Overigens: ik ben ooit lang geleden bezig geweest met het bouwen van een fatsoenlijke generieke ontsteking. Bedoeld voor 1-cylinder tweetakts, maar eventueel ook uit te breiden naar meercylinder motoren en viertakts.
Dit beestje werkte met een DSP (40MHz ADSP-21061 in het prototype) welke het tijdstip van ontsteken bepaalde. De DSP kon gebruik maken van een aanwezige pulsspoel om de krukaspositie te bepalen. De exacte locatie werd geinterpoleerd door een polynoom te fitten over de laatste 4 RPM metingen, zodat het juiste tijdstip toch bepaald kon worden, ook als de hoeksnelheid van de krukas behoorlijk snel verandert. Dit werkte redelijk, maar eigenlijk zou je een nauwkeurigere krukaspositiesensor willen hebben.
De onsteking zelf gebeurde volgens het CDI principe, maar in plaats van de voedingsspoel op de grondplaat gebruikte ik een DC/DC die de 300V voor de ontsteking opwekte, en een MOSFET ipv een thyristor om de bobine aan te sturen. Dit maakte het tijdstip van de vonk veel beter te voorspellen.
Software op de PC communiceerde via RS232 met de CDI om het onstekingstijdstip bij een bepaald toerental in te kunnen stellen. Om in de behoeften van brommerrijders te voorzien konden er meerdere tabellen in EEPROM gezet worden zodat het ding ook als toerenbegrenzer dienst kon doen.
De bedoeling was om het systeem te veeenvoudigen (Atmel 90S1200 ipv een ADSP-21061, etc.) en commercieel aan te bieden. Er was meer dan voldoende interesse in om een keer een batch van 30 stuks te laten fabriceren.
Helaas gooide een
serieus brommerongeluk ('k ben nu nog gedeeltelijk invalide) roet in het eten, dus verder dan een prototype is het nooit gekomen
Maar al met al werkte dit stukken beter dan de standaard Honda CDI op mijn Honda MTX met 70cc Malossi, 20mm Mikuni en redelijk bochtje. Tot 5000rpm was het verschil niet zo groot, boven de 5000rpm werkte het prototype beduidend beter dan Honda's CDI. 't reed alleen niet handig met een houten plank op de buddy met daarop het DSP ontwikkelbord, bijbehorende elektronica en laptop
Mooie tijd was die brommer(sleutel)tijd.....