. Is het niet een carb probleem ofzo? nee he, want het probleem was er ineens. Kan je het aan de vonk van de bougie zien of de gelijkrichter kapot is? Hoe kan je dat meten of controleren dat de gelijkrichter goed is?
 
Eens meten met draaiende motor wat een spannings meter aangeeft,
een paar keer gas geven en dan licht aan/uit mag dan geen 2 v zakken , wel iets schommelen.....

Iemand gedacht aan CDI ??? gezien dat ie op een gegeven moment 5 min moest wacht eer ie weer gestart kon worden ,, ( met duwen ??lege accu) je zou eens ergens een accu kunnen lenen en dan meter ,,, dan weet je of ie laad , je accu gaar is en of jee spannings regelaar maar slechte lasseb CDI kan ook gezien leeftijd....

hoor de laatste tijd wel meer ellende over de CB-1
 
CDI unit? Ik dacht dat de CB-1 transistor ontsteking heeft?
En een cdi unit is ook een duur ding. En ik wil wel de juiste vervangen want het kost wel wat. Ik wil er eerst even aan gaan meten. Hoe meet ik dan of de cdi unit nog goed is? En wat heeft de cdi unit te maken met het feit met de warmte van mn motor. Want als ik even wacht na het afslaan dan start hij wel. Verder kan het ook nog een foutieve pulse generator zijn ofzo? (gaat niet zo snel kapot toch?)
 
Laatst bewerkt:
lijkt mij ook de spanningsregelaar of gelijkrichter (als dat niet 1 ding is)

Dat hij het wel weer doet als hij een tijdje heeft gestaan kan te maken hebben dat je accu dan een beetje is bijgekomen en kort nog weer wat energy kan geven.
 
Gaat de choke wel soepel 100% dicht?

Geen haarscheurtje of ander slecht sluitwerk van rubber tussen carb en blok?

"Kleinigheden" zijn altijd mogelijk.

Maar dat de accu leeg blijft is wel zorgwekkend want heeft natuurlijk hier niets mee te maken; misschien zijn er 2 dingen aan de hand.
 
Denk dat t de spanningsregelaar is, duur geintje en nooit meer originele kopen heb em zelf besteld bij kommermotorparts via interned 106 euri wel immitatie, maar er zitten wel koelribben op en op de originele niet! Dus koeling is veel beter dus gaat ook minder snel verrot door overhitting!
 
Spanningsregelaar: 159 euro

NIET RIJDEN TOT HET PROBLEEM VERHOLPEN IS!
Hopelijk is niet de dynamo al stuk (totaal 404 euro excl spanningsregelaar)

Ik heb dit ook gehad. Sschijnt het enige probleem van de CB-1 te zijn...
 
ZOT-> hoe bedoel je de raw ;) geeft de doorslag? denk jij ook de regelaar?
DREAMER-> jij heb dit probleem ook zo gehad met dat hij uitviel en dat hij het even later weer deed enzo en dat hij stikte? zo ja dan gan ik hem wel bestellen en denk ik dat dat hem ook wel is.

Ik heb de regelaar eraf gehaald en ga hem zo meten (met foto's. zal eens kijken hoe ik dat moet posten).

Ik heb gelukkig zo'n onderhoudsboek en zal dan ook wel gelijk de spoelen van de generator doormeten.
 
87595


krijg de foto niet gedraaid, maar dit zijn de waarden die ik moet meten (boven) en met pen staat eronder wat ik meet. Verschilt totaal, of ik doe iets niet goed en ik heb gelet op de + en de - van de multimeter. Kan iemand hieruit halen of ik iets fout heb gedaan of zeker weet dat hij stuk is?


en hieronder zie je een foto van mn luchtfilter kap. Er ligt allemaal bezine in door dit slechte draai gedrag van mn motor. Duid dit op geen verbranding ofzo? hoe komt die benzine daaro, want als het niet verbrand door een slechte of geen vonk dan spuugt hij het toch uit de uitlaat? hoe komt dat daaro?

