is een Tmax het dubbele waard van een xmax

Maak het jezelf makkelijk...regel een proefrit met beide scooters met een Yamaha dealer is dit zo geregeld ....ik weet welke je keuze zal zijn ...(nee ik ben geen waarzegger) 🤣😇.
ik weet ook wel wat ik zou kiezen, de tmax natuurlijk het is in elk opzichte behalve prijs en bagage ruimte beter.
het enige wat ik me afvraag is het echt zoveel beter dat je het dubbele kwijt bent.

wat ik trouwens ook gelezen heb is dat in acceleratie de xmax maar 1 seconde langzamer is ?
dat zou je niet verwachten
 
Ik heb ook 3 jaar op de Bev 350 gereden, vond het geweldige machine voor in en rond de stad, ik vond het een leuke tijd, maar omdat mijn echtgenote al eens mee rijd vond ik het beter om toch iets zwaarder te gaan ( Tmax DX ) om wat meer reserve te hebben en vermits ik ook wat verder wil gaan rijden lijkt mij dat iets beter, ik heb vorig jaar de Eifel helemaal door kruist en dan is dat toch wat fijner dan op de Bev...ok...de prijs is een stuk duurder maar je krijgt ook wel wat meer, er zijn ook nog andere zwaardere scooters die wel wat gunstiger zijn in prijs, maar het is wat je zelf wil, voor de kleine onderhoudsbeurten betaal ik rond de 100 euro ( dealer) en heb nu net de grote beurt achter de rug 600 euro ( nieuwe riem, alle filters, nieuwe rollen, remblokken, nieuwe remolie enz..) dit gebeurt om de 20.000km.
 
Ik heb ook 3 jaar op de Bev 350 gereden, vond het geweldige machine voor in en rond de stad, ik vond het een leuke tijd, maar omdat mijn echtgenote al eens mee rijd vond ik het beter om toch iets zwaarder te gaan ( Tmax DX ) om wat meer reserve te hebben en vermits ik ook wat verder wil gaan rijden lijkt mij dat iets beter, ik heb vorig jaar de Eifel helemaal door kruist en dan is dat toch wat fijner dan op de Bev...ok...de prijs is een stuk duurder maar je krijgt ook wel wat meer, er zijn ook nog andere zwaardere scooters die wel wat gunstiger zijn in prijs, maar het is wat je zelf wil, voor de kleine onderhoudsbeurten betaal ik rond de 100 euro ( dealer) en heb nu net de grote beurt achter de rug 600 euro ( nieuwe riem, alle filters, nieuwe rollen, remblokken, nieuwe remolie enz..) dit gebeurt om de 20.000km.
wat is jou ervaring met de dx als ik vragen mag ? het is ook het model waar ik interesse in heb.
heeft het trouwens heated seat heated steering en electric windshield ?
 
wat is jou ervaring met de dx als ik vragen mag ? het is ook het model waar ik interesse in heb.
heeft het trouwens heated seat heated steering en electric windshield ?
Ik heb de DX versie gekocht omdat hij wat meer luxe heeft (+1500 euro), het elektrisch traploos verstelbaar scherm is heel leuk, eens de snelweg op scherm naar boven en je voelt geen wind meer (naargelang je grote ) ,dan de verwarming zowel handvat als zadel verwarming als je in de winter zou rijden wat ik doe zolang het weer het toelaat, de cruise control gebruik ik ook vaak, handig als je langere ritten plant, kwam goed van pas op vakantie, er staat ook een knop op waar je de Tmax in T (tour) of S (sport) kunt zetten, dit is een meerwaarde voor als je met passagier rijd in de stad, dan is hij minder nerveus, voor dit alles vind de opleg van 1500 euro wel verantwoord, deze optie's zijn alleen op de DX versie
Tot nu geen narigheid gehad waar ik hem deels ook voor gekocht heb, heel betrouwbaar, ook veel over gelezen.
Ik heb hem van mei 2017 en heb 2 x een terugroep actie gehad ( riem en bok) wat onder garantie is vervangen, voor de rest starten en weg, dat is wat je toch wil.
Als je ziet heb ik 4 x 100 euro en 2 maanden geleden 600 euro betaalt voor onderhoud, dus 1000 euro samen voor 20.000km plezier, ik vind dit meevallen.
De nieuwprijs is uiteraard niet niks , zeker als je nog wat extra's erbij neemt.
Toch overweeg ik volgend jaar een nieuwe te bestellen.
 
