Is dit wat?

  • Onderwerp starter Anoniempje599
  • Startdatum
Hmm.... Het eerste werk was bij mij die "achterlijke" reflector onder m'n kentekenplaat(houder) weg moffelen met de decoupeerzaag...

Dús NEE, bij gebrek aan een poll
 
Voertuigreglement, artikel 3.4.51: "Motorfietsen mogen, onverminderd het in de artikelen 29 en 30 van het RVV 1990 bepaalde inzake zwaai- en knipperlichten, niet zijn voorzien van meer lichten en retroreftecterende voorzieningen dan in de artikelen 3.4.41, 3.4.42, 3.4.46 en 3.4.47 dan wel krachtens artikel 3.4.40, vijfde lid, is voorgeschreven of toegestaan."

Ofte wel: je mag alleen die verlichting hebben die in de betreffende artikelen wordt genoemd... Het zal je wellicht niet verbazen dat programmeerbare lichtkranten daar niet onder vallen :N

Idd, bij zoiets zal het wel terecht gaan komen, of eventueel zelfs vanwege het afleidende effect gecombineerd met een art 5 WVW, " gevaar veroorzaken" ... door een ander af te leiden dan dus.
 
Idd, bij zoiets zal het wel terecht gaan komen, of eventueel zelfs vanwege het afleidende effect gecombineerd met een art 5 WVW, " gevaar veroorzaken" ... door een ander af te leiden dan dus.

Daar heb je in principe helemaal geen art. 5 voor nodig, de wettelijk vastgestelde voertuigeissen zijn in EU verband vastgesteld én vastgelegd sinds '93.
Op het moment dat er extra verlichting wordt aangebracht die niet expliciet vermeld is in die betreffende voertuigeissen is de typekeuring niet meer van kracht én mag het voertuig ook niet de weg op onder de bijbehorende typegoedkeuring.

Klikje voor de aan de fabrikanten opgelegde verlichtingseissen

Art. 5 wordt mijn inziens te váák en te snel naar gegrepen op het moment dat de verballisant er even niet uitkomt. Voor de meeste, zoniet alle zaken bestaat er al andere wetgeving.

[edit]
En já.... die mooie blauwe óf orange lampjes in zwaai & stroboscoop uitvoering zijn ook vermeldt ;)
[/edit]
 
Laatst bewerkt:
Waar is jou 2e remlicht dan?
p.s. is het geen Ledjes?

Weet niet bij de rest, maar ik heb 2de remlicht hoor :)
In m'n topkoffer van givi....kan je gewoon als setje kopen.

Overigens lijkt me zo'n lichtkrant wel leuk, maar zeker achterop een motor toch wel erg opvallend voor oplettende agenten....en daar rijden er hier nogal veel van rond, zo rond het paleis van justitie enzo :P

en ja, leDjes (led = light-emitting diode)
 
Ja hoor...er zijn al weer regeltjes voor.....
:X
Niet specifiek hiervoor hoor... De regels zeggen gewoon welke verlichting je wél mag/moet hebben, en vervolgens is er een extra regel die zegt dat alle andere verlichting verboden is (zoals wimmel_1 ook al uitlegde). Voordeel voor de wetgever is natuurlijk dat niet alle afwijkende verlichtingsvormen specifiek omschreven hoeven te worden.
 
Daar heb je in principe helemaal geen art. 5 voor nodig, de wettelijk vastgestelde voertuigeissen zijn in EU verband vastgesteld én vastgelegd sinds '93.
Op het moment dat er extra verlichting wordt aangebracht die niet expliciet vermeld is in die betreffende voertuigeissen is de typekeuring niet meer van kracht én mag het voertuig ook niet de weg op onder de bijbehorende typegoedkeuring.

Klikje voor de aan de fabrikanten opgelegde verlichtingseissen

Art. 5 wordt mijn inziens te váák en te snel naar gegrepen op het moment dat de verballisant er even niet uitkomt. Voor de meeste, zoniet alle zaken bestaat er al andere wetgeving.

[edit]
En já.... die mooie blauwe óf orange lampjes in zwaai & stroboscoop uitvoering zijn ook vermeldt ;)
[/edit]

art 5 heb je daar idd niet voor nodig, dat staat er ook.

Echter... afhankelijk van de omstandigheden waaronder t gebruikt word kan het best zijn dat er weldeglijk een situatie ontstaat dat het van toepassing gaat zijn.

Het is net als bv de gekleurde stadslampjes... diegene die dat soort dingen in hun auto/motor schroeven zijn nou net meestal niet degene die zich ook wat betreft de rest van de regels het meest scherp overal aan houden.
En ja :Y dat is een vooroordeel, maar wel gebaseerd op opgedane kennis en ervaring
:P
 
Weet niet bij de rest, maar ik heb 2de remlicht hoor :)
In m'n topkoffer van givi....kan je gewoon als setje kopen.

en ja, leDjes (led = light-emitting diode)




Bij mij zitten er in de 'achterconsole' een linker en een recht lamp, vrij naar keuze om te draaien al naar gelang men voor of achter de motor staat. Daar heb ik dan mijn 2 remlichten. :X O-) :+
 
Waar kan je deze kentekenplaathouder kopen aub...????

Ik zou hem graag willen kopen kan iemand mij terugmailen hoe ik er aan kan komen en hoeveel het gaat kosten ...?

Alvast bedankt
 
Terug
Bovenaan Onderaan