instabiele voorkant ktm 640

ktm frankie

MF'er
20 nov 2005
89
0
rotterdam
ik ben net ff wezen klappen in de stad
rotterdam.
nu is dit ook de eerste keer dat ik een stuk snelweg,
genomen heb toen merkte ik eerst een zachte slinger beweging.
boven de 110 km
daarna nog een paar keer geprobeerd maar het wordt alleen
maar erger als ik harder rijd
mijn vraag is kan ik de voorvork anders in stellen
dat het slingeren minder wordt
hij staat nu nog helemaal standaard ingesteld
heel soepel dus
er is mij verteld dat je niet lukraak aan je voorpoten
moet gaan draaien levens gevaarlijk
maar in het boekje las ik dat je met meer klikken naar links
(draai knoppen boven op de poten)hem in de sm trim kan zetten
maar moet ik dan onderaan de poten dan ook iets anders instellen
het boekje wat bij de motor zit is engelstalig en daar kom ik niet
echt wijs uit
ik heb nog nooit wat aan de veren moeten draaien bij mijn
andere motoren dus qua veren instellen ben ik een leek
of is dit nu een sm kwaal
en is er wat aan te doen
waarschijnlijk komt het door de lange voorpoten denk ik dan
ik kom zelf van een fireblade 2002 af dus ik heb
geen ervaring met dit euvel
verder geen spijt van de overstap
ik vindt het alleen erg link
want aan de 110 km zit je zo
hopend dat een van jullie mij hier mee kunnen helpen
toch weer een lekkere motordag geweest vandaag
 
veervoorspanning omhoog en de demping iets hoger heeft dit bij mij sterk verminderd.
Op jouw motor hoor je er met juiste veer instelling helemaal geen last van te hebben.
 
ik ben net ff wezen klappen in de stad
rotterdam.
nu is dit ook de eerste keer dat ik een stuk snelweg,
genomen heb toen merkte ik eerst een zachte slinger beweging.
boven de 110 km
daarna nog een paar keer geprobeerd maar het wordt alleen
maar erger als ik harder rijd
mijn vraag is kan ik de voorvork anders in stellen
dat het slingeren minder wordt
hij staat nu nog helemaal standaard ingesteld
heel soepel dus
er is mij verteld dat je niet lukraak aan je voorpoten
moet gaan draaien levens gevaarlijk
maar in het boekje las ik dat je met meer klikken naar links
(draai knoppen boven op de poten)hem in de sm trim kan zetten
maar moet ik dan onderaan de poten dan ook iets anders instellen
het boekje wat bij de motor zit is engelstalig en daar kom ik niet
echt wijs uit
ik heb nog nooit wat aan de veren moeten draaien bij mijn
andere motoren dus qua veren instellen ben ik een leek
of is dit nu een sm kwaal
en is er wat aan te doen
waarschijnlijk komt het door de lange voorpoten denk ik dan
ik kom zelf van een fireblade 2002 af dus ik heb
geen ervaring met dit euvel
verder geen spijt van de overstap
ik vindt het alleen erg link
want aan de 110 km zit je zo
hopend dat een van jullie mij hier mee kunnen helpen
toch weer een lekkere motordag geweest vandaag

Balhoofdlager versleten?
Te zachte bandenspanning?
Uitlijning niet in orde?
Vierkante voorband?

Het fenomeen heet "sjimmy-een" heb ik me laten vertellen.
Mijn motor schudt met het stuur als je zonder handen rijdt en de snelheid onder de 20 km/h komt, met mijn handen aan het stuur merk ik er niets van.

Bovenstaande oorzaken kreeg ik aangereikt.
 
Zijn je wielen wel uitgebalanceerd?
Boven de 140 gaat die van mij ook wel een beetje "slingeren" maar eronder echt niet.

Dick
 
zelfs mijn eigen omgebouwde LC4 400 SM loopt nog netjes op de 130...
Niks geen zwabberingen in het stuur of wat dan ook.. Ja met veel wind iets.
Maar nou niet storend ofzo...

Oké, maar mijn 620 begint bij 200 toch echt ook wel wat te wiebelen...zou er dan toch iets niet helemaal goed zijn :? :?

















Staat ook nog gewoon op noppenbandjes, zal me een biet zijn, boven de 100 is er op asfalt toch geen donder aan op die machine en offroad merk je met die snelheid weinig van wel of geen wiebeltje meer of minder.
 
Heb hetzelfde gehad met mijn Pirelli Dragon Rain, daarna een SC2 erop gelegt en het probleem was helemaal voorbij.

Dus het ligt aan je band / uitlijning van je voorwiel.


Kijk daar eerst maar een naar. Maar misschien kun je het ook een beetje oplossen met de instelling van je vering...
 
De meeste beweging veroorzaak je zelf.

Probeer eens zachtjes tegen je stuur te duwen als ie begint te schudden.
 
Grote kans dat het weg is als je je handen van het stuur haalt, en effe op de tank houdt (anders waai je misschien van je motor af _O- ) De meeste onbalans veroorzaak je (onbewust) zelf.
 
nu lees ik net iets over
veer voorspanning omhoog
demping ook omhoog
veer voorspanning zit dat boven op de veer poten
en de demping onder aan de veer poten
want van veren instellen heb ik echt geen
kaas gegeten
ik heb nog gekeken maxxis voorband
balhoofd lager ok
bandenspaning was wat te laag staat nu op 2.4
en ook zonder handen slingerd hij nog steeds
dus de veren instellen
en uit laten lijnen dat zou het dus moeten zijn
weet iemand ook nog het aantal klikjes boven
en de klikjes onder aan de veer poten
want ook al ga ik harder rijden wordt het erger
het lijkt net of de veren veel te slap staan
alvast bedankt voor de tips
 
nu lees ik net iets over
veer voorspanning omhoog
demping ook omhoog
veer voorspanning zit dat boven op de veer poten
en de demping onder aan de veer poten
want van veren instellen heb ik echt geen
kaas gegeten
ik heb nog gekeken maxxis voorband
balhoofd lager ok
bandenspaning was wat te laag staat nu op 2.4
en ook zonder handen slingerd hij nog steeds
dus de veren instellen
en uit laten lijnen dat zou het dus moeten zijn
weet iemand ook nog het aantal klikjes boven
en de klikjes onder aan de veer poten
want ook al ga ik harder rijden wordt het erger
het lijkt net of de veren veel te slap staan
alvast bedankt voor de tips

Zet eerst je voorband maar eens op 1,8 bar en ga dan verder kijken.
 
En als je aan je vering gaat draaien, schrijf dan eerst even op waar hij nu op staat. Dan kun je hem in ieder geval terug zetten naar origineel. En zorg er ook voor dat ze wel steeds beide synchroon staan.

En draaien aan je vering is levensgevaarlijk? Sinds wanneer dan??? De boel ontploft echt niet of zo... Dit is vast hetzelfde fabeltje dat de voorrem op een mountainbike ook levensgevaarlijk is... :W

Met mijn KTM heb ik er absoluut geen last van, maar hij staat dan ook nog op z'n originele 21" voorwiel. Dat scheelt een slok op 'n borrel, neem ik aan.
 
nu lees ik net iets over
veer voorspanning omhoog
demping ook omhoog
veer voorspanning zit dat boven op de veer poten
en de demping onder aan de veer poten
want van veren instellen heb ik echt geen
kaas gegeten
ik heb nog gekeken maxxis voorband
balhoofd lager ok
bandenspaning was wat te laag staat nu op 2.4
en ook zonder handen slingerd hij nog steeds
dus de veren instellen
en uit laten lijnen dat zou het dus moeten zijn
weet iemand ook nog het aantal klikjes boven
en de klikjes onder aan de veer poten
want ook al ga ik harder rijden wordt het erger
het lijkt net of de veren veel te slap staan
alvast bedankt voor de tips

Nooit van leestekens / hoofdletters gehoord?
:N :N
 
Terug
Bovenaan Onderaan