Ik heb de DX versie gekocht omdat hij wat meer luxe heeft (+1500 euro), het elektrisch traploos verstelbaar scherm is heel leuk, eens de snelweg op scherm naar boven en je voelt geen wind meer (naargelang je grote ) ,dan de verwarming zowel handvat als zadel verwarming als je in de winter zou rijden wat ik doe zolang het weer het toelaat, de cruise control gebruik ik ook vaak, handig als je langere ritten plant, kwam goed van pas op vakantie, er staat ook een knop op waar je de Tmax in T (tour) of S (sport) kunt zetten, dit is een meerwaarde voor als je met passagier rijd in de stad, dan is hij minder nerveus, voor dit alles vind de opleg van 1500 euro wel verantwoord, deze optie's zijn alleen op de DX versie
Tot nu geen narigheid gehad waar ik hem deels ook voor gekocht heb, heel betrouwbaar, ook veel over gelezen.
Ik heb hem van mei 2017 en heb 2 x een terugroep actie gehad ( riem en bok) wat onder garantie is vervangen, voor de rest starten en weg, dat is wat je toch wil.
Als je ziet heb ik 4 x 100 euro en 2 maanden geleden 600 euro betaalt voor onderhoud, dus 1000 euro samen voor 20.000km plezier, ik vind dit meevallen.
De nieuwprijs is uiteraard niet niks , zeker als je nog wat extra's erbij neemt.
Toch overweeg ik volgend jaar een nieuwe te bestellen.
oke klaar ben overtuigd. ik wacht gewoon 1 jaar extra en koop een tmax lekker akrapovic erop en genieten maar.
 
Volgens mij heb ik nog niet voorbij zien komen hoe ongelooflijk stabiel de Tmax is op de snelweg en in bochten. Dat vond ik een van de opvallendste verschillen met alle andere Max-en en merken. Wereld van verschil. Als ik binnendoor rijd is mijn verbruik 1op19 a 20. Op snelweg 130 1op17.
Heb hiernaast ook verschillende motoren en er is geen scooter behalve de Tmax die daarbij in de buurt komt.
Veel succes met je zoektocht!
 
Je keuze is natuurlijk uniek aan je situatie maar op als ik je posts lees is een X-Max waarschijnlijk voldoende voor hetgeen je hem zal gebruiken.

In het verleden ook dergelijke keuzes moeten maken. Uiteindelijk aan het budget gedacht en wat ik effectief uit de machine zou moeten halen en nog geen seconde spijt gehad. Was de andere optie beter? Tuurlijk wel, sterkere motor en meer snufjes en toeters en bellen en absoluut een betere motor dan het model dat ik indertijd gekozen heb. Ik had echter het volle potentieel van die motor maar 5 maal per jaar nodig en met het budgetmodel is het in die 5 maal ook perfect gelukt met wat ik had.
 
Je keuze is natuurlijk uniek aan je situatie maar op als ik je posts lees is een X-Max waarschijnlijk voldoende voor hetgeen je hem zal gebruiken.

In het verleden ook dergelijke keuzes moeten maken. Uiteindelijk aan het budget gedacht en wat ik effectief uit de machine zou moeten halen en nog geen seconde spijt gehad. Was de andere optie beter? Tuurlijk wel, sterkere motor en meer snufjes en toeters en bellen en absoluut een betere motor dan het model dat ik indertijd gekozen heb. Ik had echter het volle potentieel van die motor maar 5 maal per jaar nodig en met het budgetmodel is het in die 5 maal ook perfect gelukt met wat ik had.
kijk daar zeg je me ook wat. plus een xmax is ook veel minder geliefd voor criminelen om te stelen. ik heb namelijk geen opslag dus ik moetm met een alarm en slot zien te beveiligen.
 
  • Leuk
Waarderingen: GPS9
Ik volg je volledig. Vriend is recent gecrasht en de motor is perte total verklaart. Serieuze investering de vuilbak in, denk T-Max en hoger. Stonden alle mogelijk veiligheidssnufjes op zijn machine en hij is zijn hele investering kwijt door een stom stukje glad wegdek. Hij heeft sindsdien ook beslist om nooit meer zo'n dure motor aan te kopen.

Maar zoals ik reeds zei is het echt een persoonlijke keuze. Ik vind het beiden prima machines dus zoals velen al zeiden: ga lekker proefrijden en volg je gevoel. Is de T-max echt meer wat je nodig hebt en heb je de centjes voorhanden dan hoef je niet te twijfelen.
 
kijk daar zeg je me ook wat. plus een xmax is ook veel minder geliefd voor criminelen om te stelen. ik heb namelijk geen opslag dus ik moetm met een alarm en slot zien te beveiligen.
Als hij zou moeten buiten slapen zou ik ook niet voor de Tmax kiezen ( te veel geld)....er staat standaard een extra slot op de bok zodat je die er niet kunt vanaf duwen...mooi systeem maar het zal de echte dieven niet tegen houden...ikzelf heb nog een tracker als extra en een schijfremslot met alarm erin....ik probeer ze het zo moeilijk als mogelijk te maken.
Heb je al eens gekeken naar de Kymco AK550 of de Sym 500 gtl....ook mooie machines en niet zo aan de prijs.
 
Als hij zou moeten buiten slapen zou ik ook niet voor de Tmax kiezen ( te veel geld)....er staat standaard een extra slot op de bok zodat je die er niet kunt vanaf duwen...mooi systeem maar het zal de echte dieven niet tegen houden...ikzelf heb nog een tracker als extra en een schijfremslot met alarm erin....ik probeer ze het zo moeilijk als mogelijk te maken.
Heb je al eens gekeken naar de Kymco AK550 of de Sym 500 gtl....ook mooie machines en niet zo aan de prijs.
staat die van jou buiten dan ?
 
Ik volg je volledig. Vriend is recent gecrasht en de motor is perte total verklaart. Serieuze investering de vuilbak in, denk T-Max en hoger. Stonden alle mogelijk veiligheidssnufjes op zijn machine en hij is zijn hele investering kwijt door een stom stukje glad wegdek. Hij heeft sindsdien ook beslist om nooit meer zo'n dure motor aan te kopen.

Maar zoals ik reeds zei is het echt een persoonlijke keuze. Ik vind het beiden prima machines dus zoals velen al zeiden: ga lekker proefrijden en volg je gevoel. Is de T-max echt meer wat je nodig hebt en heb je de centjes voorhanden dan hoef je niet te twijfelen.
ik begrijp het helemaal en zonde van de motor pff. jaa ik verdien niet zoveel geld. hopelijk komt daar snel verandering in maar de xmax buitenlaten staan vind ik wat prettiger dan een tmax buiten te laten staan
 
ik begrijp het helemaal en zonde van de motor pff. jaa ik verdien niet zoveel geld. hopelijk komt daar snel verandering in maar de xmax buitenlaten staan vind ik wat prettiger dan een tmax buiten te laten staan
Een Tmax (Xmax volgensmij net zo) is volgensmij best wel diefstalgevoelig. Ik zou daar ook rekening mee houden..
 
Een Tmax (Xmax volgensmij net zo) is volgensmij best wel diefstalgevoelig. Ik zou daar ook rekening mee houden..
helaas heb ik dat luxe gewoon niet. en opslag kost 121 euro per maand gek voor woorden en dan moet ik nog 15 minuten ernaar toe rijden
 
Ik heb voor dezelfde keuze gestaan, toen mijn Silverwing aan vervanging toe was. Na vele uitgebreide proefritten (o.a. op 2x een T-max) en informatie verzamelen is het iets heel anders geworden. Mijn persoonlijke redenen:
- T-max is niet zo sportief als hij eruit ziet (rijdt erg goed, zithouding passief, presteert gemiddeld);
- hoge brandstof- en onderhoudskosten;
- niet zo praktisch als een X-max 400, Burgman, Silverwing.
Als het per se een scooter moet zijn zou ik voor X-max of iets vergelijkbaars gaan. Wat mij betreft is dat meer waar voor je geld. Voor langere afstanden vind ik scooters (inclusief T-max) niet heel geschikt, maar ook dat is persoonlijk (mijn rug prefereert een actievere houding).
 
Ik heb voor dezelfde keuze gestaan, toen mijn Silverwing aan vervanging toe was. Na vele uitgebreide proefritten (o.a. op 2x een T-max) en informatie verzamelen is het iets heel anders geworden. Mijn persoonlijke redenen:
- T-max is niet zo sportief als hij eruit ziet (rijdt erg goed, zithouding passief, presteert gemiddeld);
- hoge brandstof- en onderhoudskosten;
- niet zo praktisch als een X-max 400, Burgman, Silverwing.
Als het per se een scooter moet zijn zou ik voor X-max of iets vergelijkbaars gaan. Wat mij betreft is dat meer waar voor je geld. Voor langere afstanden vind ik scooters (inclusief T-max) niet heel geschikt, maar ook dat is persoonlijk (mijn rug prefereert een actievere houding).
dat zijn hele goeie punten idd. plus ik denk dat als ik van een 50 cc tje kom alles wel snel lijkt
 
dat zijn hele goeie punten idd. plus ik denk dat als ik van een 50 cc tje kom alles wel snel lijkt
Daar kan je zeker van zijn.