full


grtz
 
Wat je probleem betreft....meet eerst eens de laadspanning terwijl alles gewoon aangesloten is....is die niet gewoon te laag?.........zo ja dan je dynamo draaiend meten....als ik me niet vergis heeft je cb gewoon een driefasen wisselstroom dynamo?.......dus op elke fase moet je toch zeker een volt of 50/60 meten (precieze waarde staat vast in je boek).als dat niet goed is even met de multimeter de spoelen doormeten en controleren op onderbreking en eventueel doorslaan naar de massa.Wat je filterbak betreft......er kan benzine via je carburateurs in terecht komen (laat je motor maar eens lopen zonder filter en geef maar eens gas..........dan zie je wat vor damp eruit komt!)
en het kan ook via je carterventilatie erin terecht komen (olie damp uit je blok)
 
De meest beste test om het bijladen te controleren, is door de spanningsmeter op de accu te zetten. Als de motor draait moet ie minstens iets van 13,6 volt meten. Alles daaronder is eigenlijk niet goed. Als de spanningsregelaar kapot is doet het bijladen meestal helemaal niets meer. De spanning die je dan meet is minder dan 12 V.
Als je een (3 fasen) wisselstroom dynamo hebt kan het ook zijn dat er slechts een van de drie fasen uitligt. De dynamo laadt dan niet meer voldoende bij, maar bij hele hoge toeren geeft ie toch nog wel een redelijke spanning.

Laad ook eens de accu helemaal op met een lader. Als de accu nog goed is zal de motor daarna best een tijdje behoorlijk lopen, zeker als je de koplamp uitzet. Ik ken mensen die op die manier 100 km naar huis konden rijden terwijl er niet bijgeladen werd.

Ik denk dat je voor een gelijkrichter trouwens heel goed bij een motorsloperij terecht kunt.

Voor het doormeten van een gelijkrichters moet je een diode meter gebruiken, of een multimeter met speciale diode teststand. Elke (diode) aansluiting moet je tweemaal meten, eenmaal gewoon, en eenmaal omgepoold. Als je hier een gewone ohmmeter voor gebruikt meet je mogelijk weerstand oneindig.

Een diode zal in één richting doorlaten en in de andere richting blokkeren. In jouw geval zie ik 5 aansluitingen, dat zou dus kunnen zijn 3x wissel fase de + en de -.

Een actieve laadspanningsregelaar zit meestal niet op een motor. Maar dit is een electronische schakeling om de laadspanning te beperken zodat je accu niet zo snel droogkookt bij veel toeren. Hier valt niet zoveel aan door te meten.
 
mijn motor heeft idd een 3 fasen generator. En het licht uitzetten tijdens het rijden gaat niet omdat de cb-1 een amerikaans model is waar dus het licht blijft branden zodra je het contact aan zet. Zal de lamp er wel effe uit halen.

Vraagie: Als ik de motor heb gestart en alles is goed dan kan ik toch gewoon de accu loskoppelen tijdens het stationair draaien en dan blijft de motor toch draaien als de generator en/of spanningsregelaar niet kapot is?
 
mijn motor heeft idd een 3 fasen generator. En het licht uitzetten tijdens het rijden gaat niet omdat de cb-1 een amerikaans model is waar dus het licht blijft branden zodra je het contact aan zet. Zal de lamp er wel effe uit halen.

Of de zekering.

Vraagie: Als ik de motor heb gestart en alles is goed dan kan ik toch gewoon de accu loskoppelen tijdens het stationair draaien en dan blijft de motor toch draaien als de generator en/of spanningsregelaar niet kapot is?

Mee oppassen. Een accu dient ook als buffer voor de spanning. Als je die loshaalt tijdens het draaien van de motor zou je wel eens wat electronika kunnen opblazen, wegens de veel hogere onbelaste top spanning.
 
Voor je het in de electronica zelf zoekt: overtuig jezelf ervan de accu nog goed is. Een accu kan spontaan kapot gaan en inwendig kortsluiting maken. Hierbij kan toch genoeg puf hebben de startmotor nog rond te krijgen!

Ik spreek uit ervaring met vrouwliefs' CB1: zelfde symptonen, bleek kapotte accu. Tip: maak de koplamp eens los. Deze trekt meer dan 4A. Als dit verbetering geeft (doordat meer stroom overblijft, bijv. om kapotte accu die stroom vreet te compensen; bij ons was dit de oplossing om de rit te kunnen vervolgen), kun je de CDI uitsluiten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan