Accu ineens dood

Proud2be

Rookie
19 aug 2020
20
4
Hoi,

Ik rij een Triumph speed tripple en na een uur rijden een kopje koffie gedaan bij een maat.
Daarna wil die niet meer starten en lijkt de accu gewoon ineens dood…Hoe kan dat?
 
Ook eens gehad, plasstop, wil weer starten, prrrrrrt.
Motor nog aan kunnen duwen en met een haperende motor, deels via fietspaden, weer naar huis gereden.
Nieuwe accu erin, probleem opgelost.
 
Net klaar met de mijne:

Motor, contact aan:

IMG_5854.jpeg


Stationair:
IMG_5855.jpeg


4000 omw/min:

IMG_5853.jpeg
 
Wat kwam er toen al uit?
Toen heb ik een nieuwe accu gekregen (als het goed is (p). Kan het ook zijn dat het iets met de startmotor/relais te maken heeft? Heb hem gister namelijk bij de dealer gehad om mijn voorvorkkeringen te laten vervangen..Ik heb het idee dat het niet aan de accu ligt de lampjes branden (behalve me koplampen). Hij maakt een ratel geluid als ik hem wil starten..hoor kleine tikjes zeg maar. Lees dat je een klepje met de hamer op de start motor kan geven wat kan helpen..Alleen geen idee waar die zit! Kan het via Google ook niet vinden (ja ik ben echt een technisch leek!).

Espresso is altijd goed
 
Toen heb ik een nieuwe accu gekregen (als het goed is (p). Kan het ook zijn dat het iets met de startmotor/relais te maken heeft? Heb hem gister namelijk bij de dealer gehad om mijn voorvorkkeringen te laten vervangen..Ik heb het idee dat het niet aan de accu ligt de lampjes branden (behalve me koplampen). Hij maakt een ratel geluid als ik hem wil starten..hoor kleine tikjes zeg maar. Lees dat je een klepje met de hamer op de start motor kan geven wat kan helpen..Alleen geen idee waar die zit! Kan het via Google ook niet vinden (ja ik ben echt een technisch leek!).

Espresso is altijd goed
Tikken is waarschijnlijk het startrelais. Er is te weinig power vanuit de accu beschikbaar, en dan gaat het ratelen.

Ik had het afgelopen woensdag. Op weg naar werk even sigaretten kopen op 1 km van huis.
Thuis gewoon in 1x starten. Na aankoop in de winkel rateltje en niks meer.
Motor aangeduwd en naar werk. 6 km verder.
Na werk ook rateltje en niks. Weer aanduwen.


Thuis nieuwe accu er in, stond al klaar.

Het kan dus best in 1x gedaan zijn met de accu.
 
Waarschijnlijk een loodaccu en gesulfateerde platen.
Het lood brokkelt langzaam af in de loop der jaren.
Liggen de stukjes onderin de accu aaneengesloten dan heeft de accu inwendig kortsluiting.
Dan is het ineens over.
Maar het proces liep al een tijdje. ;)
 
Toen heb ik een nieuwe accu gekregen (als het goed is (p).
Die info is essentieel
Kan het ook zijn dat het iets met de startmotor/relais te maken heeft?
Mogelijk
Heb hem gister namelijk bij de dealer gehad om mijn voorvorkkeringen te laten vervangen..
En die heeft iets met je startmotor/relais gedaan?
Ik heb het idee dat het niet aan de accu ligt de lampjes branden (behalve me koplampen).
En branden die normaal wel?
Hij maakt een ratel geluid als ik hem wil starten..hoor kleine tikjes zeg maar.
Zou zomaar kunnen dat je accu leeg is, vanwege laadproblemen, moet je meten.
Lees dat je een klepje met de hamer op de start motor kan geven wat kan helpen..Alleen geen idee waar die zit! Kan het via Google ook niet vinden (ja ik ben echt een technisch leek!).
Heeft weinig zin als je een ratelend geluid hoort.
Espresso is altijd goed
Koffie zwart.
 
Bedankt voor alle reacties!

Normaal gaan de lampen dacht ik wel aan.

Nee ze zijn daar niet mee bezig geweest maar misschien dat het met die kabels/aansluiting te maken kan hebben. Het kan ook puur toeval zijn natuurlijk..

Klopt het tikken met de hamer was helaas niet de oplossing )p.

Respect voor dat aanduwen want dat is mij dus niet gelukt haha.
 
Je accu is dus leeg, word niet bijgeladen, nu diep ontlaad en mogelijk om zeep. Je hebt vast geen lader? Je moet’m echt eerst even proberen te laden! Wil’ie dat niet dan nieuwe kopen en een multimeter leren gebruiken.
Aanlopen doe je niet in de eerste versnelling, twee of drie afhankelijk van je kracht en gewicht. Wat ben je eigenlijk van plan? Je moet echt gaan meten.
 
Ik weet wel iemand met een 675 die al enkele spanningsregelaars versleten heeft. :)

Maar de accu kan ook simpelweg overleden zijn.
Meten is wel een simpele klus.
Bij de Action verkopen ze zelfs een digitale multimeter als je die niet hebt.
En anders momenteel bij de Lidl (maar die is wat luxer en duurder).
 
Toch doet me dit wel denken aan de problemen die ik in het verleden met een Transalp had. Dat bleek uiteindelijk een probleem met de spanningsregelaar te zijn. Die leek het goed te doen bij testen, maar na een kwartiertje rijden werd die blijkbaar te warm en gaf te weinig vermogen door. Nieuwe regelaar erop en nooit meer problemen gehad.
 
Via de auto heb ik hem aangekregen. Hij stond in Groningen en wilde naar Assen (woon ik) rijden. Onderweg begon hij te stotteren en kwamen er 2x knallen uit de pijp. Vlak voor de rotonde halverwege viel het vermogen weg. Elke keer als ik de koppeling in kneep leek het vermogen ook weg te zakken. De lampjes branden niet tijdens het rijden ging soms mijn snelheid meter aan dan weer uit.

Via een andere maat een lift naar Assen gekregen ik heb een goeie accu lader maar die heb ik uitgeleend aan een vriend die ook motor rijdt. Gelukkig heeft hij een aanhanger en kan ik samen met hem in deze dagen me motor halen en aan mijn lader leggen.

Zal jullie op de hoogte houden wat het nu is..
 
Dit geeft mijn lader aan…
Ga morgen ochtend kijken of het geholpen heeft.
Mijn Optimate 4 is tegelijk met de accu overleden.
Ik heb nu een stuk of 6 laders van de Lidl en 1 van de Action.
Die van de Lidl hebben zelfs een display met volt aanduiding etc.
Een geladen accu kan wel 12,5 volt aangeven maar bij belasting inkakken naar minder dan 10 volt.
1689660587516.png
 
Terug
Bovenaan Onderaan