Als je van een 50cc komt zou ik zeker niet ineens voor een dikke TMAX gaan.
Een 300 is dan zeker sterk genoeg.
Blijkt na enige tijd, enkele jaren, dat de 300 toch te weinig in huis heeft, dan kan je altijd nog overstappen op een zwaarder type.

In de tijd, vele jaren geleden, ben ik van een 50cc eerst overgestapt op een Vespa 160, dan een Honda 250 en dan een BMW R75.
 
Daar kan je zeker van zijn.

Als je van een 50cc komt zou ik zeker niet ineens voor een dikke TMAX gaan.
Een 300 is dan zeker sterk genoeg.
Blijkt na enige tijd, enkele jaren, dat de 300 toch te weinig in huis heeft, dan kan je altijd nog overstappen op een zwaarder type.

In de tijd, vele jaren geleden, ben ik van een 50cc eerst overgestapt op een Vespa 160, dan een Honda 250 en dan een BMW R75.
en mischien is het stom maar ik voel me een stuk comfortabeler een xmax buiten opslot te zetten dan een tmax van 12000 euro
 
O ja, en dan nog iets, op de T- max kan niet iedereen met de voeten bij de grond. Op het zadel van mijn huidige motor (83 cm) kan ik de voeten plat op het asfalt zetten. Op de T-max 530 (79 cm?) kon ik net met de tenen bij de grond omdat hij ergonomisch minder handig in elkaar zit. Veel scooters en motoren hebben uitsparingen of zijn op de juiste plek smal, zo niet de T-max. Hier stop ik maar, anders word ik nog verdacht van T-max bashen... ;)
 
O ja, en dan nog iets, op de T- max kan niet iedereen met de voeten bij de grond. Op het zadel van mijn huidige motor (83 cm) kan ik de voeten plat op het asfalt zetten. Op de T-max 530 (79 cm?) kon ik net met de tenen bij de grond omdat hij ergonomisch minder handig in elkaar zit. Veel scooters en motoren hebben uitsparingen of zijn op de juiste plek smal, zo niet de T-max. Hier stop ik maar, anders word ik nog verdacht van T-max bashen... ;)
Precies geen Tmax liefhebber *D
 
O ja, en dan nog iets, op de T- max kan niet iedereen met de voeten bij de grond. Op het zadel van mijn huidige motor (83 cm) kan ik de voeten plat op het asfalt zetten. Op de T-max 530 (79 cm?) kon ik net met de tenen bij de grond omdat hij ergonomisch minder handig in elkaar zit. Veel scooters en motoren hebben uitsparingen of zijn op de juiste plek smal, zo niet de T-max. Hier stop ik maar, anders word ik nog verdacht van T-max bashen... ;)
nou ik ben 1.70 dus een liliputer als ik moet beter hakken😂
 
nou ik ben 1.70 dus een liliputer als ik moet beter hakken😂
Tja...kan je er nog altijd op hoor :)...bij veel motorscooters is dit het geval, de enige dat ik weet is de Kymco AK550 waar je met beide voeten aan de grond zult kunnen met je 1.70, dan lever je iets aan opbergruimte in, zelfs op een Vespa 125 ga je dit hebben, een collega van mij zijn Forza 125 net hetzelfde is het moeilijk om aan de grond te geraken.
Op mijn Bev 350 was dit ook.
Zoveel mogelijk gaan testen zou ik zeggen
 
mischien eens naar italie rijden
Naar Italië rijden is prima te doen op een Xmax. Zie op de foto mijn XMAX in Cascina (in de buurt van Pisa) deze zomer.

Voordat ik mijn XMAX aanschafte heb ik ook lang getwijfeld tussen de tmax en de XMAX. Beide gereden. Een XMAX rijdt al heerlijk, maar een tmax is wel duidelijk een stapje hoger, net ff wat meer power. En wat fijner op de lange afstanden door de 2 cilinders. Uiteindelijk heeft de bergruimte onder het zadel voor mij de doorslag gegeven. Naar werk kan de laptoptas samen met sporttas gewoon onder de buddy.
 

Bijlagen

  • F5D41718-3990-4E08-8B93-6C97118E589E.jpeg
    F5D41718-3990-4E08-8B93-6C97118E589E.jpeg
    204,3 KB · Weergaven: 14
Terug
Bovenaan Onderaan